Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1401 ggr
[aammE]
0

Frigående dvv + frasse?

Tror ni att man kan ha en frasse (hona) frigående tillsammans med en lejonhuvad dvärgvädur (hane, kastrerad) eller blir risken för stor att den lilla blir skadad p.g.a storleksskillnaden? Han är ingen jätteliten dvärgvädur då han väger strax över 2kg utan att vara fet.

[BonnieL]
0

Som jag skrev på jättekanin tycker jag en lilla tysk vädur är bättre tillsammans med en dvärgvädur Glad

hjartelyckanskaniner
0

Eller en vädurskorsning? Större än en dvv men mindre än en frasse och lilla tysk vädur.

Vill man sen aktivera kaninen så kan man hoppa med den. De flesta kaniner som tävlar är vädurskorsningar. Dock är det inte säkert att kaninen vill tävla. Finns mycket bra kaniner som är harar/harkorsningar och även lejonhuvade kaniner. Tror jag har sett en duktig lejonhuvad på en tävling, men är inte säkert om den var med i msv/svår.

Det som det hänger på är kaninen och att den ska tycka det är kul. En kanin som tycker att hoppning är tråkigt gör inte bra ifrån sig. Sen ska man vara en bra förare som lyssnar på kaninen. Ibland får man ta om det ifrån början. Hoppar kaninen rakt in i pinnarna eller puttar ner de med huvudet eller tassarna så får man träna på det.

Sen finns det kaniner som inte går ihop och då får man vara berädd på det=) Mina honor försöker döda varandra bara de ser varandra. Tosca och Abbe gillar varandra (mor och son) och Suffi och Alf gick bra ihop. När Suffi fått sin kull och Alf blivit kastrerad så har jag planerat att de ska bo ihop=)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[aammE]
0

#1 Ja, det blir nog det. För jag har hittat en uppfödare i närheten så att jag kan åka ut och titta.Glad

#2 Nej, ingen korsning då jag helst vill kunna ställa ut. Kaninhoppning tycker jag ser så elakt ut, på gränsen till djurplågeri.

Självklart är jag förberedd på att de kanske inte går ihop, då får frassen flytta till ett rum och Algot till ett annat.

hugoochip
0

3# Då det märks att du inte kan något om sporten tycker jag inte att du ska uttala dej så..Av alla kaniner är det hoppkaninerna som mår bäst!

[aammE]
0

#4 Har förmodligen bara dåliga erfarenheter. Sist jag kollade på Kaninhoppning var det endast småbarn som slet och drog i sina kaniner samt tvingade dem över hindrerna.

minkaninester
0

#5: Nej då förstår jag din åsikt. Kollar man mot dem lite mer kanske seriösa tävlingarna är den en helt annan grej, :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

hjartelyckanskaniner
0

Vart bor du? Om du bor i skåne så kan du komma till Skånes kaninhoppare (finns ju fler klubbar runt om i landet..) där ska du se att ingen slår sina kaniner eller utför våld mot de. Lite föruppfattade meningar…

Att småbarn som inte förstår bättre gör det, det är en sak. När jag puttade på Suffi lite för mycket så fick jag en tillsägelse. Skulle man slå sina kaniner så blir man säkerligen avstängd.

Om mina kaniner inte vill hoppa så får de stanna hemma och bara vara kelkaniner. Jag tvingar inte mina djur till något. Jag har ändå 5 st jättebra hoppkaniner. 1Dvvfuch, 1 Dvv och 3 vädurskorsningar.

Då är det nästan värre för stora djur att sitta i en liten utställningsbur tycker jag.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

LinneaJohaanson
0

Jag tycker som #1 en L:a tysk vädur!

Hopp kaniner behöver inte alls vara dom som mår bäst.
Finns vääääldigt många hopp kaniner som mår dåligt.
I kaninens natur ligger det inte att hoppa banor med
hinder. Och alla djur mår bäst av att leva så naturligt som
möjligt.. Men jag säger inte att Kaninhoppning är dåligt.
Jag tävlar/tävlade själv.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[aammE]
0

#7 Jag bor i Norrland. Jag är ändå inte intresserad av hoppning, det är min åsikt och det är så den kommer att förbli. Skrev inget om att någon slog dem heller om du läser mitt inlägg ordentligt. Jag tycker INTE att du gör fel som hoppar med dina kaniner, men jag har svårt att tro att dina kaniner skulle hoppa banan själv om du bara släppte dem i en Hage med hinder i.