Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 919 ggr
myriis
0

Hane sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några av er vet hade jag en planerad kull mellan Candy och Sheldon för ett tag sedan. Jag och Sheldon ägare bestämde oss för att det var riskabelt tillslut, eftersom Sheldon är mycket större. Så nu är jag på jakt efter en annan hane!
Tiden börjar bli knappt eftersom hon blir 1 i Maj, ser helst att hon får sin kull någon månad innan dess.. Här kommer lite fakta om Candy:

Uppfödare: Jenny Ekman (Grönängens kaninuppfödning)
Ras: Dvärgharekorsning  (Dvärghare/hermelin)
Färg: Svart (med vita stickelhår)
Född: 8/5 06

Om Candy: Grönängens Theobroma "Candy" köpte jag i somras i Juli. Det var inte meningen att jag skulle ha en till kanin, men när jag såg henne och hennes syskon på en bild kunde jag verkligen inte motstå sötnosarna! Övertalade mamma och en vecka senare fick jag hem min älskling :) I början var hon vääldigt skygg och bet folk. Kissade även på mig, hrm xD Men med tiden blev hon säkrare! Att sele träna henne var inga problem, och samma dag som hon hade sele första gången kunde jag gå på en promenad med henne! Hoppningen fattade hon snabbt och lärde sig hoppa tre hinder ca 10-20 cm högt på 1 vecka. Det dröjde inte lång tid innan hon var ute på tävlingsbanorna! Första tävlingen gick hon på tre fel och jag var väldig glad över det :-) Annars är hon en go och snäll tjej att kela med inomhus eller kanske på en filt på picknicken? I sele går hon fint och är lätt att styra, samma sak på krokiga hoppbanor. På tal om hoppbanan, där vet hon vad som gäller! Snabbt, fort och högt!
Men även dem finaste kaninerna har sina nackdelar. Hon kan fortfarande vara lite skygg, speciellt i buren. Håller på att träna bort detta. Något som jag tycker är bra är att hon inte biter när hon blir rädd! Hon gömmer sig istället, och då slipper man ju oönskade hugg eller rivmärken!

**Klassning Inom SKHRF:
**Rak: Lätt, 1 pinne (startat två ggr)
Krokig: Lätt (startat en gång)
Höjd: Ej startat (65 cm)
Längd: Ej startat

**Meriter:
**PET - utställning Sollentuna, 6/99 st

**Bästa placering:
**9/48 st

För övrigt har jag även lite krav på hanen ;P

*Jag ser helst att hanen är dvärghare korsning av något slag, men dock inte med fransk vädur/ belgisk jätte eller andra stora raser. Om hanen inte är dvärghare/dvärghare korsning vill jag att han är någon ras som är ungefär lika stor som dvärghare eller mindre
*Jag bryr mig inte så mycket om hur hanen är klassad inom hoppning, men det är självklart ett plus om han är duktig
*Hanen ska gärna vara ganska självsäker och inte feg/rädd
*Hanen får inte vara ilsken eller agressiv, utan ska iallafall vara snäll, men ännu hellre väldigt gosig/pussig
*Färgen har jag inte mycket krav på.. Vill helst inte att han är svart dock, vill ha lite "roliga" färger xD Gärna vit.

Jag bor även i Stockholm. Du ska helst bo i Stockholm/Uppsala/Västerort eller liknande. Om du bor flera timmar ifrån stockholm skulle jag kunna tänka mig "låna hem" din hane. Dvs. att han bor hos mig ett tag och kommer några dagar senare hem till dig, så att du/jag slipper åka flera timmar samma dag.

Vi kommer överens om en prissumma (alltså hur mycket du vill ha för att jag får para din hane) och det finns naturligtvis möjlighet att du får ta en unge om du skulle vilja.
Skriv svar här eller hör av dig till: Myran_emmy@hotmail.com . Även om du är lite intresserad av ungar kan du höra av dig!

PS: Det är Candy på bilden.

myriis
0

Candy igen..

myriis
0

Candy igen. Gammal bild ;P Hon har inga "bruna fläckar" längre.

myriis
0

Candy..

myriis
0

Slutligen en bild på hur höga hinder Candy brukar hoppa hemma (om någon bryr sig xD) Jag vet, det är Roxy på banan ^^

myriis
0

Faktiskt ser Roxy lite spökig ut på bilden ;o

myriis
0

(Candy har inte röda ögon förresten xD Dåliga bilder)

twinnie
0

Är det någon speciell ras du är ute efter?
Ska han ha stamtavla?

Annars har jag min kelkanin Mosambique. Mycket fint temperament. Nyfiken, trevlig, tillgiven & lite smått busig ;) skulle säkert bli supersöta ungar :) Ingen stamtavla dock. Kan kanske fixas ..

Har bilder på honom i mitt fotoalbum här på iFokus.

twinnie
0

(bor i sollentuna)

twinnie
0

(och han är utav rasen teddylöwen. gul/svart japantecknad)

twinnie
0

(och han är född 15 oktober 2005)
nu har jag nog fått med allt .. ;D

myriis
0

Tack!

Men tyvärr så är han nog för stor för Candy :-/ Hur mycket väger han?

twinnie
0

Stor är han då inte ;)
Han väger väl runt 1 kg skulle jag tro ..

myriis
0

Jaså ;O Det låter helt perfekt ;) Candy väger ca 900g-1kg.

Skulle du kunna berätta lite mer om honom? :) Och hans härstamning möjligen?

myriis
0

Du kan ju mejla mig ;)

[Eichan]
0

Jag har än viltgrå hermelinXDvärgvädur hane som heter peppar (hans mamma är japanteknad och hans pappa vit, så det kan nog bli rätt intressanta ungar). Han har parat honor två gånger förut(båda gångerna var mammornas första gång, så ungarna överlevde inte). Han är mysig och väldigt lekfull till tempramentet. Han har aldrig varit agressiv mot någon, varken människa eller kanin. Finns i uppsala(vet inte om han kanske är för stor för din lilla tjej).

Clariiz
0

Twinnie jag skulle SÅÅ gärna ha din hane till Avel på mina honor!!! Är han mest svart eller brun? Ligger Sollentuna långt från Eskilstuna?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#14: Min mejl är myran_emmy@hotmail.com xD

#15: Hm, jadu. Om han väger över 1 kg är han nog tyvärr för stor :-/ Ganska irriterande att hon är så liten xD

Clariiz
0

haha

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Eichan]
0

jo ja hmmm vet inte riktigt vad han väger såå….. Han har ju mkt specielt temprament så det skulle vara roligt om någon tog ungar efter honom =)

myriis
0

#19: Han kanske möjligen skulle vara lämplig för min andra hona? ;o En dvärgvädur som jag troligen ska para i höst, beror på hur hon mår (Hon är över två år då) Jättekelig är hon! Helt underbar :D Pussar nästan alla och är tillgiven, man märker att hon föredrar mig före andra ;P

Clariiz
0

värt ett försök… Sånd på åldern myriis. har hon haft kullar förut borde det dock inte vara något problem :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

#21: Hon har inte haft någon kull förut >.< Honor kan ju ofta klara kullar iallafall om dem är äldre än ett år och pigga xD Eftersom Roxy aldrig varit sjuk/haft andra problem tror jag inte det är någon fara!

Clariiz
0

Om hon är i bra form å vikt borde det ju gå :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Eichan]
0

Jag har tagit ungar med Sea och Sky när dom var tre år(och aldrig fått ungar förut)….. Det gick bra men dom ville inte ta hand om ungarna så jag flasmatade(spruta) dem men alla fick konstiga ryck efter ca fem dagar och dogGråter. Men aja jag tror att det skulle gå att ta ungar med din nin om den har bra kondition…. Vart bor du? skicka gärna ett pm

Clariiz
0

så tråkigt :'(

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Eichan]
0

mm….. dom var såå suta… alla i olika blåa färger.. en av dem döpte jag till Lilla Silver för den var ljusgrå… den var så sött… hadde precis samma temprament som dens mamma(matvrak) ;`)

myriis
0

>.< Tråkigt ;-/

[Eichan]
0

mm…

Clariiz
0

:'(

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

twinnie
0

Joo, jag har somsagt inte vägt honom på ett tag .. Han är väldigt (!!) liten under all päls! Härstammning har jag tyvärr inte. Men han är teddylöwen. Det vet vi iallafall. Men runt 1 kg måste han nog väga ;)

# 16 tyvärr tror jag det är för långt att åka till Eskilstuna. Sollentuna ligger 20 minuter utanför Stockholm. Men om du kan ta dig hit, kan du få låna honom ;)

Han är ju 2 år. Men jag tror definitivt att han skulle få jättefina ungar. Han har nämligen ett speciellt temprament. Ganska så sprallig. Snäll, slickar på handen, pussas & lär sig konster :) Lättlärd. :) min mejl är twinnisen@hotmail.com. :)

Jojsan
0

Varför ska honan vara större än hanen om man ska para dom..?

myriis
0

#31: annars blir ungarna för stora. Tror dock att det är en myt eller något folk skyller på när ungarna dör. Sen för dem vidare informationen och ja..

Jojsan
0

ok… (funderar på att para… men hanen är nog lite större.. men tror de ska gå bra nädå.. eller?)

Jojsan
0

ändå*

Tina-A
0

#31: En i min klass´s hona dog under parningen eftersom hanen var större. Han "mosade" henne kan man säga, verkligen jättesorgligt!! Dock tror jag inte det är så jättevanligt, men man ska nog helst inte ha en baddare till hane och en pytteliten hona då risken finns.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

#35: Jo, jag utryckte mig nog knasigt xD Men att hanen är större har inget med hur födelsen går eller ungarna kommer ut. Och som du säger, visst ska inte en t.ex. fransk vädurs hane paras med en liten hermelin!

Jojsan
0

#34 sorgligt att honan dog.. :( 

#35 nej då de förstår ja att int en fransk vädur para en hermelin… ^^ skulle bli lite knasigt tror ja… :(                                        men men, dom ja fundar på är båda dvärgvädurar bara att hanen är lite större…

de e dom på bildensom ja funderar på… Glad

Elina.
0

#32: Ungarna anpassar sig efter honans livmoder.

Matilda_91
0

Om du är interesserad ställer Albin gärna upp :) Han är väldigt liten i kroppen men har mycket muskler. Att han har talang för hoppning syns helt klart! Han är otroligt smidig och kan hoppa väldigt högt. Han är också väldigt frammåt och inte alls rädd av sig. Men han är inte särskilt kelig och väldigt sprallig av sig. Så om du vill ha små kelgrisar kanske inte han är den rätta, men han är istället fantastiskt lättlärd och väldigt frammåt somsagt.

Jojsan
0

hmmm…man vet aldrig… :P vad e han för ras? :) söt är han då! :D

min kanin är oxå ganska sprallig av sig… :P

Matilda_91
0

Hihi, jag menade egentligen myyris ska du också para? :)

Han är dvärgvädur, men jag tror han har hermelin i sig. Kommer från ett stall här i närheten ;)

Jojsan
0

#41 aha trodde du mena mig Generad

jo, ja ska oxå para 2 sötingar :P ok dvärgvädur :D hehe som min  ena kanin

Matilda_91
0

Vart bor du då? :)

myriis
0

#41: Skulle vara kul =) Men jag har redan hittat en.

Jojsan
0

#43 menar du mig eller..? :P ja bor iaf i Luleå… du då? ;)

KajsaM
0

#44 Vem? *nyfiken*

myriis
0

#46: En vädurskorsning vid namn Djungelvrål =) En hoppare xD Väldigt bra temprament för Candy.
För övrigt blev jag också övertalad att låta Roxy få en kull, hehe xD Men det blir i höst. Har troligen hittat en hane till henne med =)

KajsaM
0

#47 Det lät ju perfekt Räcka ut tungan