Liv och Död!
Hej, där jag bor så finns det en 12 årig tjej, hon har två syskonkaninerdom har fått 4 kullar nu, och alla blir typ missbildade och dör. Jag vet inte vad jag ska göra hon plågar ju typ kaninerna, hon säjer bara nästa gång kanske det går!
Prata med dina föräldrar om det, så dom kanske kan ta kontakt med djurskyddsrättigheten ( eller ja vad det nu heter ^^)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Vad gäller just kaniner så är det inget konstigt eller ovanligt med att para syskon eller nära besläktade individer. Det gör många uppfödare utan problem och i naturen sker den typen av inavel hela tiden.
Om kullarna dör och blir missbildade kan det vara en massa saker som påverkar sånt.Det händer även i parningar med helt obesläktade kaniner…
Men 4 kullar är ju kanske ett tecken på att man bör fundera på vad som är fel, oavsett om det är foder, miljö eller individerna som inte funkar…
Vet inte riktigt hur du ska göra.
Men påpeka för henne vad lagen säger, och att det hon gör faktiskt är fel.
Såhär står det i L80 på sidan 9:
"3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i Avel."
#2 men asså mamman (kaninmamman) letar efter ungarna och det är vell inte så schysst mot ungarna att dom får ligga och flämta och lida tills dom dör!?