Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1239 ggr
thildatessie
0

sprutor

hej,

jag undrar om man behöver vaccinera sin kanin mot något? såsom man gör med valpar tex.

jag har ingen kanin men vill skaffa, vill läsa på men hittar inget om detta. har ni försäkrat era kaniner? jag vill inte ställa ut, bara sällskap & kel Kyss

Zvintos
0

Nej, man måste inte vaccinera sin kanin emot något.
Däremot kan det vara bra om man bor i södra delen av Sverige, eller vet att man kommer åka på hopptävlingar eller utställningar.

Det man då vaccinerar emot är RVHD (kaningulsot) och Myxomatos (kaninpest).

Försäkring gör man som man vill med.
Inga av mina är försäkrade alls.

[findusen]
0

en försäkring kan vara väldigt bra att ha, kostar runt 30kr i månaden men hjälper väldigt mycket när man väl åker in (inget kul att åka in akut en helg utan försäkring vill jag lova!)

känns bra att ha vaccinerat kaninen oxå, även om du inte har kaninen ute kan du dra in smittor med skorna utifrån =(

thildatessie
0

okej, tack för hjälpen

hugoochip
0

Kan man vaccinera dräktiga honor?

Brumelisa
0

Kan en försäkring täcknas på en vuxek kanin, 9 månader? Har inte haft försäkring tidigare. Menar du Agria eller något annat bolag?

Valkyrie
0

om man har försäkrat kaninen, om det skulle hända något tex förstoppning måste man ändå betala då eller vad täcker försäkringen igentligen?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[findusen]
0

man kan försäkra vuxna djur ja, man betalar en viss självrisk. jag har sveland och betalar 600kr i självrisk, när man passerat 600kr så betalar man 20%.. självriskperioden varar i 90 dagar sen får man betala ny självrisk.

försäkringen täcker inte allt, det måste man kolla upp själv, vad som gäller! bland annat sliping av för långa tänder tror jag inte den täcker, men jag fick göra en op på mitt marsvin som hade en böld kopplad till tanden så tanden fick tas bort, och det täcktes av försäkringen…… lite luddigt alltså.

men hittentills har jag inte råkat ut för att försäkringen inte gällt och jag har utnyttjat min på dom flesta av mina djur faktiskt.´
bland annat kaninen hade kli i pälsen och det har blivit 3 el 4 besök där vet tagit hudprovet och skickat på analys o dyl, runt 700kr har varje besök gått på men jag har bara betalt 600kr +20% av resterande.

vaccination o kastrering räknas inte heller, eftersom det är självvalda saker!

tinaLY
0

jag kan tycka det är en bra idé att vaccinera sina kaniner om de bor ute, tävlingar eller träffar andra kaniner utanför hemmet. (: min 2 är vaccinerade mot gulsot & kaninpesten. funderar på att försäkra mina små, men vet inte riktigt hur det går till ..

[findusen]
0

#8 du kan gå in på tex svelands hemsida o teckna försäkringen direkt :)