Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1081 ggr
[Nalle-]
0

Pälstyper på Lejonhuvad

Igår började jag fundera lite på Lejonkaniner. Har sett så otroligt många olika pälstyper på dom. Vissa är helt korthåriga med en lång hängande man. Andra har lite längre päls med en tjock utstående man. Och en tredje jag sett har lång päls över hela kroppen, men lite mer rund huvudet och kort i ansiktet. Är alla dessa Lejon? Vilken typ är det i så fall som är den "riktiga"?

Haha, det där blev väldigt vimsigt men jag hoppas någon förstår frågan! (;

pigelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

finns dubbelmanade och enkelmanade,

En lejonhuvad kanin ska bara ha man runt huvudet och ingen annan stans, men dom flästa har även kjol, vissa fäller av den senare anndra har den kvar. visa har mycket andra lite,

dom som har lång päls over hela kroppen är dubbelmanade, fast överpälsade:P ofta e det ju "teddys" som fällt av som har så mycket päls på kroppen.

denna kanin har man och så ser du kjolen där bak, kanske inte bästa bilden men men:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Linnet
0

Det är en liten djungel detta med lejonhuvade, teddy, pekingteddy, men en lejonhuvad kanin ska ha man runt huvudet och kort päls på kroppen. Sen varierar det väldigt mellan olika individer hur lång och tjock manen är. Alla ungar har också mer eller mindre sk. kjol, men den fälls oftast när dom blir större och många fäller även mycket av manen. Det finns ju både enkelmanade och dubbelmanade lejon, alltså med ett eller två lejonanlag, men man kan bara se skillnad på dom när dom är små och pälsen växer ut.

Sen finns då teddyn, som ska ha lång päls överallt, kropp, huvud, ansikte. Det finns många kaniner som ser ut som teddysar när dom är små, men sen fäller dom av och blir lejon, eller ibland har dom kvar lång päls längst ner på sidorna och då brukar dom kallas för pekingteddy. Verkar som om ingen riktigt vet vad som är skillnaden, en del hävdar att teddy är väldigt välpälsade dubbelmanade lejon och andra säger att det finns andra anlag med också, men ännu har jag inte hört någon som egentligen vet hur teddyns genetik ser ut.

Men en lejonhuvad ska ha lejonman och kort päls på resten av kroppen.

pigelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till lejonhuvad kanin som oxå är dubbelmanad

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Nalle-]
0

Tack för svaren! ^^ Då vet jag det nu. Har bara blivit så förvirrad av att så många kallar sina kaniner för Lejonhuvade, trots att flera ser helt olika ut.