Simning för kanin?
Har funderat ett tag på det här nu och undrar om det skulle vara hälsosamt för kaniner att få simma lite då och då? Både kondition och muskulatur borde ju stärkas?
Så länge man låter den simma korta korta stunder i ljummet vatten, och såklart torka den riktigt ordentligt efteråt så borde det väl inte vara någon fara? Det finns ju simning för i stort sett alla andra husdjur för att stärka deras ryggmuskulatur osv ;)
Detta borde vara bra för alla kaniner, men kanske särskilt hoppkaniner, kaniner som ska få fina kroppar inför utsällningar och avelshonor som lättare kan föda ungar ..
Någon kunnig angående detta?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag vet inte om de är bra för dem, men mina två simmade och har nu blivit mycket bättre i hoppningen. De har även fått bätte muskulatur än tidigare. Jag har simmat dem två gånger och tycker personligen att det är en bra träning man kan använda ibland.
Ja, självklart ska man inte göra det för ofta då kaninen kanske får förslitningsskador som resultat. Men kanske 1-2 gånger i månaden kunde vara passande?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Man kanske inte heller ska göra det på vintern om de är utekaniner! ;)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#3 klart man kan bada dom mitt i vinter, OM man vill ha en isbit asså
om man inte vill ha det så har du rätt ;D
Man borde isf , ha en typ ''strand'' eller vad man kan säga, ifall dom vill komma upp och ville, antar att det e ganska jobbigt från början :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Hur gör ni då? Lyfter ni bara ner kaninen i badkaret? xD Jag har sett filmer på youtube med simmande kaniner, riktigt gulligt men jag vet inte om jag skulle våga :P
medarbetare på allergier.ifokus .

#4: Haha såklart, alla vill ha en isbit! ;D
#5: Om jag hade gjort så hade jag nog gjort något eget, så att dem precis inte nuddar botten, för som #4 säger är det nog ganska jobbigt i början med konditon och även mjölksyra ;)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#3 Haha, nej såklart inte! ;D
Pappa bygger vattenrutschbanor och pooler så jag kan nog flörta lite med honom om att göra en "kaninswimmingpool" till mig ;)
Bara en liten fråga: Blir inte kaninen förvirrad/rädd när den ska simma? ;) Undrar bara då jag själv alldrig "simmat" med mina kaniner ;)
Man ska helst inte bada kaniner eftersom det förstör pälsen samt det naturliga fettet i pälsen.
Enda sättet att veta om en kanin vill bada är ju om den hoppar ner själv.
#9 Det hade jag ingen aning om. Då är det bäst att låta bli. Men kan ändå inte låta bli att tycka det lät lite kul 
Det är bara att sätta ner dem, de simmar utmärkt då det fattar vad det går ut på. Fast min ena överviktiga kanin kom på att hon kunde flyta på sitt underhudsfett X3 De flyter utmärkt och kan bara drunkna om man tappar ner dem i badkaret XD

vad ska man göra om man inte har badkar?:P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#12 Gummipool? ;P Skämt åsido, som Bonnie skrev så förstör det kaninernas naturliga fetter i pälsen, så det kanske inte är så smart att låta dem simma ändå.
#9, #13 Vad händer då? Återställs aldrig fetterna?

aha kanske borde strunta i det då :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#14 Troligtvis gör de det, men det kan säkert ta tid. Har man utekanin kanske man ska överväga om man vill låta den simma eftersom fetterna i pälsen kanske inte ska skydda som de ska när vintern kommer?
Bonnie, du behöver komma hit och hjälpa till! :)
Man kan bada dom, men inte tvätta dom för ofta, när man tvättar dom så försvinner alla fetter, och det som gör att kaninen håller värmen bättre.
men att bara bada dom i rent vatten är ingen fara, bara man inte gör det för ofta :P
Bästa med att börja är väll att bara börja med lite vatten typ 4 cm, och sen öka? Så att det inte blir det första man gör är att stoppa ner kaninen i 50 cm vatten x'D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Och kaninerna kanske inte alls tycker om det. :P Men förstör man verkligen pälsen om man bara har rent vatten? Ingen tvål och inget klor? För dem kan ju vara ute i regnet utan att förstöra pälsen :O Fåglar har ju kvar fettet i fjädrarna även om dem badar, och man förstör det bara om man har i tvål? Fast det är lite olika kanske ;)
Jag bara tänker "högt". Men om kaninerna tycker om det så tycker jag man kan göra det lite då och då :) Man behöver ju inte göra det flera gånger i månaden ;)
Emma
#18 Jag tänker alltså inte på att bara bada kaninen utan att låta den simma för att få bätte kondition och stärka muskulaturen osv :)
#19 Men att simma kaninen borde väl vara bättre än att bada den? När man simmar den så "gnuggar" man ju inte i pälsen och har heller inte i ev tvål.
#19 Vet ;)
Emma
Fyll lite, prova hur djupt det är på kaninen och ta sen så den inte kan nudda botten, fast inte så de drunknar XD
Nu är jag här 
Om kaninen badar eller simmar alltför ofta försvinner fetter i pälsen, och kaninen kan inte hålla värmen lika bra, vilket inte är så bra på vintern.
#23 Så om man har innekanin är det okej? :P Förlåt om jag bombaderar med frågor
Asså det är klart du kan bada med en utekanin på sommaren med. ;D
Och inne.
Men bada den inte för ofta! 1 gång vecka, går bra, men ju mer sällan desto bättre, kaninerna tycker kanske det är roligt att simma runt =)
/ Emma

På sommrarna när vi är i stugan så brukar mina kaniner få bada i havet vi har egen strand och den är kanske 5 meter nedanför stugan. Men jag följer ju med dom ut i vattnet och dom får inte bada om det är för stora vågor. Jag går heller inte så långt ut med dom i vattnet.
#26 Är det inte lite läskigt om dom typ skulle "simma bort"? xD
#27 Sele och koppel? ;D
Då blir mitt schema under sommaren att varje kanin få simma en gång varannan vecka :) Nu ska de få fina muskulösa välmående kroppar minsann.
#28 Hehe, smarto där 
#30 Hahaha, visst är jag? ;) Om man har en som inte rostar vill säga .. och det gör nog faktiskt de flesta?
#31 Kan tyg rosta? =P
kan kaniner simma? :O trodde jag inte! ;)
kanske ska prova det i sommar då. :)

Min ena kanin älskar att bada, han hoppar i så fort han få syn på nån sort bajla eller ngt han bara kan doppa tassarna. Han älskar också att vara ute när det regnar.. ;)
har en fråga angående det där med hoppkaniner.
kan det hända att kaninen blir så förtjust i att bada att den, som #34 skrev, doppar tassaran elr hoppar i så fort den får syn på en "balja" med vatten? för om en hoppkanin gör så på banan räknas det ju som rivning?
Det kan nog hända ja,och det är ju inte så poppis!XD

#35 På banan brukar han inte hoppa i baljan, det är bara när han är lös hemma, så det går nog att lära dom. :)
#32 Haha nej såklart inte tyget utan allt som är metall på selen ;)

Men asså jag fattar inte, Ska man eller ska man inte låta kaninen simma någon gång i månaden?
#39 Det vi kommit fram till är att man kan låta kaninen simma någon gång i månaden utan att det är någon fara. Men det förustätter såklart att det är varmt ute.

#40 okej, men min kanin ska ut igen i vår, men om jag låter henne simma i te.x i morgon kan jag torka henne med hårtork om jag inte har så varmt på? och hinenr den få tillbaka sin fett i pälsen tills jag tar ut henne, om jag bara låter henne simma 1 gång tyyp?
och hur gör man med öronen på en ddv? det är väll farligt att få in vatten i öronen?
#41 Man bör inte torka alls med hårtork har jag hört, även om man inte har på så varmt.
Emma

#41 : okejj
och hinenr den få tillbaka sin fett i pälsen tills jag tar ut henne, om jag bara låter henne simma 1 gång tyyp?
och hur gör man med öronen på en ddv? det är väll farligt att få in vatten i öronen?
#41 Hoppas någon annan har svar på dina frågor för jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa.
Jag kan tänka mig att hårfön inte är det bästa eftersom kaniner inte ska befinna sig i drag.
Fetterna hinner nog komma tillbaka ja :)
#43 Är hon ute eller innekanin? Om hon är innekanin och du låter henne simma i badkaret gör det inte, fettet kommer tillbaka.
Och kaniner med hängöron har ju "öronhålen" lika högt upp som en med uppåtöron. det är inte farligt att doppa öronen. Och dem håller nog upp huvudet ändå ;)
Emma

# 45 : nu på vintern tog vi in henne pgr av att hennes kompis som bodde i samma bur dog i december så vi tog in henne från garaget.. Men i vår åker hon ut igen..
okej, men hur djupt ska man ha? och hur länge ska hon få vara i badkaret? :) Hon är en hoppkanin !
#46 Ha inte djupare än att kaninen nästan precis når ner till botten. Alltså lite djupare än längden på kaninens ben.
I början så bör du inte ha henne i mer än max 1 minut, och sedan öka för varje gång hon simmar då muskulaturen kommer anpassa sig efter ansträngningen osv.

men hur ofta ska man då låta henne simma?
Mycket beror ju på ålder och i vilken kondition kaninen är. En äldre kanin skulle jag låta simma lite mer sällan, kanske varannan månad, medans jag kanske skulle låta en yngre kanin simme en gång/2 gånger i månaden.
Sedan är det såklart också skillnad på individ och individ då alla inte har samma förusättningar för att klara av att simma ofta. Har kaninen en bra kropp i övrigt även fast den är gammal så kanske man kan överväga att låta den simma en gång i månaden ändå t.ex.

okej okej, hon blir 2 år den 19februari :)
#50 Då är hon i en bra ålder och klarar nog av att simma någon gång i månaden :)

#51 okej, men just nu håller jag på henne att vänja sig vid selé, helt plötsligt en dag nu i veckan blev hon superrädd för selén :o
#52 Tonårsfasoner kanske ;) Eller så är du inte tillräckligt bekant med henne än.
Alltså man bör väl inte alls bada sin kanin om det inte är ytterst nödvändigt? Tycker du ska höra med en veterinär innan du gör något i sådana fall…
#54 Varför bör man inte det? Det borde ju inte vara någon fara så länge det inte är för ofta.
#55 Tyvärr är jag inte tillräckligt erfaren för att besvara den frågan.
Men jag vet att jag fått höra det av erfarna kaninägare att man inte ska bada sina kaniner förutom om de blivit väldigt smutsiga, och bada dem är väl i princip det man gör när man låter dem simma.
Det kanske inte alls är några problem, men jag tycker inte att man ska rådgöra om det på ett forum där de flesta inte är tillräckligt kunniga för att besvara frågan. Och det tycker jag att man bör ha i beaktande, för sin fina kanins skull. 
#56 Att bada och låta kaninen simma är ju också lite skillnad. När man badar sin kanin gnuggar man ju mer in vattnet i pälsen och kanske till och med schampoonerar den. Självklart försämras då de naturliga fetterna som kaninen har i pälsen.
Simmar den däremot så gnuggas ju inte vattnet in i pälsen på samma sätt och jag tror att lite samma effekt uppstår som när en and blir blöt. Att vattnet liksom mer rinner av kaninens päls pga fetterna.
En vildkanin som sitter i regn upplever ungefär samma sak, och jag tror även harar och vildkaniner blir tvunga till att simma i det vilda någon gång då och då utan att de avlider för det.
På detta forum tycker jag det är helt okej att ställa sådana frågor eftersom många här har lång erfarnhet av kaniner. Vad är annars ett forum till för? Självklart tar jag inte allas svar jätteseriöst utan bollar mer idéen med andra som kanske har denna erfarenhet sedan tidigare. Om det funkar så är faktiskt denna motionsform väldigt bra med tanke på konditions och muskeluppbyggnad.
#57 Men du, jag spekulerar bara, jag uppgav i föregående inlägg att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att besvara din fråga.
Ett forum är till för diskussion, det är därför jag är här. Men jag hävdar att många här inte har tillräckligt med kunskap för att besvara många frågor som uppkommer, och det råder det ingen tvekan om från min sida.
Du får låta din kanin simma hur mycket du vill! Chilla. 
#37 ok. vad bra då, vill ju inte direkt att simträning ska leda till fel på banan. ;)
Jag skulle inte göra det eftersom en kanin lätt kan få vatten i nosen och blir relativt stressade av att vara i djupt vatten. Sen är deras ben heller inte skapta på så sätt att dem ska kunna simma långa stunder, slutar oftast med att kaninen inte orkar och drunknar.

#60: Jag är lite inne på samma spår.
Det är inte särskilt naturligt för kaniner att simma och finns egentligen inget särskilt behov för det. Så vitt jag vet är det inte alltför många kaniner som tycker om det heller, men de simmar ändå eftersom de blir stressade.
Om man har en kanin som faktiskt tycker om att bada så är det klart att man kan ställa fram en balja eller dylik någon gång ibland, men annars finns det ju andra sätt att bygga upp en kanins muskler på. :)
the vanity, it becomes insanity
#58 Förlåt om du uppfattade det som om jag blev sur! :O Så var det verkligen inte iallafall. Ja, sjävklart ska man inte tro på svaren som ges till 100 % så länge det inte är en veterinär som gett dem eller någon som är väldigt kunnig. Jag är mest här för att bolla idéer osv.
#60 & 61 Ja, stressen är ju den stora nackdelen i det hela. Märker man att kaninen får panik så är det självklart onödigt att pressa den till att simma. Om den däremot som ni sa, gillar att bada så är det ju helt ok om det är korta stunder.

#61 : vad för andra sett ?:)

#63: Kaninhoppning, skogspromenader, stora rasthagar med mycket saker kaninen kan hoppa/klättra upp på osv :)
the vanity, it becomes insanity
Prövade att låta två kaniner simma en gång för de hade båda dåligt med muskler och framförallt i bakbenen, och dom simmade ju dock låg dom ofta bara och flöt omkring för de var för svaga (båda avlivades sedan, p.g.a skada & sjukdom/ålder)
Iaf. tycker jag man kan simma med kaniner ibland om de har dåligt med muskler. Men att låta en fullt frisk och pigg kanin simma regelbundet (varje vecka) kanske blir onödigt för det är ju inte så bra för pälsen. Annars ser jag ingen större nackdel med simning.
Kanske 1-2 gånger i månaden + annan träning (ex. låta kaninen skutta upp för backar) för att bättra på muskler och kondition.
Jag skulle nog inte våga låta kaninen simma i sjön bara för eventuella vågor och fiskarna haha dom är läskiga. Tänk en gädda som käkar upp min kanin :( haha, men alltså nje gillar inte fiskar. (Och såklart är man med kaninen hela hela tiden när den simmar en stund men ändå, skulle inte våga) hellre låta kaninen simma i badkaret eller poolen (om det inte finns klor i) :)
#5 Jag gör som man gör med små barn, lägger handen under magen och låter kaninen själv förstå att den ska simma, och sen sjunker jag ner handen djupare så att kaninen inte har handen som stöd längre och sen börjar kaninen tillslut flyta och simma mot kanten av badkaret och då får man hjälpa den på traven att börja simma lite själv, släpper inte ner den hux flux och hoppas på att den ska börja simma :)

Hur länge ska man låta den simma ? :)
#66 Inte särskilt länge alls, och första gångerna är viktiga att göra så korta som möjligt. Dels för att kaninen kanske varken har bra med muskler elller kondition och dels för att första gången/gångerna ska bli en positiv uplevelse för kaninen. Något den kan göra igen utan att vara livrädd.
En halv minut eller bara 20 sekunder kan nog räcka de första gångerna, alltså inte länge alls :) Sedan kan man öka på lite mer för varje gång, förutsatt att kaninen inte ogillar det.