Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1075 ggr
Peak303
0

Överviktig kanin?

Om jag har en blandis mellan dvärgvädur och lejon/dvärgvädur e det då normalt att hon väger 2,5kb eller e det förmycket? :S

Funderar på att avla på henne och vill då inte att hon ska vara överviktig då min kompis kanin fick avlivas när hon skulle få sina ungar då hon va överviktig.. :/

www.Peak303.webs.com

Uppf. av lejonhuvad dvärgvädur

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zvintos
0

Svårt att säga, då det är så olika från individ till individ.
Hade förut en kanin som skulle varit korsning mellan dvärgvädur och hermelin, och hon vägde ca 4kg.

Det lättaste är att känna på kaninen hur den känns.
Kan man känna ryggrad och revben lite?
Känns dessa mycket är nog kaninen lite för tunn.
Känns dessa inte alls är det dags att ändra kosten+motioneringen.
Jag går sällan på vikten, utan mer på hur kaninerna känns i hullet.

Peak303
0

Ok tack! :) men hon e sån hon bara äter och äter,men jag ska se, för hon ser i allmänt väldigt rund ut x) Men jag ska känna hur hon känns på ryggen :)

-'  Malin Hultman

[BonnieL]
0

Beror på hur hon är i hullet.
#2 Vad utfodrar du henne med och hur mycket av det?

Peak303
0

#3 > Jag ger henne blandfoder men jag ska börja med pellets igen då fodret snart e slut, hon jag brukar ge typ 1 dl ibland bindre tar lixom mindre till henne än till alla andra för dom andra behöver gå upp i vikt. Men jag kände på hennes rygg mm, jag kände hennes ryggrad, så det kan kanske oxå vara för att hon kanske har mycket musklor? :)

-'  Malin Hultman

emms
0

Jag har en dvärgvädur som väger 2,5 kg och han är smal. Enligt vetrinären så han ska få lite frön och sånt ;)

En dvärgvädur ska inte väga så mycket som Muffin gör så jag tycker du ska kolla hullet :)

Känner man revbenen och ryggraden lätt (dra med handen över ryggen och känner dem tydligt) så är dem lite smala :P Som du säger väger muskler mer än fett :)

Emma