Vad behöver jag köpa?
Vad behöver jag köpa nu när jag ska skriva stamtavla på kaniner, det finns ju så ¨ånga olika saker, vad behövs igentligen?
Skaf
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Det som behövs är väl egentligen uppfödarnummer och stamtavleblock.
Resten är inget som egentligen behövs om man ska skriva stamtavla.
Stamrulla är inget måste, utan det är registrerade kaningårdar som väntas föra stamrulla (eller gårdskort / gårdsjournal).
Men jag har ändå en liten pärm där jag skriver upp alla parningar och spar kopior på alla stamtavlor.
ok, är ringarna bra eller är det jobbigt för kaninen, typ om dom blir försmå sen eller så?
// Hanna
#2: Blir de för små är det klart det blir besvärligt.
Men väljer man bara rätt storlek är det inga problem.
På Froste sitter den löst och fint, men ändå inte såpass löst att den går att ta av.
Han har inget besvär utav den alls och märkte inte ens att han hade den på när jag satte dit den. =)
Så jag har enbart positiva erfarenheter än så länge.
#3 så bra:)
Det är ju mycket enklare och billigare med ringar, stressigt och dyrt att åka till vetten.
// Hanna
#3 Hur sätter man egentligen på ringarna? Jag står också i valet och kvalet om jag ska ringmärka eller öronmärka.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Sen står det ju att de ska ringmärkas när de är 10-12 veckor men hur har de tänkt där egentligen? Oftast vill man ju sälja sina ungar ungefär 4 veckor för märkning isåfall .. ?
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Min kaninhane är 5mån och jätte stor, men ringen runt foten är fortfarande lös. Inte så pass lös så den går att ta av.
#5 - Jag har aldrig satt på en ring utan jag har hört att man bara vänder kaninen upp och ner och sätter på den genom foten. När den är så pass liten så går det mycket enklare.
Min franska vädurs hane hade ringen på sig vid 9v. Och då hade han haft den ett tag redan. Så jag tror inte att man sätter på den så himla sent som 10-12v.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
#6: Det är tyvärr en liten felskrivning från KAFs sida.
Vid den åldern brukar det vara svårt att ringmärka, utan det bör göras tidigare.
Speciellt dvärgvädurar, och antagligen resterande vädursraser, bör märkas tidigare då dessa får såpass breda baktassar att det kan bli svårare ju äldre de blir.
Märkte mina dvärgvädurar vid ca 6 veckors ålder och ringarna satt kvar.
Vissa individer kan man dock bli tvungen att märka senare om man märker att de går alldeles för lätt att dra av när man testar.
När vi märkte fick jag hjälp utav pappa som höll kaninen med ryggen mot sitt bröst och så tog jag bara det som då blev höger bakben eftersom kaninen blev spegelvänd, sträckte ut benet och trädde på ringen över tassen.
#8 Det låter ju faktiskt mycket enklare att hålla på med rinar än att behöva ta med sig alla ungar till veterinär osv. Och tänk bara alla kostnader som kommer bli :O
haha bara en fråga så man inte gör fel, vilket håll ska man sätta på ringen altså höger eller vänster, från kaninens håll eller omm man tittar kaninen framifrån:P
// Hanna
#10: Det är vänster bakben från kaninens håll. =)
Ni som sparar kopior på era stamtavlor, gör ni så att ni skriver två stamtavlor per kanin, eller gör ni helt enkelt så att ni kopierar stamtavlan i en kopieringsmaskin?
#12: Det finns ett sk kalkyleringspapper med i stamtavleblocket.
Så man lägger helt enkelt ett vanligt papper underst, kalkyleringspapperet ovanpå det och sen överst stamtavlan.
När man sen skriver stamtavlan förs det även över på ett vanligt papper. =)
Men om man vill kan man ju alltid kopiera.
#13 Jasså, då är det problemet löst! :) Tack.