För gammal?
Har ju letat sällskap till min hermelintjej nu i snart 2 veckor. Har nu fått napp på en ursöt dvv korsning som desutom kan transporteras till mig i helgen!
Nu till den stora haken, han är född i början av april 2009, alltså 9 månader nu. Är han för gammal att kastrera för att bli av med ev. hanbetéenden? Kommer han försöka para honan helatiden för att han hunnit bli könsmogen?
Vet inte om han har kontakt med andra kaniner nu, de har dock 2 hanar till hemma. Kan han ha utvecklat ett annat betéende som inte min hona förstår?
Det bästa vore ju såklart att skaffa en unge som hon själv får uppfostra men hittar ingen som jag känner att jag vill ha och honan behöver verkligen sällskap inom den närmaste tiden, då hon inte alls trivs som ensamkanin.
MVH Erika :)
Huruvida han är för gammal eller ej är väldigt individuellt, och beror mycket om om det hunnit bli ett invant beteende eller inte.
Hanen jag kastrerade för några år sedan var 1,5 år gammal.
På honom försvann hans hanbetéenden efter någon månad eller två.

Vet som sagt inte ens om han har något hanbeteende alls. Får fråga efter det när jag fått svar på mitt andra mail.
Tror du att det kan funka att sätta ihop såpass "gamla" kaniner? Honan är 1 år och 5 månader ca..
#2: Tror det hänger mer på om det är rätt individer man matchar, än åldern.
Jag har satt ihop vuxna kaniner utan problem, men då har det antagligen varit rätt individer som satts ihop.
Helt säker kan man inte vara förrän man testat och fått resultat (vare sig det är positivt eller negativt resultat). =)

#3 Men visst är det lättare att para ihop en ung kanin med min äldre hona?
#4 Nej, inte enligt mig. För då brukar den äldre honan mobba den yngre.

#5 Tänkte då ändå skaffa en hane men då kastrera honom tidigare. Eller det kanske blir samma sak ändå?
#8 Mjaa. Men varför inte den äldre hanen för =)?

jag ska ev ta kull på min rexhona med en dvv vit blåögd + rexanlag så de kommer då vara lev. klara i slutet av maj om det blir så :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#9 rädd för att de inte ska fungera ihop :(
#10 tack men nej tack. Då har det gått för lång tid tyvärr :(

#9 för att jag är rädd för att de inte ska fungera ihop :(
#11: Den risken finns alltid, oavsett ålder på kaninerna.

#13 okej, så det finns ingen risk att hanen inte kan kaninernas språk eftersom han bott ensam ganska länge?
Hur bra går det att ta in en kanin som bott ute hela sitt liv och ha den permanent innekanin? de brukar inte trivas så bra väl? :/
#14: Sånt är olika från individ till individ.
Detsamma gäller att ta in en utekanin som bott ute hela sitt liv.
Tog in min hane nu i vinter som bott ute hela sitt liv (2 år gammal) och han trivs ypperligt inomhus.

Åhh :(
Har så svårt att bestämma mig!
Jag kastrerade en kanin i runt den åldern och han gick utan problem att ha ihop med två honor senare. Han försökte aldrig att para sig med dem förutom i dominanssyfte då han garanterat var den dominanta av de tre.
Men instämmer med tidigare kommentarer att det säkert beror på individen.

Tack för alla svaren. Men det blir inte denna pojke för mig :(
Ägarna kan inte bestämma sig för om de vill sälja honom eller inte så nu struntar jag i dem.
Kommer troligen hämta hem en lilla tysk vädur, viltgrå hane på 7 månader imorgon istället 
Har ett gäng dvärgvädursungar, lev-klara om några veckor.
Annars har åldern på hanen när du kastrerar ingen större betydelse. Det är lika stor risk/chans att han försöker betecka/inte betäcka din hona.
Man ska även minnas att betäcknings-beteendet hos kaniner av samma kön / kastrerad+okastrerad har med rangordningen att göra.
Det kan alltså vara ett beteende som försvinner efter att kaninerna "gjort upp".

Vart finns du då?
Blev ingen kanin idag heller, hittade inte på uppfödaren. Och jag som så gärna vill ha en L:a tysk 
#20 Jag finns i Kristianstad i Skåne.

Hmm och jag finns i gävleborg, lite väl långt bort :/
Jag har två hanar som kanske skulle kunna vara av intresse?
En zobel blå okastrerad dvärgvädurshane på 2 år.
Go herre är han iaf, med en hel del energi.
Sen har jag en vit blåögd okastrerad dvärgvädurshane på 6 månader.
Honom vill jag egentligen inte sälja, men om det är till rätt hem så.
Båda finns i Smedjebacken, södra Dalarna.

har hört att man ska kastrera de vid 6-7 månaders ålder.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#22 var bor du?
Bilder finns här.

#25 i Gävle bor jag, så det blir tyvärr för långt bort :(
#26 Jag är inte så bra på giografin, men Gävle, ligger det relativt nära Sthlm?

har väl ungefär 20 mil till stickholm tror jag
#28 Transport till Sthlm C kan fixas en- 2ggr gång i månaden.