Nafsande kanin
Min kanin vill gärna "attackera" min hand när jag städar hennes bur eller om jag vill rätta till hennes filt eller liknande. Är det normalt eller vad kan man göra åt det? Hon är jättekelig också så det är inte ett stort problem, men jag undrar varför hon blir "arg". Hon gör även ljud ungefär som en gris. Nån som känner igen beteendet? Hon är ca 7 månader.

Hon kan vara i tonåren eller på väg. Men buren är kaninens revir, och därför skyddar den inkräktare. Så du måste vänja kanin vid att du stoppar in handen. Innan du börjar t.ex fixa hö´t så låt kaninen nosa på dig. Eller ge den en morotsbit så kaninen vet att du är snäll :)
Okej, så det skulle kunna vara övergående? Det skulle kunna förklara en del om kaniner förändras i tonåren. Hon som varit praktiskt taget helt rumsren (hon är lös i lägenheten för det mesta), har börjat "slarva" lite och bajsa på mattan och sånt. Går det över av sig själv?

Ja, då kan det vara tonåren som spökar ;D Ja tonåren går över så ta det lugnt! Vi har en artikel om det :)
när går det över?
jag känner igen problemet men har det ej själv.. =P

Gizmo är också sådär morrig när man kommer och ska ge henne mat. Hon är snart ett år och jag tror inte hon är i tonåren utan att hon ser buren som sitt revir och inte litar helt och hållet på mig än :)

#4 Tonåren? Olika, läs artikel om tonåren :)
Min kanin har också blivit lite tjurig, han hatar nu att sitta i knät. :D
#4.. min kanin har blivigt mer kelen än någonsin!! han vill bara upp ifamnen och sitta nääära huvudet hela tiden typ :P
Medarbetare på Hundar.ifokus

#7 Men han kanske inte har komit i tonåren? ;)
#7..hmm,, jag tror det endå för han är 7 månader.. och förutom att han är jätte super go nu och är mer kelen än någonsin så juckar han på mina gosedjur och på mig ibland.. det har han inte gjort innan.. utan det började för ca 3 veckor sedan :S
Medarbetare på Hundar.ifokus

#9 Bara för att han är 7 månader så betyder det inte att han är i tonåren :)
Hampus juckar och gräver på han filt ;D Det ser jätteroligt ut :P

Din kanin kanske bara inte vill ha en "inkräktare" i sin bur
Pröva att ta ut henne och sätt henne i en rasthage eller liknande medan du städar buren så känner hon inte att du rör om i hennes hem ;)
#10; mysigt kajsa! ;P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#12 Joodu ;D