Han äter inte!
_Jag vet inte om detta hamnade i rätt kategori, men jag hoppas det i alla fall ..
_
Jo, det är så att jag på senaste tiden har upptäckt att min kanin inte äter så mycket utan att skålen nästan är helt full då jag kommer för att byta på morgonen.
Vet inte vad det kan vara för fel på honom, då han inte verkar vara sjuk utan beter sig som vanligt. Han hoppar runt i buren och skuttar osv som han brukar. Det enda är väl att han börjat bli så smal!
För långa tänder är det inte, för det kollade jag och de ser inte särskilt långa ut, dessutom har han saker han kan gnaga på i buren.
Jag har försökt ge honom lite smaskigare saker som morot, sallad, gurka, knäckebröd mm. än bara pellets så att han ska vilja äta lite i alla fall, men han rör det inte!
Någon som kan ha en aning om vad det är för fel på min älskling? ;/
Hur mycket pellets får han, och hur gammal är han?
Flyttade tråden till rätt grupp :)

Han får ca 1 dl tror jag det blir. Vet inte exakt då jag brukar hälla upp så att det fyller ungefär halva skålen. Han är lite mer än 1 år, blir 2 i maj.
Han äter inte upp ens hälften utav maten, utan tippar mest ut det. Det händer även att han kissar i skålen istället för att äta upp det som ligger däri.
#2; Oj, det var mycket! Vilken ras? är han? Dvärgkaniner (såsom dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, lejonhuvad kanin osv.) brukar inte behöva mer än 0.5 dl.

Jo, lite kanske nu när jag tänker efter. Men jag vet som sagt inte riktigt hur mycket det blir, det kanske bara blir 0.5. Han äter hur som helst inte ett dugg av vad jag ger honom ;/

Han vill alltså inte äta något alls, varken pellets eller grönsaker/frukt? Äter han hö?
the vanity, it becomes insanity

Nej, inte av det jag har gett honom de senaste dagarna i alla fall. Han kanske äter någon pelletsbit, men det är inte mycket .. Lite hö äter han i alla fall, såvitt jag vet, men han äter inte lika mycket som han brukar göra. Då tog höet nästan slut på en gång ..

Hur känns hans mage? Hård?
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Nej, den är rätt så mjuk, vanlig.

Kan det inte vara hans kindtänder som är för långa då? Kan vara svårt att kolla dem ordentligt nämligen.
the vanity, it becomes insanity

Kanske det, kunde inte kolla det då han vägrade öppna munnen. Han är lite tjurskallig ibland :P

Tycker det låter lite som att de bakre tänderna är för långa/vassa. Det bästa du kan göra är att ringa veterinären imorgon så de får ta en titt på honom.
MVH Erika :)

Så gjorde min kanin också.. Slutade att äta pelletsen och åt ytterst lite hö. Kollade hans framtänder och de var yttepytte lite för långa. Men jag tog honom till veterinär och baktänderna var alldeles för långa. Låg som u:n.
Fanns inte så mycket att göra än att låta honom somna in då han aldrig hade klarat av att bli sövd i det skick han var.
Bäst att ta honom till en veterinär som kan kolla ordentligt.

Tack för alla svar, men det var nog inte något så allvarligt då han nu har börjat äta igen :)