Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2374 ggr
Sotingetroll
0

Utekanin

Hej!

Vilken temperatur är för kallt för kanin utomhus? Min kanin bor ute och hon verkar inte tycka det är för kallt för hon sitter dessutom ofta på den öppna delen av buren och inte på den isolerade delen med massa halm. Hon kommer in varje dag och är inne mellan 1-3 timmar för att kunna dricka och äta. Hö har hon i buren men kraftfoder och vatten får hon inne då det är för kallt ute.

Ute är det som kallast typ -25 grader. Men jag tror inte hon trivs att bo inomhus då hon inte är van vid en mindre bur och inte heller värmen då hon tidigare bott i stallet.

riiffen
0

Jag har hört att kaniner klarar ner till -40 grader, om de har varit ute hela vintern. Men det måste nog ändå vara på gränsen. Så det är ingen fara med -25, det klarar dom!

medarbetare på allergier.ifokus .

MixiDixi
0

Hejsan!

Hur menar du med att "komma in"? Tar du in kaninen i huset?! Om du gör det: sluta med det. Kaniner tål kyla bättre än värme. Dessutom ska en utomhus kanin högst komma in i 5-10 minuter, annars blir det för stor temoraturs-skillnad.

riiffen
0

Ja, när du skriver att du tar in din kanin i mellan 1-3 timmar, du menar väl inte inomhus då antar jag? Isåfall är det inte alls bra för kaninen, sådana stora temperaturskillnader varje dag och så länge klarar kaninen inte, om den sen ska ut till -25 grader.

Nickel
0

Du kan ju lägga in halm i den öppna delen om du inte har det. Alla mina kaniner gillar också att sitta i den öppna delen, men det kan ju inte vara spec kul att bara sitta där inne och inte se vad som händer där ute. :)

Sotingetroll
0

Tack för era svar då vet jag!

Jo hon har kommit in i huset, men ska genast sluta med det då! Men hon måste iaf komma in för att få mat och vatten. Tänkte att hon skulle tycka det va trevligt att få komma in och vara social, det blir ju ingen socialitet ute när de är såhär kallt precis. Tänkte att det är tråkigt att bara sitta i buren själv hela dagarna.

MixiDixi
0

#5: hur menar du med att komma in och äta?

riiffen
0

#5 Ge hellre din kanin mat och vatten inne i buren, den mår inte bra av att tas in i huset varje dag ens de korta stunderna för att äta/dricka!

Sotingetroll
0

Vad är det som "händer" för att hon får vara inne? Vad är det som gör att de inte mår bra av det så att säga? Blir de förkylda eller skadas de på annat vis?

Hittills har hon verkat må prima, bättre än någonsin.

Sotingetroll
0

Problemet är att vattnet fryser efter bara några minuter där ute och en sådan vanlig flaska kan man ju glömma! Bara vattenskål som fungerar isf.

MixiDixi
0

#9: Man måste byta det ofta.

riiffen
0

#8 Det finns risk att kaninen får värmeslag, kaninen får i regel bara flyttas mellan 10 grader i temperaturskillnad. Kaninen kan även fälla av all sin vinterpäls och frysa ihjäl när du släpper ut den igen. Ett tips? när du ska ge vatten till utekaniner är att använda vattenskål och köra den i micron några sekunder, så tar det längre tid tills vattnet fryser.

Sotingetroll
0

#11 Ja det är sant. tur att hon hittills inte visat några tecken på varken värmeslag eller vilja fälla något. Hårar inte ett litet strå :p

Bra tips? med mircon! Ska genast ändra mina rutiner :)

Sotingetroll
0

Jag funderar dock varför det är så känsligt med kaniner, jag menar, en häst som går ute på lösdrift på vintern klarar ju av att komma in i stallet? Det blir ju också stor temperaturskillnad, hmm tåls att funderas på!

MixiDixi
0

#13: det är skillnad på hästar och kaniner …

Sotingetroll
0

#14 Ja självklart är det de! Ganska stora också :p Men temperaturer och vinterpäls borde vara lika, fast iof hästar kanske är mer tidsinriktade på pälsen och inte värmen vilket kaniner är känsliga på.

Ja jag har iaf från och med idag slutat ta in henne och micrar vattenskålen innan hon får den :)

MixiDixi
0

#15: hehe "Micrar vattenskålen" låter roligt. Som om du poppar den ;)

Sotingetroll
0

#16 haha jopp här poppar vi vattnet :D

MixiDixi
0

#17: och har myskväll med det :)

Sotingetroll
0

#18 japp :D

[sstorm]
0

har inte läst hela tråden

Helst ska ute kaniner inte tas in alls då de kan få hjärninflamation.

Zvintos
0

#20: Vart har du hört det någonstans?
Hjärninflammation orsakar inte av temperaturskillnader, utan pga en infektion som orsakas av virus (ibland även bakterier).
Så en kanin kan alltså inte bli sjuk i hjärninflammation om den inte utsatts för viruset.

EwaAngantyr
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag läser den här tråden så kan jag inte låta bli att berätta om min franska vädurshona. En stor kanin med massor av päls så här års. När det sjönk ner till -20 grader i stallet (hon bor i en stor box, 4 x 4 m, massor med halm och hö) så tyckte jag lite synd om henne så jag stängde ytterdörren till stallet så hon inte kom ut på gårdsplan och kunde träffa räven. Hon kunde då komma in i sadelkammaren via kattluckan. Hon kunde komma in till sin halmade box. I sadelkammaren har vi ett element så temperaturen hålls på + 8-10 grader.  På morgonen hittade jag henne 5 cm från elementet i sadelkammaren. Liggandes raklång på stengolvet.

Jag har nu satt dit en korg med en ullfilt i. Där ligger hon mest!! Hon går ut i stallet, äter hö, går ut på gårsdplanen och skuttar och har kul men sen går hon och lägger sig bredvid elementet på sin ullfilt!!

Jag tycker så illa om att höra att kaniner tycker om sin lilla utebur i 25 graders kyla!! Det gör de inte alls. De är sociala och vill ha sällskap och värme!! 

Kan tillägga att hon oftast delar sin korg med stallkatten.

Sotingetroll
0

#22 Gud va mysigt det lät för henne! Önskar jag kunde göra likadant för min tjej men tyvärr är mina hästar inackorderade i ett stall utan tomma boxar så hon får dessvärre bo i sin bur :( Vill så gärna flytta ut på landet och bygga en stor Hage åt henne istället!

Em--ma
0

Man får inte ta in kaniner under vintern då de sätter direkt igång sin fällningsprocces och även att dom kan få värme slag. - som dom flesta redan har sagt ;D

kaniner fryser INTE på vintern även om man tror det!
Jag tror ärligt att kaninen är gladare om den får vara ute, i det ''fria'' ( alltså utomhus ) än inne så dom inte får se vintern , och ja allt ^..^

Och somsagt nu drar vi fram det gamla ordspråket:

- det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder  ( eller hur det nu va)

Och kaninen har anpassat sig till kylan det är därför dom har vinterpälsen.

Men kan ju även vara skönt att vara inne när vatten e fryst och så, men då har vi som Djurägare att se till att vattnet inte fryser! =D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

EwaAngantyr
0

# 23 Jo min fina Hedwig har det bra!!  Djur som man skaffar SKA ha det bra! Det är vår skyldighet det är därför jag måste reagera när folk tror att kaniner har det bra i en liten utebur utan social kontakt och med lite halm som enda sällskap…  Tyvärr väldigt vanligt och kaniner skriker inte och de begår inte självmord av tristessen.. tyvärr..   Så vi kan fortsätta  TRO att de har de så väldigt bra i sina burar i 25 graders kyla..  det stillar vårt eget samvete.

Sotingetroll
0

#25 ja visst är det så! Nej jag tror inte heller de tycker det är speciellt kul. Ja önskar jag kunde ge henne en bättre bur och socialitet. Hade gärna skaffat henne ett sällskap om hon hade velat men hon hatar alla andra smådjur så jag tror inte hon skulle uppskatta det. Men nu blir hon klappad varje dag, klorna kontrollerande osv vilket hon inte blev innan jag tog hem henne.

EwaAngantyr
0

Jo det finns ju bättre och sämre fängelsehålor…  min socialicerar med hund, katter, människor och hästar. Bara fåren som inte gillar henne. Så är vi ju själv i stallet minst 3 timmar vArje dag näv i klappar, gosar och ger mat och vatten.

Em--ma
0

Skulle åxå vilja ha mina kaniner i ett stall, men tvvrr så finns det inga platser i stallet jag har pållen i. Och dom kan inte få komma ut, utan bara kunna sitta i sin box hela dagen, vilket inte är så roligt :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Valkyrie
0

ger du henne bara vatten 1 gång per dag? eftersom hon bara dricker och äter inne :O

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Sotingetroll
0

Nej hon har haft ute också, men det fryser ju ganska snabbt. Men nu får hon bara ute och då byter jag det väldigt ofta.

Valkyrie
0

aha okej :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!