Upplysningar - Varför?
Jag har en väldans tendens att skriva små upplysningar till blocket användare som säljer "teddysar" om att dessa är lejon och vad som är lejon och vad som är teddy.
Varför känner jag en sådan tendens?
Är det för att jag vill sprida mer kunskap om teddy och lejon skillnaden? Så att inte fler säljer falska teddysar omedvetet?
Att det inte finns peking utan det egentligen är lejon?
Har skickat ett fåtal mail till vissa och berättat skillnaden mellan teddy & Lejon. Dem svar jag fått är väldigt positiva då dem säger att dem är glada över upplysningen osv.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag tror det är som du säger; att du vill sprida kunskap om vad som egentligen är rätt. Det är likadant med mig om jag t.ex. ser en riktigt korthårig hermelin som kallas för lejonhuvad kanin, eller om jag ser burmått som är för små för kanin.
Det känns lite som att det är ens skyldighet att rätta det som är fel, för att inte falsk kunskap skall spridas. Det finns redan alldeles för mycket falsk kunskap när det gäller kaninintresset ..
Jag tycker du gör rätt i att upplysa om det som är rätt!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 Precis, känner samma =)
Haha jag vet inte, jag har en tendens att bli sur varje gång jag ser en kanin som bara skriiker lejon och så står det "teddyvädur" :P Tycker det är fel… men om man har brist på kunskap så borde man ju ta åt sig… en del blir ju bara sura tyvärr… läste precis
"Rasen teddydvärgvädur finns i två hårlager då den ena har kortare päls på rygg samt kjol och en man"
… nejnejnej det är ingen teddy, teddy finns bara i ett hårlag… blir bara irriterad :/
#3 Mailade till en på blocket som skrev sådär, teddy finns i två hårlager, en med lång päls och en med kortare päls på rygg och har kjol. Den andre typen kallas peking.
Rättade denna dam litet i ett mail =). har dock inte fått svar ännu
Håller med om att man blir otroligt irriterad på dessa annonser… Men uppenbarligen så har de ju hört någonstans att en peking är en variant av ett lejon, och tror så… Så egentligen är det uppfödaren som sålt man ska bli sur på…
Tycker också att det är tråkigt när uppfödare skriver information om rasen Teddyvädur på sin hemsida och skriver att "Teddyvädur med kortare päls på rygg och ansikte kallas för peking". Och säljer dessa pekingar som garanterade teddypälsade. DET är att lura sina kaninköpare, och det tycker jag är trist…
Dock så tycker jag gott och väl att man kan använda sig av ordet "peking" när man menar ett välpälsad lejon. Det används och har använts mycket i utlandet just om dessa, så varför skulle det vara så "fult" här i Sverige?? Nä, jag fortsätter att säga peking och syftar på dessa som är välpälsade lejon. Skulle dock aldrig få för mig att säga Pekingteddy! Och vet att det är skillnad peking och dubbelmanad.
Ljustadalens kaningård
Jag förstår inte över huvud taget varför det är just Teddy som är så utsatt. Antagligen för att det lätt uppstår missförstånd i och med att teddy och välpälsade lejon oftast ser ganska lika ut, men ska man avla på och sälja teddy, så pluggar man väl förbövelen på innan man informerar andra om sin "kunskap".
För mig är det helt otänkbart att folk inte kan ta det lilla ansvaret och helt enkelt plugga på ordentligt.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#5 Håller med, uppfödare ska upplysa om detta!
Peking kan mycket väl användas som namn för lejon =). Problemet är att många kopplar detta namn till, en "korthårig" teddy, eller hur jag ska säga.
Tycker man ska vara mycket noga med hur man skriver när man förklarar peking.
#6 antagligen är det därför, och sen att teddy är mycket mer värdefull, eller hur man ska säga, än "bara" ett lejon så man försöker även på detta sätt.
Sk man nu ha en uppfödning så ska man också plugga på om, speciellt, den ras man riktar in sig på. Och detsamma gällande omplaceringshem osv då jag sett samma där, lejonhuvade som anges vara teddy osv som säljes för 600-800kr. Vilket är mycket oacceptabelt!
Jo köpte min Marwin som teddy ev peking för 700 kr , han blev lejon ganska snart. Underbar kille som jag älskade men hade en teddytjej (har), som jag hade tänkt avla på då..
Information kan aldrig vara för tydlig =)
#8 Jobbigt att han fällde =/
#7 Självklart oacceptabelt att ge falsk information, och sälja som teddy när det är ett lejon. Det skiljer ju en del i pris oftast ..
Dåligt att framförallt uppfödare inte tar större ansvar.
#10 Absolut, dem håller inte måttet som seriösa, vilket dem ändå tror dem gör trots att dem ger ut fel information =S
#11 Haha, ja är inte det bara för skumt!? Nästan så att de tror att deras egenpåhittade information är sann.
#12 Haha, ja u ngefär ^^,