Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1246 ggr
Sotingetroll
0

Sysselsättning

Skriver en ny tråd för att inte bryta den andra, fick så bra svar på den så jag frågar en ny fråga.

Har ni några bra tips? på sysselsättning för min lilla kanin som från och med idag inte får komma in och skutta längre. vad ska hon göra? Leksaker? Eller är det bara mat och pinnar osv som gäller för dem?

[Agneslundin]
0

är ddet utekanin??
i sånnafall kan du ha

*tunnel
*grenar
*aktiitetsboll
*gömma pelletsen bland höt xD

det är det jag kommer på nu :)

Sotingetroll
0

Ja precis det glömde jag säga. Det är en utekanin. problemet är att buren är ganska långsmal med en mellanvägg i (för isolering och vindskyddets skull) så det finns knappt plats för tunnlar osv.

Men grenar och gömma mat borde man ju kunna ordna åt henne!

[Agneslundin]
0

#2 haha aa :)
man kan ju också om man har plats och sånt, att ha som en Hage utanför buren, att kaninen alltså har tillgång till hagen hela dagen och kanske får gå in på nätterna :)

Sotingetroll
0

#3 Jo jag såg så mycket fina hagar här på sidan! Problemet är att jag bor i lägenhet och hon bor på balkongen. Och den är inte riktigt kaninsäker tycker jag. Skulle bara vara orolig att hon skulle göra illa sig osv :P

[Agneslundin]
0

#4 ja då kanske det är lite svårare.. :)

Puma
1

Skulle du inte kunna klä balkongens insida med nät eller skivor så att den blir kaninsäker? Klura lite på det.

Oblekta toarullar med en liten godsak i kan också vara bra att syssla med. Häng gärna grenar och annat från burtaket så att kaninen får sträcka sig och jobba lite med kropp och balans för att nå.

Lycka till!

Sotingetroll
0

#6 Jag ska prata med killen och se vad jag kan få igenom (A)

Bra förslag! Tack! Det ska jag göra! :)

annaforsgren
1

Det finns ganska mycket man kan sysselsätta kaninen med:) Att leta efter mat tycker många är roligt, då kan man ta en toarulle och tejpa fast papper på sidorna så fyller man den med godis. Man kan klippa små hål i så får kaninen ruska runt med den så godisbitar faller ut.
Man kan köpa en tunnel de kan springa genom, hänga morötter i taket, sprida pelletsen över golvet så de får leta lite extra, ge de grenar att gnaga på, träna Kaninhoppning, klickerträna(lära trick), lägga ut kartonger som den får busa i, gå på skogspromenad, ge den kattleksaker,bjällror eller liknande att kasta runt i buren^^.. nu kommer jag inte på något mer.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus