Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1663 ggr
LitenPyssling
0

Teddy/Lejon vädur

Har sett ett par bilder på "teddysar" som egentigen är lejon. Man hr frågat ägaren av kaninen om h*n vet om att det är ett lejon.
Svar: Nej, det äringet lejon. Båda föräldrarna är teddysar oh det är även min teddy! Man kan inte se vad som är tedy och vad som är lejon på en bild.

Man har ibland även frågat vad föräldrarna heter.
Svar: Föräldrarn är teddysar och de är inte godkända raser så jagkan inte säga namnen, men det är teddy!

Då kan man undra, varför säga at dt är teddy när det är en självlarhet att det är ett lejon?

Dem bilder jag sett ser ut som enna beskrivning ger:

Fluffig päls på huvud (mitt mellan öronen), lite på öronen, fluffigt på ryggen (endast lite) och en jäte stor fluffig kjol.
Med andra ord, normalpälsad i ansiktet, lite längre päls på rygen och sto långpälsad fluffig kjol.

Varför säga teddy till ett lejon? et är jag mycket nyfiken på =P vad tycker ni?

Sen är det annan sak om man säger teddy till en kanin som KAN fälla avden är ju teddypälsad fram tills att den fäller av och blir lejon.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[vretenskaniner]
0

Vad dåligt av dom, att dom inte erkänner bara. Skrikandes
Tycker det är vääldigt onödigt. Det är ju så man får åligt rykte, att man är oseriös osv. Personerna lär ju veta hur det låter, om det är en självklar lejon på bilden ser man det. Det är baara löjligt tycker jag!

Sashhi
0

Imstämmer! Blir väldigt trött på envisa folk som inte vill tro på en även om man bara vill hjälpa dem. Inte bara just detta ämne inom kaninområdet, utan annat också. Till exempel de som hellre tror på kaninböcker och djuraffärer än alla kaninkunniga här inne.

Not your mom, not your milk.

[sstorm]
0

Har de för lång päls på ryggen är de teddy (; Men kjolen och manen kan ändå vara längre än rygghåret.

LitenPyssling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 & 2 Håller med jobbigt är det =/

#3 Teddy ska ha jämn päls över kroppen har jag för mig.
Men den ska absolut inte ha så att kjolen (som den icke ska ha vad jag hört då allt ska vara jämnlångt) sticka ut med 2-3cm längre än rygghåret =S. Som exempel kan man ta en Lejonhuvad kanin dem som har kjolar. Deras kjol sticker ju ut enormt mycket. Så ska det inte vara på teddy.

Bild: Monty, ingen kjol utan mycket jämn och fin päls över hela kroppen =)

[sstorm]
0

#4 jo men de där är ingen lejonhuvad kanin ^^ de har stående öron

[vretenskaniner]
0

#5 Det är lejonhuvad dvv vi menar :)
eller iallafall jag :p

LitenPyssling
0

#5 Näe, det är en Teddydvärgvädur, det som vi pratar om i denna tråd =).
Jag tog En lejonhuvad som exempel då dem kan ha kjolar =). En teddyvädur ska icke ha kjol utan vara jämnlångt pälsad på kroppen, alltså, den ska inte ha kjol =).
En "teddyvädur" som har kjol är ingen teddy utan ett överpälsat lejon =)

Trasdockaa
0

Även lejonhuvade (både rasen och lejonhuvade dvv) har längre päls på ryggen. Men det är skillnad i pälskvalité mellan rygg och kjol/bröst på dessa. Vilket det ej är på teddys. Teddys fäller aldrig heller sin ryggpäls, någonsin. Vilket lejonhuvade gör.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

LitenPyssling
0

#8 Tur att du la in ett inlägg nu som kan teddy bättre  ^^,

Denna kommentar har tagits bort.
Linnet
0

#8  Ingen av mina lejonhuvade kaniner har längre päls på ryggen, dom har kort päls precis som vanliga, icke lejonhuvade.

LitenPyssling
0

#11 Dem ska ha så tror jag. Dem lejonhuvade jag haft har inte haft längre. El jo, en. Men det är en av 5st

Linnet
0

Enligt rasstandard ska dom inte ha det, där står så här om päls: "ryggen, magen, nosen, öronen, sidorna, låren, bakpartiet och svansen är normalhåriga. Kinderna, nacken, pannan och bröstet är långhåriga. Hos ungdjur fortsätter långhårigheten från bröstet ner utmed nedre delen av sidorna och runt bakpartiet. Hårlängd inom de långhåriga partierna bör vara 5-8 cm. S.k. kjol är ej tillåtet."

LitenPyssling
0

#13 Tack för din rättning =)

Åter till detta problem med falska teddysar =)

Trasdockaa
0

#13 Jadå, de ska inte ha, men åker du och tittar på lejonhuvade på utställningar så är inte ryggpälsen så kort som på en normalhårad kanin. Senast på kistamässan satt vi i skaf och jämförde mellan lejon och normalhår. Sedan finns det självklart kaniner som har det med. Men det är mycket med lejonens standard som är knaseliknas. Men de har skickat in långa dokument om potentiella förändringar nu, så förhoppningsvis blir det mer rätsida på standarden.

Linnet
0

#15 Ingen av mina "vanliga" lejon har då längre päls på kroppen. Såvida det inte är överpälsade lejon, eller pekingteddy eller allt vad man nu kallar dom, för dom kan då se ut precis hur som helst. Har några såna också och dom håller just på att fälla av pälsen på ryggen.

Trasdockaa
0

#16 Då verkar du tur och borde absolut ställa ut dem! Det är inte mycket skillnad när man tittar på dem på håll, men särade vi på pälsen hade de absolut längre päls. Och otroligt dåligt slag i pälsen. Men vi kanske bara får de sämre lejonen på utställningarna här i Sthlm? Tycker annars de ser hemskt fina ut, men att de skulle ha normalpälsad kort päls på ryggen har jag då inte sett på någon utställning än så länge. Inte ens mina vänner engelska importer har haft så kort päls på ryggen. Vore spännande att se dina :)

Linnet
0

#17 Dom har dock lite för dålig öronhållning för utställning, (har alltså lejonhuvad dvärgvädur) troligen mycket beroende på att dom är födda sent på året och har bott ute. Bara dom överpälsade som har bra öron.

LitenPyssling
0

Skulle man kunna gå tillbaka till ämnet nu =)?

Saphir
0

Tycker det är riktigt dåligt och fult gjort av sådana oseriösa uppfödare :( Varför inte bara erkänna egentligen? Dem blir ju ändå avslöjade och får dåligt rykte i slutändan, sedan förstör dem ju för många också… nej fy skulle aldrig ens kunna tänka mig tanken att ljuga om ifall min "teddy" var lejon :/ Tycker det är omoraliskt fel och väldigt elakt gjort att ljuga för en glad nybörjare som tror h*n ska få hem sin första "teddy" som sedan fäller av… finner bara ett ord…usch

LitenPyssling
0

#20 Håller med fullkomligt. Inte alls roligt

Saphir
0

#21 nej precis! fattar inte ens varför dem ljuger om detta? Dem förlorar ju bara själva på det i slutändan :/

LitenPyssling
0

#22 Förr eller senare kommer det fram, så är det alltid =). På ett eller annat vis.

Saphir
0

#23 Ja, och det är ju bra :) men synd om de stakars köparna :(

Denna kommentar har tagits bort.
LitenPyssling
0

#24 Ja, det är det =(