snart dags att öronmärka
Idag blir mina rexungar 3 veckor. När brukar man öronmärka ungarna?
Vet att jag haft en tråd upp ang märkning förut, men hittar den inte.
Jag har än så länge "bara" uppfödarnummret, inga "saker" så att veterinären kan öronmärka.
Antar att jag ska beställa "lilla" tången, men bokstäver och siffror, vart hittar jag dem?
Har lejonhuvade kaniner och rex kaniner.
Stamtavlor, stamtavleblock, vad mer ska man ha?
När du väljer att öronmärka är helt upp till dig själv egentligen.
Det smidigaste är väl att öronmärka så sent som möjligt om det är så att det är en veterinär som vill söva.
Jag ringmärker visserligen.
Men det enda jag beställde inför kullen var ett stamtavleblock och ringarna, that´s it. =)
Okej :)
Fast jag ska ju öronmärka som sagt..
Ska man inte ha stamrulleband också? Eller vad är det?
Någon stans lär man ju skriva upp vilka kullar/ungarn man har haft.
Stämmer det att de ska stå 011 i första kaninungens öra?
( 0 för året, 1 första kullen, 1 första ungen )
Liten Hermelintång med två siffersatser och tusch? Siffersattser, får jag med mina siffor då, eller massor så får jag para ihop allt själv?
Haha hjälp vad jag känner mig förvirrad xD
#2: Stamrulleband är inget måste om man inte har registrerad kaningård, för då förutsätts man föra stamrulla (eller gårdskort / gårdsjournal).
Men inte ens då är just stamrulla ett måste, utan man kan ha någon annan typ av journal som jag förstått det.
Men vill man så står det ju en fritt att föra stamrulla.
Eftersom årtalet slutar på 0 lär det väl stå 0 i början, annars blir det ju fel.
Ang siffror odyl har jag ingen aning, så det får någon annan svara på. =)
Jaha :P
får se om någon annan kan svara på de övriga frågorna :)
tång och sånt kan du ju beställa från olika ställen. bla material lagret
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
#5 man får väll inte märka själv? 
#6: Nej, det får man inte.
Men alla veterinärer har inte tång vilket innebär att man själv får införskaffa det som behövs. 
#5 Min fråga var vad jag måste köpa, inte var. Men tack ändå :)
Är det ingen som vet vilka saker jag ska beställa för att kunna märka?
#9 tång, siffror, bokstäver, färg och så brukade min syster ha en tandborste att gnugga in färgen med - det är väll allt
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
"Liten Hermelintång med två siffersatser och tusch" och "Tusch i tub" ( kopierat ifrån skafs hemsida ) blir det rätt om man beställer det?
+ stamtavlor.
#11 Undrar om du verkligen behöver beställa tusch? Ingår inte det i tången redan? Fast kanske billigare att beställa extra på en gång så du slipper åka på frakt två gånger.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
jadu, jag vet inte..
Men du funderar jag ändå på att ringmärka xD
#13 Japp! x) Jag tycker det låter enklare, och eftersom ett stort antal kaniner jag vet om inte är påverkade av ringen så ser jag inget riktigt hinder i det :) Först när jag får se något negativt byter jag taktik hihi.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!