Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1015 ggr
Wings2Fly
0

förkylning - risk för smitta?

Undrar lite snabbt ifall någon vet något om hurvida förkylningar hos kaniner smittar. Mina kaniner har nämligen varit förkylda(eller tror det var en förkylning i alla fall) och när jag åkte till veterinären frågade jag om detta kunde smitta deras ungar ifall jag skulle ta någon kull efter dem. Hon sa då att det  berodde på vad för sorts förkylning det var/hur dem smittats eller något liknande. Dum som man är glömde jag att fråga hur det var med mina kaniners förkylning så nu undrar jag ifall någon här vet mer om detta?

KaninenWilma
0

Hejsan !

Min kanin är förmodligen förkyld, min andra kanin har inte blivit förkyld och de är i samma bur, så jag tror inte att det smittar, men jag är inte helt säker…

Min ena kanin ( den som inte var sjuk) dog i december 2009, vi vet inte vad orsaken var, men vi tror inte att det var bara för attt min andra kanin var förkyld för Elvis ( som han hette) mådde bra dagen innan, sen dog han på natten ( antagligen för att han inte fick tillräckligt med vatten eller mat)..

Hoppas jag har hhjälpt dig lite

Zvintos
0

Beroende på vad förkylningen beror på kan det smitta, ja.
Beror förkylningen/snuvan på pasteurella är det i högsta grad smittsamt.
Såpass smittsamt att kaninerna inte bör träffa andra, inte få ungar eller liknande.