Kattsand
Det är så att jag är så otroligt trött på att min lilla söta Elvis ska kissa och bajsa på golvet.. han gör det bara i en liten hörna.. men det blir så äckligt efter ett tag..jag måste sopa upp och tvätta bort kisset kanske en 20ggr om dan :/.
jag tog underdelen ifrån en hamster bur och la kattsand i den.. så han kan kissa och bajsa där.. är det farligt? för honom? vill inte ha tex toa-lätt för jag vill kunna ta bort kisset så som man gör i en kattlåda..;P
Annars så hittade jag sand i en djuraffär som va till för kaninernas toa.. fast ett kilo kostade 50kr.. och det är lite för dyrt ..
Mvh Caroline
Medarbetare på Svåra Tider
Annars är toa-lätt väldigt smidigt. Luktar väldigt lite. Jag brukar byta allt varannan dag. Och då har jag 2 kaniner som delar på den toan.
Jag skulle inte våga ha sand till kaniner, speciellt inte klumpande kattsand.
Jag testade ha sand till min första kanin. Det tyckte hon var jättekul och grävde ut allt! 
Risken med klumpande kattsand är ju om kaninen får i sig det.

toa-lätt blir lite för dyrt för mig om jag ska byta det hela tiden.. men finns det andra risker med att ha kattsand?
Mvh Caroline
En stor säck med toa-lätt kostar 160-170 kr och jag tycker en sån räcker väldigt länge. Så om man bara lägger undan pengar varje månad så blir det inte så dyrt alls.
Jag vet inte. Nån annan kanske kan ge bättre tips?.
Men annars kanske du bara kan ha spån i toan eller något liknande? Men det suger inte upp lika bra och har en tendens att hamna överallt.

en säck (55L) räcker för nästan alla burar som jag har här hemma.. det blir dyrt för mig som inte har så mycket pengar att leva på just nu..;P plus de har höjt priset på toa-lätt -.-.. usch!
Men jag ska fråga i djuraffären om de har något tips?.. vill helst inte ha spån.. luktar illa och det kommer inte finnas så mycket kvar i lådan sen efter.. han är långhårig och sammlar på spån i sin päls ;P.. Sen så har jag en ganska så stor låda till han.. så jag behöver nog bara göra rent en gång i veckan.. :)
men tack för hjälpen! :) Har bytt till toa-lätt :)
Mvh Caroline
Ah. Så det är många djur som behöver toa-lätt
Ja då är spån inte att föredra.
Hoppas du hittar nåt du och kaninen kan vara nöjd med!

Aue.. mössen och råttorna.. eftersom spån inte e bra.. och luktar ;P..
Men han har fått Toa-lätt nu :).. men jag ska se om man kanske hittar något annat som går lika bra.. fast som e billigare :)..
tusen tack för hjälpen :)
Mvh Caroline
Det som är negativt med sand är att den oftast är klumpbildande, inte så bra om dem råkar käka det ;) Och sen dammar det ibland med :P Jag tycker att toa-lätt är super! Finns annars träpellets man kan använda. Min pappas kompis har katter så han hittade en jättesmart toalåda, det är som en låda med en låda i med små hål i. När katten kissar åker det igenom träpelletsen ner under lådan med träpellets ner i den understa lådan ;) Så behöver man bara tömma den och ta ut pluttarna! Träpellets är billigare än toa-lätt med ;)
Emma

Jag använder kattsand i toalätten till mina kaniner! Det är superbra! Rekomenderar det varmt! Jag använder märket Ever clean! Det är superbra! :)
Man kan ha underdelen på en hamsterbur med sågspån i !
Funkar perfekt för mina kaniner :)
#7 peewee tror jag den kallas.

Jag har också kattsand i toaletten för min kanin och det funkar utmärkt =) Ever clean här med =)
Jag har dock lite hö ovanpå då han annars inte använder toaletten, så han kommer inte åt sanden.
Men det är jättelätt att städa bort skiten som blir =)

Ever clean.. finns det någon risk att han äter det? och blir sjuk?
eller funkar det lika bra som toa-lätt? :)
Mvh Caroline

#12 Tror nog de inte finns någon stor changs, de lär ju inte vara så gott :p Annars kan du ju lägga lite hö ovanpå som #11 brukar göra :)

fick 6kg Ever clean gratis ifrån djuraffärn.. så ska prova det sen till hans låda :)
Mvh Caroline

Jag använder mig av eldningspellets som "bajsmaterial". Jättesmidigt och en säck på 25kg kostar 60 kr, inte farligt tycker jag. Jag är kanonnöjd !!
Lånar tråden lite.. Vart får man tag på träpellets någonstans?? alltså sån eldningspellets..

Det kan du köpa nästan på vilket byggaffär som hellst. Likaså affärer som säljer pelletsbrännare, exempelvis "energihuset".
Ahaa okej då ska jag kolla för har letat som en galning efter det..