Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 962 ggr
[ninnakm]
0

Liv och Död!

Hej, där jag bor så finns det en 12 årig tjej, hon har två syskonkaninerdom har fått 4 kullar nu, och alla blir typ missbildade och dör. Jag vet inte vad jag ska göra hon plågar ju typ kaninerna, hon säjer bara nästa gång kanske det går!

Em--ma
0

Prata med dina föräldrar om det, så dom kanske kan ta kontakt med djurskyddsrättigheten ( eller ja vad det nu heter ^^)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

niklin
0

Vad gäller just kaniner så är det inget konstigt eller ovanligt med att para syskon eller nära besläktade individer. Det gör många uppfödare utan problem och i naturen sker den typen av inavel hela tiden.

Om kullarna dör och blir missbildade kan det vara en massa saker som påverkar sånt.Det händer även i parningar med helt obesläktade kaniner…

Men 4 kullar är ju kanske ett tecken på att man bör fundera på vad som är fel, oavsett om det är foder, miljö eller individerna som inte funkar…

Zvintos
0

Vet inte riktigt hur du ska göra.
Men påpeka för henne vad lagen säger, och att det hon gör faktiskt är fel.

Såhär står det i L80 på sidan 9:
"3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i Avel."

[ninnakm]
0

#2 men asså mamman (kaninmamman) letar efter ungarna och det är vell inte så schysst mot ungarna att dom får ligga och flämta och lida tills dom dör!?