Herregud!
Detta "roliga" mail fanns i min inkorg i eftermiddags:
Hej. Jag måste verkligen avråda er från att avla så aktivt som ni gör
(vilket jag kan se på blocket med ord som "akut" och
"säljer ut" och genom eran hemsida där jag ser över 20
kaniner… Att dömma av erat språk på hemsidan så måste ni gå i skolan
fortfarande. Har ni inte tagit på er lite för mycket? Att avla på
olämpliga kaniner, då tänker jag främst på "Flingan" då det
står att ni oroar er för hennes beteende -men ändå tänker ta en kull på
henne! Det är så onödigt. Varför avla på en kanin med instabilt
temperament? Det tycker jag ingen uppfödare eller privatperson ska göra.
Det finns så många kaniner som inte har hem där ägarna inte har tid med
dem.Och det finns så många kanier som ska ha kullar trots dåligt
temperament och ofta oklar bakgrund! Tänk på att "okänd"
bakgrund kan dölja inavel och allvarlig ohälsa! Avla inte på kaniner som
ni inte vet vad de har för blodslinjer!För vems skull har ni kaninavel?
Kaninernas eller eran egen skull? Försöker ni bara tjäna pengar på
djuren eller? Kaninen som ni påstår att ni inte behövt borsta på 3
månader tycker jag synd om, borstningen är ju inte bara till för att
reda ut tovor! Det är också för blodgenomströmningen i huden.
Hälsningar En kaninkännare
Jag har ett väldigt stort hum om vem detta är, vet ej om hon/han finns här på KIF, men jag tror fler förstår när dom ser mailet. Vi blir såklart jätteledsna och nere när vi ser detta. Men om det är den ja tänker på att det är, så har flera sånna liknande mail förekommit hos andra uppfödare om det stämmer? 
Inte okej! Lite kul att folk snackarT skit utan att veta något :P
#1 Precis! Ja, som om de försöker veta eller som om vi vore HELT blåsta , man blir så grymt irriterad!
Men gud! :o
Mvh Linnea Matros
#3 Säger desamma. >.< är sååå irri just nu asso..
Ehm.. Troligen avundsjuk människa 
#5 haha, jaduu,
det kan man ju alltid hoppas (a)
Nej ussh vad tråkigt att få sånna medelanden! Förstår att du måste vara hemskt ledsen och itrierad :(
Den personer har ju ingen rätt att skriva så till dig!?
Vill bara säga att jag tycker du har jätte fina kaniner och tar hand om dom på bästa sätt ;)!
Lycka till i framtiden, och strunta i sådana medelanden!
Blir så less på sånna mail, har fått sånna flera gånger.
Av folk som säger att jag plågar mina djur genom att ha flera kaniner ihop i stora åretruntburar? och att ja vanvårar mina kaniner när dom inte har fritillgång till mat, och när folk påstår att ja parar vilka olika djur som helst bara för att sälja "hoppkaniner". Ohnej, jag kollar NOGA efter avelsdjur och båda djuren ska vara friska och ha ett bra temprament.
Man får helt enkelt skita i sånna meddelnaden, men visst blir man ledsen när okända människor kommer med sådanna mail till en. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Nu vet jag ingenting om din Avel, men har personen rätt, vilket jag hoppas att den inte har, så bör du verkligen lägga ner aveln ett tag framöver.
Men hoppas som sagt att det inte stämmer så då är det tråkigt med folk som bara en snackar massa.

Som om kaniner utan stamtavla inte är värda nånting! Jag vet ingenting om Dixis farfar, mormor och sådant, men hennes mamma var ursnygg, en svart kanin med jätte-vacker glänsande päls. Så jag tänkte avla på Dixi kanske, men kanske inte ska göra det efter det här?
Det jag tycker är så tråkigt är att många människor med intresse för Avel ÄR såhär. Och då menar jag inte kaninuppfödare specifikt, utan jag talar om alla djur. Sluta vara sånna ena "besserwissrar" skulle jag vilja hälsa dem!
Det är det värsta jag vet, folk som tror att de kan komma och tala om hur man ska göra med sina djur på ett ohyggligt sätt. Det är lika illa för mig som för en mamma med ett nyfött barn som får höra ett och annat av grannen som redan har massa ungar. Lika illa.
#9 såklart det inte stämmer! "Flingan" är i tonåren, därav hennes humör. Om de inte lugnar sig efter kullar så avlar vi inte på dom..
Vi säljer inte ungar emd bettfel, vi har bettfelsgaranti om de visar sig att de får de senare. Så nej, det stämmer verkligen inte. och "avlar aktivt" vi har tagit 10 kullar 2009, hon ska inte lägga sig i vad andra hålelr på med. ;)
En tjej från djurskyddsföreningen var här och köpte två kaninungar av oss, och hon kollade runt på samma gång och sa, citat: man märker på kaninerna att dom mår bra när man lyfter upp dom. Ni har det verkligen fint åt odm hår, slut på¨citat.
#11 Stämmer, jag tycker vissa uppfödare ska sluta lägga sig i andras saker, om dom inte vill väl förstås och man verkligen ser någon kanin som inte verkar må så bra elelr vad man ska säga, inte skicka klagomejl…
du borde inte bry dig om mailet, så länge du själv vet att de inte är sant :) Har vart med om samma sak, när jag sa upp min foder ponny, då helt plötdligt kunde jag inte rida och jag hade misskött hästen och bla bla bla, man blir bara så less.

… Någon avensjuk människa som bara inte kunde låta bli att bry sej.. :P
Taskigt! :/
Det låter som att det är skrivet av en sån som bara inte kan låta bli att lägga sig i, och det blir bara pinsamt eftersom hon/han uppenbarligen inte verkar kunna något om kaniner!
medarbetare på allergier.ifokus .

Fy vad elakt!
Ni har många honor, därav får man många kullar om man ska para varje hona.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
säger som dom andra. måste vara en avundsjuk människa. hon/han vet väl inget om hur dina kaniner har det! tkr det är fel av personen att sitta och anklaga sådär… :( ledsamt, men som dom andra säger: strunta i det. låt dom sitta och leka världsbest om dom vill!
#10 precis! har en kanin som har världens trevligaste temperament, men jag vet helr inget om hans far o morföräldrar. har bara sett hans mamma, och hon skulle vara från djuraffär tror jag…
tkr du ska ta en kull på henne i alla fall! :) skit i alla avundsjuka människor som tror att dom kan allt.
#18 Vi parar inte varje hona ^^
Vi har ju några honor till salu, så om alla blir sålda kommer vi endast ha 4-5 honor i uppfödningen ;)
Denna människa är nog grymmt avundsjuk på dej^^
Förhoppningsvis förstår h*n sedan att detta mailet var extremt korkat..

Om du vet att inget av det som nämns i mejlet stämmer ett dugg in på dig eller din uppfödning, kan du bara strunta i det. :P
#12 En liten uppfödning tar få kullar, en stor uppfödning tar många kullar.
Ingen uppfödning alls/misslyckad = avundsjuka?
Vi alla har nog haft rediga tonårsfasoner någong gång så klart kaninerna ska få busa också ;D
Vad föder du upp för kaniner? :)
#23 Haha :)
Dvärgvädur, lejon och någon kull per år med lejonhuvadedvärgvädur.
Vi ska sluta helt med lejondvv, ha endast lite lejon. Fortsätta med Dvv och vi ska börja med rysstecknade dvv ;) Även lite rex o L:a tysk vädur 
taskigt :(
#24 hur ser rysstecknad ut ?

Hej Emma!
Jag förstår att du känner dig ledsen och sårad. Så är det när man får kritik som man antingen känner är ogrundad, obefogad eller när personen som kritiserar inte har hela bilden klar för sig. Men om du försöker ta det som en positiv sporre kan du se till att bli en ännu bättre kaninuppfödare med tydliga motiv till kaninuppfödningen. Läs mejlet en gång till och tänk på det som från en vän som månar om djurens väl. Finns det då något du faktiskt skulle kunna göra ännu bättre än nu? Skulle du kunna formulera någon ny text till hemsidan? Ändra i kullplaneringen? Gör ditt bästa utifrån din förmåga. Mer kan du inte göra. Gaska sedan upp dig och släpp det här. Du är ju en jättebra kanintjej med gott öga, gott handlag och välmående kaniner. Var trygg i det.
Lycka till! Lotta
Ärligt talat tror jag att det hände de flesta uppfödare som har kullar rätt så regelbundet. Folk har olika åsikter om hur allt med uppfödning ska ske, men istället för att dra ut det såhär kan man tycka som man tycker för sig själv istället för att kasta skit på personen. Är det inget allvarligt i större skala så kan man låta det vara eller bara ge en "försiktig putt" i den riktningen att försöka få personen att se avlandet ur den andres synvinkel. Tråkigt, men så är det. Dessutom finns det rent dumma folk som visa sin avundsjuka till exempel på detta vis.
Not your mom, not your milk.
Haha, ta mailet med en nypa salt.
Man ser på mailet att det inte kan vara en speciellt kunnig person som skrivit det.
Aldrig fått denna typ av e-mail, de enda jag fått har varit angående rådgivning av diverse slag.
Synd att okunnigt folk tar sig an att skicka denna typ av e-mail. Känns nästan lite pinsamt för den som skrivit det tycker jag. 
Som sagt, ta e-mailet med en nypa salt, inget att bry sig om, så länge du vet vad du håller på med, och det tvivlar jag inte på att du gör. 
#28 Okejj, det ska jag :)
så mysigt med rexar. har själv en 15 dagars kull med rexar, rysstecknade 
Barnsligt skulle jag vilja kalla det..
Fick själv ett mejl i somras som löd ungefär: "Söta kaninungar, se till att de kommer till bra hem nu". Kaniner är inga LEKSAKER!
Då kände jag liksom, okej för jag skiter ju fullständigt i vart mina bebisar hamnar?
Men det är bara att ignorera dem, får de ut något av detta så roligt för dem. Låt de unna sig de minuter av skoj, de sjunker bara i andras ögon men det kanske det är värt får någon minuts skratt.
:)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#32 Barnsligt är det rätta ordet, ;)
Om man läser det ett par ggr blir det ju skrattretande ^^
Det finns alltid sånna människor. Jag vet en som sa: "Du ska inte slå dig ihop med den där Rafael!" till en kompis pappa då min morfar(Rafael) blev delägare i ett företag.
Mina kaniner är korsningar och då okänd stam. Fast jag har sett både Sotis och Brummas föräldrar. De är jättefina. Hoppas kunna avla lite på dem. Sotis mamma är en korpsvart hermelin med blåa ögon. Brummas mamma är brun manteltecknad.
#33; De vet ju ingenting av situationen, det skulle vara roligt att veta vad de baserat sin "fakta" på.. :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Det h*n sa om att vissa ej har tid med sina kaniner, varför skaffar då dom som ej har tid kaniner då, det är ju inte uppfödarens ansvar utan ägaren själv! :/
www.Peak303.webs.com uppf. av lejonhuvad dvärgvädur
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

#0 Vissa människor har en tendens till att säga saker som de TROR stämmer. Varför de envisas med att vara anonyma kan jag inte förstå, har man något att säga så kan man iaf stå för det, annars kan man vara tyst! Stå på dig! :)
#14, var med om PRECIS samma sak.. tråkigt att vara med om sånt..

jag skulle blivit oxtokig om ngn skrivit så till mig, jag blir så irriterad på sånna människor :O Men som sagt det finns människor till allt. Och dom verkar ha ett väldigt trist liv om dom nu tycker det är kul att skriva sånt till andra människor. Inte fan tjänar dom ngt på det:O
aja ta inte åt dig precis som dom andra säger. Så är det bara omoget att hålla på så som dom som skriver sånt gör :)