Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 572 ggr
loveorhate
0

Klippa klorna?

Hehe, nu ska jag berätta om en liten pinsam sak (tycker iaf jag):

Jag kan inte klippa min kanins klor! Annars är hon jätte kelig å vill sitta i knät och så, men inte när  man ska klippa klorna. Det är inte det att de är svartbruna elr så, de är vita å man ser bra, men hon gillar inte å ligga på rygg… Hon gillade det förut å så men vet inte varför hon inte gillar det längre, det har lixom inte hänt något med det. Och sen om man försöker klippa när hon inte är uppochner springer hon iväg då hon är väldigt pigga av sig o så;) Har hört talas om handduksmetoden, e den bra? isf, hur gör man?

Provade också att gå till en zooaffär och klippa, men tyckte inte de var någe bra och gjorde henne bara me rädd av å ligga uppochner…"/

Behöver hjälp nu, då de behöver klippas:) De är inte för långa elr så, skulle inte låta henne vänta å länge å gå med långa klor, men behöver klippas lagom till nu;)

Tacksam för alla svar jag får!:D

Zvintos
0

Det finns en artikel om just kloklippning där det finns bilder på handduksmetoden. =)

Jag lindar alltid in mina kaniner i handduk när jag klipper klorna, oavsett hur lugna de normalt sett är.
Har märkt att mina slappnar av mycket lättare om de är inlindade.

loveorhate
0

tack så mycket!:) Ska läsa artikeln direkt! Skönt, vill ju inte att hon ska behöva gå runt i lång klor!:)

malin--a
0

pappa brukar hjälpa mej att hålla mina(väldigt sprattliga just när klorna ska klippas) och då går de bra, handduksmetoden funkar inte alls på dom :p

loveorhate
0

#3tack!:) om handduksmetoden får jag fråga om hjälpa av min pappa:)

En grej; hur flyttar man handduken från baktassarna till framtassarna? Som på bilden i artikeln. Måste man lyfta hla kaninen då eller, ja hur gör man helt enkelt?;)

Zvintos
0

#4: Det lättaste är att klippa framtassarna först.
Sen när det är dags att klippa baktassarna kan man vika upp handduken där.
Eller så får man helt enkelt lyfta upp kaninen och linda om handduken.

loveorhate
0

#5 okej, tack:)