Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1058 ggr
rabbitcarrot
0

alkåhål på sår?

Hej min kompis lägger alkåhål på sin kanin när den får sår är det verkligen bra? 

Tröck på en knapp så nu är allt jättelitet på datorn någon som vet hur man `fixar så allt blir normalt?

LinaIsabell
0

Alkohol är inte bra att badda kaninens sår med. Man ska egentligen inte använda det hos sår på människor heller, utan bara till att desinfektionera hudytan INNAN man ska t.ex. ge en spruta eller göra en piercing.

1. Hennes kanin borde inte ens få sår regelbundet.

2. Hon borde byta ut alkoholen mot koksalt. Finns att köpa på apotek, eller att göra själv

Linus-the-bunny
0

jag tror innte att det är så bra om hon gör det

rabbitcarrot
0

#1 okej hur gör man själv?

#2 ska säga till henne

MajaL
0

Koksalt kan vara bra, men om man vill att såren ska torka ut och läka rekomenderar jag alsolsprit (till små skrap mm).

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

riiffen
0

#3 Koka upp ca 1 tsk salt/ liter vatten. Det håller sig i ett par dagar i en flaska.

medarbetare på allergier.ifokus .

emms
0

För det första: varför får den sår hela tiden? :S För det andra: Vad för sprit använder hon? Kaniner slickar ju sig själva så om det är vanlig drickbar sprit är det ju inte bra då det är ett gift och om det är sprit som man har till att tvätta sår så är det massa kräkmedel i = inte så trevligt för kaninen då den slickar sig.

Säg till din kompis att hon får fixa så att kaninen inte går omkring med massa sår hela tiden och torka av med koksaltslösning istället. Recept finns på internet.

Emma

[Wera]
0

När man har på alkohol på sår svider det och det torkar ut och ja inte är väl det så bra… däremot är koksaltlösning bra. :)

Zvintos
0

Alkohol ska inte användas på sår.
Däremot finns speciell alsolspritlösning som kan användas till att göra rent sår om man ex ramlat på grus.
Men med tanke på att det svider ganska bra, bör det inte användas på djur om det inte är absolut nödvändigt.
Och uppstår det sådana skador på djur ofta bör man definitivt se över sin djurhållning för att förebygga att det händer igen.

Koksaltlösning är som sagt mycket bättre.
Om det inte är så att ex en kunnig veterinär rekommenderar annat.

MajaL
0

#8 Fick för ganska länge sedan rekommenderat av en veterinär just alsolsprit. Det var till ett rivsår i örat, två hanar som kommit ihop.

Det beror ju helt på vilken typ av sår det är.

Bakterier och lite djupare sår har jag fått uppfattning om att alsol kan vara bra att tvätta med 1-2 gånger.

Annars tror jag snarare man inte ska vara och pilla och blöta sår så mycket. De ska ju torka och läka.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se