Är det för kallt?
Är det för kallt förkanierna när det är runt 25-30 minus grader? Jag skulle klappa min kanin häromdagen och då märkte jag att han skakade när jag klappade han så då värmde jag hans öron med mina händer, sen så slutade han skaka .. var det för det var så kallt som han skakade?
Det är egentligen inte för kallt för dem men självklart kan de frysa ändå. I det fria gräver ju kaninerna hålor långt ner under marken som de befinner sig i när det är vinter, men i fångenskap så har ju de flesta kaniner inte tillgång till det. Lägg in mycket halm/hö eftersom det ger värme.
Helst ska man inte klappa och röra kaninerna så mycket när det är såhär kallt för då förstörs strukturen i deras päls och de fryser lättare. Vänta hellre tills det blir lite lite varmare igen :)
Många gör ju så med deras kaniner att de ställer inte buren på en sval plats, t.ex. ett garage eller ett förråd. Då blir det varken alldelles för kallt eller varmt för dem.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jag hade ingen aning om det där att man helst inte ska klappa dom..
Jag försöker lägga in mycket tidningar, sågspån & hö till han som kan värma lite men han puttar undan allt och har sönder tidningarna så han ligger på den kalla burbottnen … knepig kanin det dära 
#3 Ja, då kan det vara lite knepigt ;) Du får helt enkelt försöka överlista din kanin. Halm brukar vara uppskattat när det är kallt ute så köp gärna det under de kallaste månaderna. Det brukar också plattas till och lägga sig som ett "lager" på burbotten, vet dock inte om det gör det hos alla kaniner, men mina gör så iallafall.
Gällande att inte klappa de när det är kallt så är det bara just under dessa extrema väderförhållanden med jättemånga minusgrader. Är det bara några minus så borde det inte göra så mycket :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

oke jag får nog ta å köpa lite halm :)
Det rekommenderar jag :)
Tänk på att halm värmer mycket mer än hö och spån, så det är bättre att ha när det är kallt =)
Mina kaniner bor i ladugården under vintern och har massa hö och halm att värma sig i, de får även havre som är rikt på fetter som kaninen behöver mer av då det är kallt. Som kallast iår har det varit -23 grader här.
De har dock aldrig skakat vad jag har sett så varför din gjorde det vet jag inte. Men det kan nog säkert bero på att det var kallt.

Skönt för dina kaniner att få bo på ett lite varmare ställe :)
När min skakade så var det runt 30- :P