Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 854 ggr
KajsaM
0

Kaninkostnader

För ett tag sedan så hade vi en tråd som hanlade om kaninkostnader. Och jag skulle vilja ha en sådan igen :) Vi har ju lite fler medlemmar och sånt ;D

Så hur mycke kostar dina pärlo/pärla mer månad?

Pinscher2
0

OJ, det törs jag inte ens ta reda på Förvånad Så länge man inget vet så lider man inte Flört

KajsaM
0

Hehe, men men dom små kan kosta en del :D

Zvintos
0

Hm, måste räkna lite..

150kr för 18kg Stampe-pellets
+200kr för 7kg Lottie-pellets
+300kr för Hö (MÅSTE hitta en bonde att köpa ifrån!!)
+60kr för en 25kg spånbal

710kr/ månad för 6 kaniner

Grönsaker brukar mamma oftast stå för. Men när de fyller år är det jag som köper lite extra gott åt dem.

Pinscher2
0

Pssst, NinniH! Vart köper Du Stampe-pelletsen?????

KajsaM
0

300kr för hur mycke hö Ninni??

myriis
0

Hm.. Ska tänka lite :P

ca  50 för pellets
+70 för halm
+ 70 för hö
+35 för spån
+ ca 20 kr för grönsaker
_______

Så det blir ca 245 :P för två kaniner.

Zvintos
0

Pinscher2: Jag köper den på Granngården. Glad

Kajsa_: Jadu, är runt 100kr/påse.. Har för mig det var runt 100liter. Är väldigt lite och räcker inte långt till mina 6 kaniner. Fundersam

KajsaM
0

Hoppas att du hittar något billigare ;)

För mej blir det ca.

Hö 45:-

Pellets 1,5kg 35:-

Toa-Lätt 30:-

Övrig t.ex leksak ca. 40:-

Det blir 150:- för en kanin än. För spån fick jag av en kompis och grönsaker står mamma för ;D Så cirka 150kr per månad :)

Pinscher2
0

Ahaa NinniH, då lär vi svänga in på Granngården nästa gång vi ska till Borlänge Glad

huldisen
0

Det är lite svårt att säga vad det kostar jag köper ju inte mat varje månad och så beror det på om jag måste till vetrinären och så vidare men jag kan vell tro att det kostar 100 - 400 varje månad.

Denna kommentar har tagits bort.
Matilda_91
0

Pellets -ca 25 kr månad

hö -0 kr (får av ett stall)

Halm -0 kr (samma som ovan)

spån (samma som ovan)

grönsaker står mamma och pappa för ;P

Tina-A
0

#12: Wow, inte dyrt där inte! Vilken tur du har.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Iram
0

Få se nu…har för tillfället 4 jättar. Uppskattningsvis blir det:

• 1 säck Rabbfor 130 kr
  • I pressad höbal, ca 40 kr
  • 1 säck halm, 99 kr
  • 1 påse solrosfrön 15 kr
  • Äpplen, morötter mm ca 150 kr
  • 1/2 spånbal, 30 kr

Sen tillkommer en del annat, som förra månadens mjällkvalster som kostade mig en bra bit över tusenlappen att få bukt med. Mina tre burar har också kostat en del att bygga, de två största säkert 1500 kr/st.

Inköp av avelsdjur 600-800 kr st. Resor och anmälningsavgifter till olika utställningar för att regga avelsdjuren…hundratals kr. Transportburar, märktång…hundratals kr.

Att jag tar 500-600 kr per BJ-unge är alltså inget jag blir rik på!

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm..

en spånförpckning 15kr. *4 ggr i månaden = 60kr

halm får jag gratis av farfar = 0kr

Höförpackning 15kr. *4 ggr i månaden = 60kr

Pellets 15 kr förpackningen. *2 = 30kr

Saltsten = 12 kr

grönsaker och sånt står mamma och pappa fast det blir alltid mamma som handlar hemma hos oss.. Jag gör en lista varje vecka vad hon ska handla :P

denna pellets äter skalman..

alltså: 162 kr i månaden.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Matilda_91
0

Jag brukar ta de grönsaker som finns hemma :P Oftast blir det morötter och äpplen :)

KajsaM
0

Så gör jag också, men mamma brukar köpa morötter :) Oftast äpple,morot,roocola m.m ;D

KajsaM
0

*Putt*

Lotta_A
0

#12: Matilda det var billigt. :P Bara 25kr/ månad!! Inte dåligt.

Själv tror jag väl att molle och leah kostar ungefär 150-200 kr i månaden. Inte alls dyrt. :)

Matilda_91
0

Hihi, jag vet, om det knappt blir det ;) Jag är tveksam på att en hel påse pellets går åt på en månad.. föresten så är det mamma och pappa som köper det ändå haha!

Det har lixom blivit så eftersom dom köper maten och allt annat nödvändigt till dom andra djuren även fast det är jag som sköter om dom :) Bra är det iaf, hihi.

Matilda_91
0

Nu när jag tänker efter betalar jag ju nästan inget alls till kaninerna… iof så står det en hel del på listan som behöver köpas till Gizmo och Albin som jag måste skaffa bl.a en klosax, matskålar som inte välter (Klumpgizmo) en ny sele, en toa till gimzan, ett rullkoppel som inte är så tungt som det jag har nu m.m

Jag har hela tiden varit snål och tänkt, äh, det behövs inte än på ett tag men eftersom jag inte slösar speciellt mycket pengar på kaninerna så får jag ta mig in till stan snart och shoppa loss i djuraffären.. hihi det är väl det roligaste som finns! Att köpa nya saker till sina små älsklingar :)

KajsaM
0

Hehee, du har tur du ;D Jaa du får fara på en kaninshopping :D

SannaHolmgren
0

Jag får både halm, hö och spån gratis, både till kaninerna och till hästen. Men mina tre kaniner kostar iallafall omkring 500kr varje vintersäsong. Det blir förstås mer om man räknar in bensinkostnader på att hämta foder och strö. Ibland måste man förnya vattenflaskor eller höhäckar som gått sönder.  Under sommarhalvåret kostar inte kaninerna mycket då de har sommarburar och Hage och lever på gröngräs. Köper då endast kraftfoder till ev dräktig och digivande hona och växande ungar.

Tror att månadskostnaden hamnar på ca 50-80kr/mån inkl bensin.

Pehpsii
0

0 kr

Hö får jag från stallet. Spån får jag en halv bal i månaden av min kompis (hästbalar). Gräs plockar jag vid hagarna, en del annat smågrönt finns redan i min örtträdgård på balkongen, morötter får jag från jobb. Tidningar får jag gratis på jobb (metro). Det enda som kostar är försäkringen på 133 i halvåret och när jag köper sele och sånt.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Lotta_A
0

#24: Får din nin inge torrfoder? Pellets eller sådär?

Pehpsii
0

Min veterinär sa att han inte behövde det sålänge han fick tillräckligt med gräs och bra hö och annat grönt

KajsaM
0

#26 Visst kan kaninen klara sig. Läs gärna våra artiklar om kanin mat.

Pehpsii
0

Har jag faktiskt redan gjort (= Och han gillade grötreceptet som någon (glömt av namnet) postade här.

När han lärt sig gå i sele kommer han att vara ute och röra sig mer, och då kommer han nog få lite pellets. Min bästa polare har ju haftmassor va kaniner hela sitt liv så hon hade nån sort som hon tyckte var bra. I någon naturfärgad påse(?)

Josssssefine
0

hm, de e inte så dyra:D Peletsen och det kostar inte mycket kanske 25 kr.. Höet och halmen har vi hemma i stallet, och Spånen får pappa stå för..Grönsakerna får de, men de betalr mamma:P haha och på sommaren går de ute och får äta gräs, hö, pellets och vår egna odlade grönsaker och frukter.. inte fel alls:D Underbara djur och de kostar inte mycket heller:D

Mandysan
0

Mat 50 kr
Spån 30*2= 60 kr
Hö 70 kr

Summa: 180:-/Kanin

Cherry
0

Toa-lätt pellets ca 150kr

Pellets/grönsaker&frukt ca 80kr

hö 75kr

halm 80kr