Äta snö?
Idag när jag släppte ut kaninen från buren kastade han sig över snön och började slicka i sig det jag började bli orolig sen såg jag att vattnet hade frusigt så jag fick dåligt samvete och bytte, har fått byta tre gånger idag för det har frusit så.
Men är det farligt? för dom att slicka i sig snö?
Nej det är inte farligt så länge det är någorlunda fräsch snö. Ta inte snö i närheten av trafikerade vägar osv.
Kaniner ute i det vilda får ju klara sig på snö och is under vintrarna så det ska inte vara något problem.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Inget farligt med snö =)
Beror på. Snön kan vara försurad även om den ligger långt bort från vägar. Man ska aldrig srick regnvatten/sjövatten/snö då det finns svavelsyra i det, mer eller mindre.
Några personer jag kände förut gav sina kaniner jämt snö i buren tillsammans med en vattenskål så ifall vattnet skulle frysa hade dom snön och slicka i sig… och det hände inget med dom.
Jag ger aldrig snö i buren trots att jag vet att jätte många gör det. Men vi har en hundgård där det är snö (+ en bur i gården så kaninerna väljer) i alla fall, min systers förra dvv hane slickade jämt i sig snö trots att han hade vatten, så han föredrog snön före vattnet? :P
De är kelt ok att låta dem äta snö ,mina kaniner går ut i en Hage från 8-21 någonstans och vattnet fryser i hagen så de äter snö .Och utfodras(pellets o havre) i hagen och har fri tilgång på hö.
Och deras vatten blit sn.

Snö är vanligt vatten :) så det är ingen fara, min kanin brukar äta lite snö när han får springa lös.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
När det var som kallast hemma (och ny snö) hade jag en skål med vatten och en med snö. Muffin åt helst snön när vattnet hade frusit och Nessie slickade på isen :)
Bytte såklart vatten så ofta som möjligt ;)
Emma

Vintertid brukade mina kaniner få en snöboll vid sidan av vattnet. En del föredrog snön framför vattnet.
Visst kan det finnas föroreningar i snön men det finns det även i alla växter de äter från naturen :)
Jag har aldrig, och tänker inte ge mina kaniner snö. Så mycket skit i snön. Bättre o fylla på rent vatten några fler gånger om dagen :)