Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2520 ggr
pigelina
0

Vit rödögd anlag?

Asså förstår inte detta med vit rödögd.

Vi säjer att om jag parar en vit rödögd hane med min zobelsiames hona och den vit rödögda bär på havanna, kommer det havanna zobel då? vilka färger får jag.

eller tvärt om om jag parar min japantecknade med vit rödögd och den vit rödögda bär på havanna. och japantecknade bär på japantecknad blå/vit, havanna och vit rödögd?

eller den japantecknade med havanna som bär på vit rödögd?

Är vit rödögt dominant eller inte? och kan andra färger,

asså jag vill veta svaren på mina frågor och lite mer om vit rödögd mm,

rörigt jag vet men hoppas ni förstår:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Saphir
0

Jag fattar inte heller detta med vitrödögdanlag så jag är också nyfiken!

Trodde det var samma som vitblåögd anlag först x) *Nybörjare här* :P

Emelie
0

Jag kan inte heller detta så är intresserad! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Zvintos
0

Vit rödögd är inte dominant, utan snarare recessivt.
a är den mest recessiva bokstaven på A-locus.

"Vi säjer att om jag parar en vit rödögd hane med min zobelsiames hona och den vit rödögda bär på havanna, kommer det havanna zobel då? vilka färger får jag."

Havana zobel kommer enbart om zobelsiamesen bär på brunt (dvs c).
Annars blir det enbart zobelsiames.
Bär zobelsiamesen på vit rödögd, kan även vit rödögd komma.

"eller tvärt om om jag parar min japantecknade med vit rödögd och den vit rödögda bär på havanna. och japantecknade bär på japantecknad blå/vit, havanna och vit rödögd?"

Alltså, vit rödögd med anlag för brun + japantecknad med anlag för blått, chinchilla, brun och vit rödögd.
Då kan det dyka upp vit rödögd, brun och brun/vit japan.

"eller den japantecknade med havanna som bär på vit rödögd?"
Där blir det nog i princip viltgrå, beroende på vad för färg den japantecknade är.
Är det en brun/vit kan även brun/vit japan dyka upp, samt brun (dvs havana).

Om jag nu inte tänker helt galet, det vill säga.

Saphir
0

#3 ahaa nu fattar jag mer, så Vitrö kan nästan bli vadsomhelst beroende på vilket anlag den bär på? :)

Zvintos
0

#4: Yes, precis som en vit blåögd.
Skillnaden är att en vit rödögd aldrig kan bära på zobel, chinchilla eller ryss eftersom den är recessiv gentemot dessa (gäller även A = färgad kanin).

niklin
0

#4: Så kan man ju säga… En vit rödögd kan vara vilken konstig färg som helst, men pga genen för vitrödögd (aa) så döljs alla andra färger och den ser vit ut. Men vad man får av en vit rödögd beror ju även på vad man parar den med.

Sen är det ju så att på A-locus är den totalt recessiv (a) och kan inte ge något mer än vitrödögd. Den kan alltså inte dölja normalfärg (A), chinchilla (achi), zobel (am) eller ryss (an). Men på de andra locusen kan den vara vad som helst, vilket ju kan ställa till det då den kan t.ex dölja viltfärgat m.m.

Edit: Var sen med svaret ser jag… :)

Saphir
0

#5 #6 ahaa nu fattar jag :D Tack tycker det är jättekul att lära mig mera och tycker även det är mycket spännande med färggenetik! :D Tack!! ^^

pigelina
0

Tack:)

Men kan jag få vit rödögt om jag parar med en havanna på något sätt?

vill ju ha vit rödögt och havanna men då går det altså inte para havanna med vit rödögt för att få antingen vitrödögt eller havanna?

// Hanna

niklin
0

#8: Om du ska kunna få vitrödögda ungar så måste din havana bära på dolda vit rödögdanlag, annars kan det inte fungera…

pigelina
0

#9 ok:P

kan man para 2 dålda då? eller kommer det inte visa sej då häller?

// Hanna

Zvintos
0

#10: Hur exakt menar du med 2 dolda?

Katti
0

Parar man två som har ett dolt anlag får (statistiskt sett!) 1/4 av ungarna denna egenskap.

Det enda man kan vara 100% säker på i avelssammanhang är att två vita rödögda bara får vita rödögda ungar Skrattande. Detta eftersom anlaget är recessivt mot allt annat.

En varning vill jag ge: vita rödögda är ruskigt svårsålda som keldjur…

pigelina
0

asså om ena havannan har en förälder som är vit rödögd och den andra havannan oxå har en förälder som är vit rödögd.

// Hanna

niklin
0

#13: Ja då får du i teorin 25 % av ungarna vit rödögda, 25 % av ungarna blir rena havana och 50 % av ungarna blir havana med dolda vit rödögd anlag.

pigelina
0

#14 ok men då förstår ja:)

Men jag ska alltså inte para min zobelsiamesa bruna hona med en vit rödögd som bär på havanna?

// Hanna

niklin
0

#15: Det beror ju på vad du är ute efter?

Det lär ju bli någon form av zobel du får, men om du inte vet mer om den vit rödögda än att den bär på havana så är det ju vanskligt…

Vet du hur stammen till den vrö ser ut så kan man ev. luska ut några av anlagen…

pigelina
0

#16 asså har ju inte köpt eller vet vilken vit rödögd jag ska ha, men jag vill inte få havanna zobel och andra ike godkända färger…

// Hanna

niklin
0

#17: Enkelt uttryckt kan man säga att VRÖ passar bäst att para med VRÖ…

Men känner man till stammen på dem så kan man såklart använda dem i Avel tillsammans med andra färger och teckningar.

Havanazobel kan du ju bara få om din siames också bär på havana. Sen beror det ju på hur stammen till din siames ser ut? Om den döljer ryss eller VRÖ på a-locus så kan det ju avgöra massor… Eftersom det är en siames har den ju dubbla gulanlag (bb) och finns det då gulanlag dolt i den VRÖ så kan du få gula ryssar osv som heller inte är godkännt…

Det bästa sättet att avla är ju att ta reda på vad man vill ha för avkomma och sen para de mest lämpliga avelsdjuren som ger just det man vill ha.

pigelina
0

#18 ok

// Hanna

jossan84
0

Klistrar in från kaninfarg.se;
Vad som kan vara bra att ha i åtanke är att vit rödögd/albino inte är en färgvariant, utan avsaknad av färg och att alla albinos (av alla djurslag) genetiskt alltid har en färg som bara inte kommer till uttryck pga. avsaknaden av pigment. Albinism är egentligen en defekt som gör att djuret saknar enzyment tyrosinas som tillverkas färgämnet melanin, resultaten blir alltså att djuret inte får någon pigmentproduktion alls. Parar du en kanin med en vit rödögd kanin som bara har vit rödögd i stammen så har du alltså ingen aning om Vilken färg? du egentligen parar med. Albinoanlaget (a) ligger på a-locus, de andra anlaget på a-locus (chinchilla, zobel och ryss) är alla dominanta över a och således kan en vit rödögd kanin inte bära dessa anlag dolt. Detta gör att man kan använda vit rödögd som en "detektor" för chinchilla, zobel och ryss. Parar man vit rödögd med t.ex. en svart och får zobeltecknade avkommor så vet man att den svarta bär zobelanlag.

Saphir
0

#20 ahaa nu fattar jag, så ifall man sätter ihop en vit rödögd med bara vitrö i stammen med en svart kanin som bär på zobel kan det alltså bli zobelungar? :)

Katti
0

Japp!

pigelina
0

Jag tror jag fattar nu^^

// Hanna