Pasteruella
Nu är det så att jag fått pasteruella på mina kaniner :(
Även om det är en mild variant så har jag läst att den brukar vara svår att få bort, och att det smittar vid en PARNING även om kaninen blivit behandlat mot det och symtomfri…
Är det så? Någon som vet?
Som det ser ut just nu så kommer jag att avliva alla kaninerna (usch, vill inte…), just för att minska framtida risker med smittspridning, och för att det blir bäst för dem. Då slipper de gå igenom en jobbig antibiotikabehandling som kanske inte ens hjälper…
Kommer att få några kaniner från Holland till våren som jag inte vill ska bli smittade.
Någon här som haft pasteruella som kan glädja mig med att det KAN försvinna, och att de inte kommer att sprida smitta sen?
Ljustadalens kaningård
Ush, jag tycker jätte synd om dig!
*kram*
Har tyvärr inga svar ang. paustruella :(
Men usch vad tråkigt gumman, jag lider med dig
<3 *massa kramar till dig*
#1 och 2 Tack det värmer :)
Ja känns jäte jätte tråkigt, och speciellt tråkigt på Choko, som är garanterad teddy. Skulle ha varit jättebra avelsmaterial
. Och alla är de ju små personligheter…
Men får glädja mig med att jag får fina teddysar till våren istället…
Ljustadalens kaningård
#3 Jag förstår dig gumman, du får trösta dig med dina urfina små importer som kommer som du säger
Du vet att du alltid kan höra av dig till mig om du behöver prata vännen :)
Jag kan inget om sjukdomen men kan du kanske inte sälja kaninerna till barnfamiljer som har endast en kanin osv? Men jag vet som sagt inget om sjukdomen och lider kaninen av den så är det ju ingen idé att låta de leva :/
Tycker så otroligt synd om dig och hoppas på det bästa för dig och dina kaniner. Kram
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Vad är det för sjukdom? Aldrig hört talas om.
Gud vad tråkigt! Beklagar! <3
#6 Pasteruella är en bakterie som många kaniner bär på utan att de blir sjuka av den. Om kaninen utsätts för stress eller dylikt, så kan det bryta ut. Oftast får kaninen luftvägsproblem, snorar och nyser och ibland får de bölder. Det går att göra kaninen symtomfri med antibiotika, men problemet är att det inte går att få bort helt. Och kaninen kan vara lite lite bärande av bakterien och ändå smitta, för den inte blev helt risk av antibiotikan.
Det enda sättet att bli av med det helt till 100% är att avliva alla djur, sanera burar NOGA och hädanefter vara jätte jättenoga med vilka kaniner man låter sina kaniner träffa. Grejen är också att det är anska lätt för ett djur som insjuknat men blivit frisk att insjukna igen.
SVA sa att det svåra är att det är så otroligt vanligt, och att man lätt kan få det tex vid import då djuren utsätts för stress och ofta kommer från många besättningar. Så de trodde att många kaniner här i landet hade en mild grad av pasteruella som de inte visste om, typ lite småsnoriga, och gick och smittade.
Ljustadalens kaningård
#7 Låter inte alls kul :/ Men som jag skrev tidigare så kanske det går att sälja/skänka som kelkanin på villkoret att kaninen inte ska träffa andra kaniner?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Nej, vad hemskt :(<3 Beklagar <3
Hemskt ledsen för din skull Helene
<3 massor av kramar till dig och kaninerna <3
#8 Ja det är ju ett alternativ. Bara det att man aldrig vet om de ändå kommer att träffa andra om de säljs vidare sen, och så är smittan ett faktum. Sen hade de enligt SVA ganska lätt att få tillbaka smitta igen om de blivit symptomfri genm antibiotikabehandling :(
Jag känner att jag inte vill medverka till att sprida det vidare, och därför är det bästa alternativet om man tänker med hjärnan att avliva dem. Men hjärtat vill inte det :(
Ljustadalens kaningård
#11 Ja, det är ju faktiskt det allra smartaste. Det är inte riktigt rättvist mot de kaniner som i framtiden kan bli smittade av dina kaniner. Jag förstår att hjärtat inte vill :(
Alternativet är ju att faktiskt ta sig tiden att hitta någon som du VET är seriös och som själv inte vill bära på ansvaret att ha varit den som spred smittan vidare till någon annans kanin.
Men fy vad tråkigt!
Jag hade nog gjort samma som du funderar på.
Även om det inte är ett roligt beslut, så är det det bästa för att undvika att det sprids vidare.
Just med tanke på att det är kroniskt och aldrig försvinner när det väl brytit ut.

Fy fasiken va trist! :'( *tröstkramar*
Det är väldigt starkt av dig att ta det ansvar du har och göra det bästa för dina kaniner, och att du tänker på att andra kaniner kan bli smittade! Tur att det finns sånna som dig (:

Hur märkte du att dina kaniner var smittade ?

Nu blev jag riktigt orolig, en av mina honor var lite snorig idag eller om det va vatten från vattenskålen , kan det va Pasteruella? Hon är pigg och glad och äter massa, men är lite blöt om nosen/smutsig.
Sökte på sjukdomen och hittade att kaninen kunde få huvudet på sned, vilket en av hennes gamla ungar har, han ska dock avlivas på måndag.. "/ Jag tar med henne och kollar henne också när jag ändå är där, men kan det va det?
Gud vad tråkigt! :( Det är ju en sak om man har en kanin som får det, då kan man ju hålla den borta från andra kaniner och så, det blir ju mycket svårare om man har uppfödning, och som du säger så vill man ju inte föra vidare smittan :(
Måste kännas svårt att överväga att avliva :(:( *tröstkramar*
Emma
Usch vad hemskt
Måste kännas jättejobbigt.. :(
medarbetare på allergier.ifokus .
Stackars dej!Beklagar
Tack alla för omtanken :) <3
#16 Ingen av mina kaniner har något annat symptom än att de är lite snoriga, någon har lite lite rinniga ögon, men knappt så att man ser det. Snuva ska man inte leka med, så det är bra att kolla upp speciellt om inte snuvan skulle försvinna på ett tag. Det var därför jag kollade upp, för att de hade snuva som inte försvann. De har dock alla varit pigga och ätit bra.
Ljustadalens kaningård

#20 Oj oj oj, då måste jag verkligen åka in och kolla honan, hon har vart snorig i ett par dagar (4 dagar tror jag) så man är ju lite orolig, men hon äter och busar jag jag tänkte avvakta. När jag sökte på Pasteruella på google så lät det som om man verkligen skulle veta om dom hade det t.ex. "Nyser hela tiden, var rinner ur nosen, äter ingenting" m.m men det verkar ju vara mer lättare syndrom än vad som beskrivs där.
Någon som vet om det kan överföras till ungarna genom magen? Har ju sålt 2 av hennes ungar för ungefär 2 veckor sedan, vill såklart veta så jag inte sålt sjuka kaniner till dem "/
#21 Jag råder dig att ringa SVA och fråga. Det är nog de som kan mest om denna sjukdom. Hoppas at hon inte är sjuk din kanin, det fins ju andra snuvor så får hoppas att de bara är en förkylning eller pga kylan som kom.
Lycka till hos vet!
Ljustadalens kaningård

Gud va hemskt! *tröstkramar*
Skulle nog låta dom somna in tyvärr :( 
Kom ihåg att det finns jätte-jätte-många kaniner därute som är tillsalu!

Eftersom jag avlivade en kanin igår med dessa symtom så undrar jag hur det smittar? han bodde ju trots allt ihop med en kompis, kan hon vara smittad?
MVH Erika :)

#22 Okaj, vart får jag tag på nummer och öppettider? Tack för hjälpen! Hoppas också det också är en vanlig snuva, men hennes son har ju huvudet snett, jag trodde han hade skadat nacken p¨å något sätt och vissa dagar har han haft huvudet helt rakt, man vill ju inte ta bort honom i onödan, men nu har han vart riktigt seg så vi ska ta bort honom på måndag som sagt. Undrar om det kan vara Pasteruella som fått honom så..?
Nu kom jag också på att den kanin i mitt förra stall dog av någon sorts snuva, jag kom upp på eftermiddagen och gick och kollade till mina "kompisars" kaniner (dom tar inte särskilt bra hand om dem) och hittade den lilla hermelin honan ihopkrypen i ett hörn, och var jätte snorig och jag ringde såklart upp dem men när jag inte fick tag på dem så ringde jag vet, men kaninen hann dö under den kvarten.. Sen fick jag massa skit för att jag hade ringt vet, tydligen så "visste dom att den skulle dö snart, så det va ingen ide att göra någon stor sak och störa dem" och tyckte att jag bara hade gjort det struligt med vet som ringde upp och undrade hur det gick. Men vad skulle jag göra? Man kan ju inte bara lämna ett djur att dö sådär.. Kanske var det det hon hade, jag kommer inte ihåg om jag tvättade händerna efter det.. "/
#25 http://www.sva.se/ är deras hemsida, finns säkert nummer där :)
Ljustadalens kaningård

Min kanin har troligen oxå det :'( Hon har snuva hela tin och nyser hela tin… ska till vätrinären för 5 gången imorgon.(min andra vätrinär var inte alls kunnig i kaniner och tog henne/oss inte på allvar, blir sååå himmla trött på sånna vetrinärer så vi ska till borensberg imorgon istället).

Hon har fått flera antibiotika behandlingar och fått 5-6 pensilinkurer.. Hoppas dina kaniner blir bättre + min soklart…
Vi får ta och hålla tummarna !
#28 Hoppas din blir bättre… Och att du får en bättre veterinär denna gången.
Tyvärr har alla mina fått somna in nu, iom att jag har uppfödning så vill jag inte riskera att smittan förs vidare till nästa gäng kaniner, och till andras kaniner. Så väldigt mycket sanering är det som gäller nu, och nya burar tills jag vågar låta dem vara i de gamla…
Ljustadalens kaningård
#29: Jobbigt att ta det beslutet.
Pest eller kolera skulle man väl kunna säga.
Men samtidigt så hade jag gjort samma sak om jag satt i den sitsen.
#29 Massa tröstkramar till dig.. jag kan inte ens tänka mig hur hemskt det måste kännas för dig.. Verkligen otroligt tråkigt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag beklagar. Det är inte lätt att göra sig av med alla sina guldklimpar.
Kramar på dig ..
Är verkligen ledsen.
Kram på dig.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag var hos veterinären idag och kollade Wilma. När vi kom dit så hade snoret försvinnit och kladdet runt ögonen och nyssningarna försvunnit, typpiskt. Dom bara; ja hon ser ju ut att må toppen, åk hem och sen kan ni ju vänta 3 veckor och sedan ringa om hon blir sämre. (vadå vänta, vänta tills hon dör då eller vad tänkte jag). Och sn på vägen hem och när vi kom hem började hon ju soklart börja nysa igen och det kom snor och hon nös minst 3ggr i minuten !
Jag hatar det här !

Läste inte igenom alla svar så vet inte om någon redan skrivit det här men vad jag vet så kan en förkylning orsakas av pasteruella bakterier, men det är också möjligt att det är andra bakterier som orsakat förkylningen. Man kan åka och testa det här hos en veterinär, vet inte om du gjort det.
Hittade en bra artikel om pasteruellos på veterinären.nu

#21 Man ska aldrig para en kanin som bär på pasteurella, stor risk att det förs över till ungarna även om mamman är symptomfri.