Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 739 ggr
malin--a
0

Avelsfrågor

Jag har äntligen en frisk hona nu, och skulle väldigt gärna vilja para henne någon gång.

Hon är född 8 september 2009, och är 9 månader i juni. Funkar det att para henne då (i slutet av månaden), eller är det för tidigt? Hon är en vädurskorsning och kommer väga ca 3 kg som vuxen.

Sen så, om jag sparar en hona ur kullen, då borde de väl gå att ha henne med mamman och min kastrerade hane? Hanen och honan bor tillsammans nu. För de borde väl nästan bli som att sätta ihop han och en ny kanin? Eftersom mamman och ungen redan känner varann.

malin--a
0

ojoj, de blev alldeles för många. två stycken kan låsas Tungan ute

Zvintos
0

Det går alldeles utmärkt att para henne då.
Jag brukar para mina mellan 8-11 månaders ålder.

Ang att sätta ihop en av honungarna med mamman och den kastrerade hanen, så beror det på.
Det kan gå, likväl som det inte kan gå.
Man vet ju aldrig hur hanen reagerar efter att ha gått själv medans honan har ungarna.
Eller hur han reagerar på den nya.
Eller hur mamman tolererar ungen.
Det är bara att testa och se hur det går. =)

[vretenskaniner]
0

Ja, det är okej att para henne i slutet av juni. :)

Ja, att ha en sparad unge tsm med mamman och en kastrerad hane, det tycker jag ska funka :)

malin--a
0

okej, så bra :D

när kan man testa första gången att sätta ihop alla tre ? :)

[vretenskaniner]
0

#4 När ungen är runt 10 v kanske? :) För ungen kan ju fortsätta bo med mamman ;)

Linnet
0

Jag tycker du ska försöka para henne tidigare, parar du i slutet av juni, så föds ungarna i slutet av juli och det betyder att du inte har leveransklara ungar förrän i mitten/slutet av september och då är det jättesvårt att sälja kaninungar. Största efterfrågan är i juni och juli, sen avtar det snabbt, i augusti kan det väl gå så där, men i september och sernare brukar det vara svårt. Du kan väl para henne i mitten av maj, då hon är 8 månader i stället.

malin--a
0

#6 jag vet inte om jag vill göra de.. jag är så rädd att något ska gå fel, detta blir ju isåfall första kullen. jag har precis lyckats övertala min mamma, och hon gick med på det, men isåfall kommer vi ta alla resor i början av sommaren, och jag vill inte lämna bort en kull ungar bara sådär.

men hm, är inte 8 månader för tidigt då?

Zvintos
0

#7: 8 månader är inte för tidigt. =)

malin--a
0

åh, nu kan jag inte bestämma mej.. får väl prata med mamma igen lite senare :)

tack #6 och #8 :)

hugoochip
0

Är det Bella du ska para?

Kommer bli jättesöta bebisar^^

malin--a
0

japp de är Bella :D

hugoochip
0

Naww!

Min kompis har ju hennes kullsyster^^

malin--a
0

har intsett att jag inte riktigt fattade nu :P

menar ni att jag ska para henne när hon är 7 månader så att hon får dom när hon är 8? eller att man ska para när hon är 8 så hon får dom när hon är 9?

Linnet
0

#13 Det spelar nog inte så stor roll om du parar när hon är 7 eller 8 månader.

malin--a
0

#13 okej :D

när skulle ni tidigast para en 3 kg kanin?

pigelina
0

#15 tidigast 7 månader. ifl, vad jag skulle:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

malin--a
0

oki ;D

har äntligen fått ett ja nu :D