Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1034 ggr
emms
0

Vetrinär besök

Idag var jag och Muffin hos vetten. Han var ju dålig i lördags/söndags på natten så jag stannade uppe till kl halv fem på morgonen och gav honom vatten+masage i flera timmar. Sen kom han igång igen. Eftersom han mådde bra dagen efter så åkte vi inte in till vetrinären. Men idag så var han dålig igen när jag kom hem från skolan så jag gav honom vatten och ringde vetten medans jag väntade på bilen. Han blev bättre precis innan vi åkte iväg till vetten men jag ville åka och se vad det var så att det inte kommer tillbaka.

Så vi åkte in akut och han blev undersökt. Dem kollade hans tänder, som såg bra ut, lyssnade på hjärtat och lungorna som lät bra och kollade igenom hela honom. Dem tyckte att han var lite smal, man lägger inte märke till det under all tjock päls, men han var lite tunnare. Och ändå väger han 2,5kg! :O Och han är en dvärgvädur, en stor sådan antagligen ;D

Dem hittade inget fel än så dem röntgade honom, och det visade sig att han hade lite gaser i magen :( Så han fick massa vätska och medicin som han ska få morgon och kväll. Men tycker att det är lite konstigt eftersom han får en sorts antibiotika :S Bactrim heter den. Har hört att man ska undevika antibiotika så mycket som möjligt på kaniner då dem har massa goda bakterier i magen som man också dödar då = diareé.

Men han mår bättre nu och äter hö och så. Medicinen var SÅ äcklig tyckte han xD Om han hade kunnat skulle han nog kräkas (A)

Vetrinären verkade duktig tycker jag, fast det kom in en djurvådare som inte kunde ett skit om kaniner verkade det som ^^ Hon frågade om han hade haft kräkningar ^^

Men har en fråga med, ska jag köra på bara hö+vatten i några dagar nu? Vetten sa att jag inte skulle ge så mycket grönsaker. Men eftersom jag ska få upp honom i vikt vill jag inte ge hö+vatten för länge :P

Och jag trodde verkligen det skulle kosta jättemycket med röngten och allt men alltihop gick bara på 570kr! :O

Emma

Emelie
0

Har du ett hö med hög energimängd så bör han inte gå ner i vikt. Du kan ju alltid smussla lite solros eller pumpakärnor till honom ifall du är orolig för pelletsen ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

emms
0

#1 Just nu har jag hö som är "till" för fånghästar, tror inte det är så mycket energi i det :( men ska köpa nytt i morgon så det blir nog bra :P

Solrosfrön och sånt tänkte jag inte på! :D Smart! ;D

Emma

KaninenWilma
0

Bactrim är en av alla 5 pensiliner/mediciner min kanin har fått….

Emelie
0

#2 Haha, nej det höt bör du ju kanske inte ge ;) Det är väl lägsta minimala energivärde i det om jag inte är helt ute och cyklar? ;D

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

emms
0

#3 Hur reagerade din kanin på det? Ingen dålig mage eller något? :)

#4 Jag tror det ;D Kanske därför han har gått ner i vikt? :P På sommaren funkar det dock bra med allt gräs, fast det jag ska köpa nu är bättre :)

Emma

Emelie
0

#5 Troligtvis :) På våren/försommaren är det ju bäst näringsinnehåll i gräset. Lite ironiskt med tanke på att kaninernas magar inte är vana vid gräset då ;)

KaninenWilma
0

#5 :jag kommer inte ihåg, det var ungefär ett år sen hon fick det…

Ska till vätrinären imorgon och får troligen en ny pensilin så eftersom inget hjälper mot min lilla kanin. (hon hade inte gaser i magen utan var något annat sjuk).

Har varit hos vetrinären 4ggr och fått pensilin 5-6 ggr ! jag orkar inte att hon dör:(, min ena kanin dog i december 2009, exekt för en månad sen :'(

emms
0

#7 Usch då! :( Lycka till! :O

Emma

[BonnieL]
0

Hoppas allt går bra Emma!