Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2350 ggr
Vihed97
0

Hjälp, snälla? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jo, jag fick en kanin idag, tror det är en teddy? Ah, han är i alla fall 1 år, och jag fick honom, inneburen och tillbehören gratis av min pappas jobbarkompis kompis eller släkting(?).
Och, när Totte(som jag har döpt om till Tuffs) kom hem till mig, så skulle jag titta på hans tänder, och dom var lite långa, än vad dom skulle vara, kanske 2-4mm längre än vanliga fall, men det som är problemet är att dom böjer sig lite åt kanten? :S :(

Mamma och jag gav honom nytt hö, nytt vatten och ny mat. Vi gav honom också torkad majs (en hel, som är till för kaniner), vi gav honom pinnar, korta pinnar som är till för kaniner, vi gav honom en morot och en "stång" som sitter taket av buren, med massor av gott på(hårt).

Nu undrar jag, är det farligt?, om tänderna är så böjda? :( 
Mamma och jag ska kolla först om hans tänder "slipas" ner, och blir bättre. Annars så ska vi till veterinären.

Snälla, vill ha svar så fort som möjligt! :c

PS; bilderna blev inte så bra, men hoppas att ni ser dom ändå. Skickar en bild med detta inlägg, och en ny med ett annat. :/ :(

Emelie
0

Det är lite svårt att se på bilden men jag tycker ni borde besöka veterinär snarast. När tänderna väl blivit långa så är det nästan omöjligt att de kommer slipas ner av enbart hö och grenar och därför behövs de klippas.

Jag tycker det är oansvarigt att sälja en kanin som har för långa tänder, men jag antar att det är okunnighet som spelar in i det hela.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

Håller med #1 om att det tyvärr är veterinären som gäller när tänderna redan hunnit växa sig för långa.

Vihed97
0

Dancehall:

Jo, hon sålde inte kaninen, jag fick han.. :/ Hon ville bli av med han, och hon sa bara tack om hon blev av med den, så hon brydde sig tydligen inte.. Och han har också ringmärkt, och det är inte för litet. Men jag ska prata med mamma och pappa. :)

Tack för svaren^^

Jo, hur mycket kostar det att klippa tänderna hos veterinären egentligen? :o

Emelie
0

#3 Ja, synd att det ska behöva gå så långt att tänderna blir för långa bara. Jag hoppas du kommer sköta det bättre och kolla tänderna regelbundet :) Själv kollar jag igenom hela mina kaniner nästan varje dag.

Men ni bör iallafall kontakta veterinären så fort som möjligt.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Peak303
0

Nog bäst att du går till vetten och hoppas inte det händer så med Tuffs som hände med Ida… :(

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Wera]
0

#3 Om han är ringmärkt kanske han är lejon eftersom det är väldigt få (om det ens finns?) som ringmärker sina teddysar då dom inte är godkända. :)

Vihed97
0

Ja, mamma ska ringa till vet imorgon! 
Och kolla hur mkt det kostar, hon ska också beställa tid (tror jag) ^^

Men hoppas det inte händer han något bara.. :/

Han har redan svårt att äta, ser det ut som. (Jag fick honom idag, så.. :()

Men aja… vi får väl se! Älskar dig Tuffs..<3

Har två kaniner till, men dom har inte så med tänderna. Och dom har jag haft sen dom vad 8 veckor. ^^ Tuffs fick jag nu, när han är runt 1 år. Vet inte hur länge han har gått så med tänderna.. :/

Aja.. Vi får hoppas att inget händer han :(<3

[aammE]
0

Han är en lejonhuvad dvärgvädur, definitivt inte teddy. Glad Riktigt söt är han också.

Vihed97
0

Haha, okej. Tack Aamme :)

Men han ser ut som en teddy :O

[aammE]
0

#9 Njaaa, det vill jag väl inte påstå att han gör. Det syns tydligt att han är lejonhuvad. Flört

Zvintos
0

#9: Kollar du på bilderna på teddyklubbens sida, så ser du en klar skillnad mellan din herre och teddysar när det gäller mängden päls och vart den är placerad. =)

Vihed97
0

Haha, mjo. Men jag menar hans huvud, det är så tjockt! :D

Haha :)

Vihed97
0

Okej, mamma ringde till vet idag! Goda nyheter! :)
Dom sa att vi inte behöver åka just nu, för att han har inte blivit behandlad som dom ska göra. Och förhoppningsvis så går det att slipa ner dom genom att bara ge honom något hårt varje dag. :)

Som knäckebröd osv! :)

Om inte det funkar, och om han slutar att äta och dricka osv, då måste vi åka. Så vi får väl hålla tummarna på att det funkar med att bara ge honom hårt hela tiden! :)

Katti
0

Det var en söt kille!
Ta det försiktigt med maten bara. Ger du honom en massa som han inte är van vid så är risken väldigt stor att han blir dålig i magen!

Knäckebröd är inte bättre än hö ur tandslipningssynpunkt.

Vihed97
0

Katti: Okej, tack för tipset. Men veterinären sa det själv:P

Zvintos
0

#15: Då blir jag lite fundersam på hur kunnig veterinären är på kaniner.
Knäckebröd ger inte mycket tuggmotstånd alls och är dessutom för sött för att ges dagligen.
Det är mer som godis.
Så hö slipar tänderna mycket bättre än knäckebröd. =)

pigelina
0

ge grenar ist för knäkebröd:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

candycandye
0

Vilken söt kille du har fått hem:) Hoppas allt löser sig med honom!

Emelie
0

Gernar och hö är bästa hjälpmedlet!

Saphir
0

säger som många andra här skippa knäckebrödet och he bra med grenar och hö istället :)

Han var jättesöt och jag hoppas det gå bra för honom ^^<3

Vihed97
0

Jaha.. Okej, tack alla? :S

Jo, veterinären vet mycket om kaniner, för att vi ringde till blå stjärnan. Och hur kan hö vara bättre än knäckebröd, när knäckebröd är mycket hårdare?:P

Zvintos
0

#21: Därför att hö är mycket segare att tugga sönder.
Testa själv. =)
Vilket går först sönder när du biter i det - höet eller knäckebrödet?

Vihed97
0

NinniH: Haha, okej. Men jag måste ha tänkt fel då, men man kan väl ge han en halv knäcke macka då och då?? ^^

emms
0

#23 Själv tycker jag att det är för mycket. Några rutor någon gång i månaden räcker. Hö är det som slipar ner tänderna bäst, kaniner tuggar inte hö på samma sätt som dem tuggar knäckebröd. Dem maler det istället för att tugga = tänderna gnids mon varandra = kortare tänder ;)

Emma

Zvintos
0

#23: Det beror på vad som menas med en halv knäckemacka.
Är det en halv cirkel så är det på tok för mycket.
Men är det en sådan liten, kan du gott ge en halv någon gång ibland.
Men det bör ges mer som godis. =)

Linnet
0

Du måste kolla så bettet är korrekt, alltså att dom nedre framtänderna går in bakom dom övre, annars kan han inte nöta tänderna alls. Sen ska du ge hö och grenar, knäckebröd är inget som nöter tänderna särskilt bra.

Vihed97
0

Tack för svar alla.

NinniH: Jag menar sådana där rektangulära, en halv sådan. ^^

Sashhi
0

Fattar inte varför man ens ger knäckebröd? Finns ju så mycket nyttigare saker att ge kaninen :)

Not your mom, not your milk.

Vihed97
0

Sashhi, jo. Det har du rätt i. Men då och då kan man ju ge dom det? :)

Men inte hela tiden, det är ju inte alls bra^^

Emelie
0

#29 Jag måste bara påpeka att veterinären inte alls kan ha vart särskilt kunnig, inte när det gäller foder och kaninens tänder iallafall. Då skulle denne aldrig ha rekommenderat knäckebröd som främsta foder att bryta ner tänderna med ..

Vihed97
0

Hon sa inte bara knäckebröd? :S

Hon nämne det mesta som kaniner kan äta, och som är hårt.

Och skyll inte på mig för det.

pigelina
0

#31 ingen har skylt på dej?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Vihed97
0

Pigelina: Nej, men det verkar som att ni skyller på mig:P

Aja, tack för alla tips?, ändå.

emms
0

Nejdå, det är ju inte ditt fel att tänderna är dåligt skötta :) Du köpte den ju nyss :D Men så länge du ger mycket hö och pinnar så kan det ju försvinna. Annars får du bara åka in och klippa dem ju :) Fast kanske av en annan vett? :P Min vetrinär säger nämligen att man ska ge massa hö :) Fick ett papper om det när jag kastrerade Muffin nämligen :D Inte för att han hade långa tänder men så att jag skulle veta :)

Emma

Vihed97
0

Emms: Jo, jag vet att det inte är mitt fel att han är dåligt skött, hela han är dåligt skött, tror jag. Och jag köpte han inte, jag sa ju att jag fick han:P

Och ja, han har mycket hö nu, och pinnar. Men pinnar verkar han inte gilla. :/

emms
0

#35 Oj, såg inte att du fick honom ;D Vad har du för pinnar då? :)

Emma

Vihed97
0

Emms: Hmm.. Jag vet inte vad dom heter, men dom är väldigt korta, och så är dom till för kaniner. Har köpt dom i någon affär. XD ^^'

emms
0

#37 Okej, ;) Dem föredrar oftast färska pinnar från fruktträd nämligen ;D Mina älskar att gnaga av barken på dem :) Äppelträd är en stor favorit! Du känner ingen som har fruktträd som du kan få lite av?

Emma

Vihed97
0

Emms: Hmm, jag vet inte riktigt. Det finns en i området som har äppelträd, men vet inte om dom har tagit bort det. Ska kolla till helgen då:)

Emelie
0

#39 Du kan också hämta in gran eller tallkvistar och ge kaninen. Dock är tall inte särskilt svårtuggat för kaninen, men det kan hjälpa lite iallafall. Sedan är även kivstar från bok, asp, sälg, hassel och lönn bra att ge.

Angående fröstången du har så hoppas jag att du inte kommer ge honom det för ofta eftersom det är alldeles för sött och onyttigt för kaniner egentligen. Det är okej att ges som godis då och då :)

Sen menade jag absolut inte att anklaga dig för någonting, blev bara lite besviken på att det är så få veterinärer som verkligen har ordentlig kunskap om kaniner och det tycker jag är riktigt synd. Så det var ingen till dig! :)

Vihed97
0

Dancehall: Okej, men jag vet inte ens om han äter pinnar eller så. Han verkar inte gilla så mkt som godis, pinnar osv. Han har inte druckit sen han har kommit hit, men det kan vara för att allt är så nytt, och att han inte har vant sig än. Och han kanske dricker när jag sover, eller när jag inte är hemma. Det vet man ju aldrig. ^^ Men, angående stängerna så är det den första han har fått. Han kom i måndags, och har inte hunnit med att ge honom så mycket, så det är första fröstången han får.

Saphir
0

#41 vet inte om någon redan sagt det här ovanför (har inte läst hela tråden) Men försök undvik fröstänger :/ Det är en massa socker och fetter där i som helt enkelt intge är bra för kaniner :) Försök typ ge honom färska örter istället, eller frukt i liten mängd någon gång i veckan, brukar uppskattas mer och är nyttigare för kaninen ^^ Lycka till med ninen han vart jättesöt som jag skrev tidigare :)

Vihed97
0

Saphir: Okej, tack för att du tog upp det! Jag uppskattar det! ^^

Emelie
0

#43 Hur går det med honom nu? :) Har han druckit något än och så?

Vihed97
0

Dancehall: Haha, jadå! :D<3