massa nysningar
Hej.
Idag när jag stod och lagade mat hörde jag min kaninhone Bella nysa innifrån vardagsrummet. Hon nös och nös och jag blev orolig och sprang in till henne. Hon nös säkert 30ggr under den tiden och jag blev rädd att hon inte skulle få luft. Nysningar var på varandra och det var inget uppehåll emellan dom. Efter en lång stund slutade hon som tur var. Vad kan detta bero på? Höet och halmet är inte dammigt eller mögligt. Och om jag skulle testa att ta bort halmen, vad ska jag ersätta med? Hon har teddypäls så hon är väldigt långhårig, så spån går inte.
Mvh
Jennie

Hej !
Min kanin beteér sig lika dant.. Har gjort det sen 1månad efter ajg köpt henne.. Vart hoss veterinären 4ggr och fått pensilin 6ggr, ingenting hjälper…

Kaninsnuva, pasteurella brukar yttra sig så, dom nyser 30-40 gånger efter varann, men då brukar dom också bli hängiga och snoriga. Man kan behandla symptomen, men det går inte att bota, kaninen är ändå bärare av sjukdomen. Men det kan ju vara nån helt ofarlig förkylning också.

#2 : så är min kanin precis …

Min kanin är inte snorig alls. Hon har normalt fukt på sin lilla nos. Som tur är nyser hon inte så ofta, men när hon väl gör det så blir det väldigt mycket!

Stampe har precis fått sin tredje förskylning på rad. har tagit en odling på honom men det visade inget. Han fick en pencillinkur nu igen som han ska ta en hel månad. Blir han dålig efter det igen så ska vi försöka få till en röntgen. Veterinären talade om att det kan vara nåt som irriterar längre upp i näsan, eller att det kan vara så att han är allergisk..vilket en kanin kan vara. B.la av kvalster. Så vi får väl se nu om det här hjälper. Hoppas på det för det är ju jobbigt för dom stackars små.
Så det är jätteviktigt att uppsöka hjälp när dom är förskylda. Trodde att så länge han var pigg och åt så är det väl ingen fara. Så är tydligen inte fallet. När dom slutar att äta är det oftast för sent för att göra nåt åt det. Så gå till veterinären så tidigt som möjligt.
MVH Solsten