Din Idol Gård
Vilken är din idol inom kaninuppfödning/hantering?
Vad kan du om honom/henne?
Nu är tråden om Din Idol gjord och här är då meningen att man ska skriva en kort "recension" om sin idol. Man utser alltså sin favorit kaninuppfödare och berättar kort om denne här :).
Ni får gärna ha med en kort Intervju med kaninuppfödaren också, där kan ni fråga allt ni vill mellan himmel och jord, till och med sånt som ej har med kaniner att göra. Vad gjorde han/hon innan kaninerna kom in i dennes huvud?
Tips på frågor:
* När fick du din första kanin?
* Vad hette/heter den?
* Vad gjorde du innan kanin intresset kom?
* Hur gammal är du?
* Var bor du?
* När startade du uppfödningen?
* Varför valde du den/dem raserna?
* Vad gör du på fritiden?
Varsågoda och skriv!
Jag kan börja!
Min idol är Rörösjöns Kaningård!
Varför just Rörösjöns är min idol beror på att Evelina, som äger gården, är en otroligt trevlig tjej. Hon vet vad hon gör och gör inget förhastat med sina kaniner. Hon hjälper även dem icke så kunniga med sina kaniner, klipper klor, kollar bett och käner igenom kaninen så att den är bra i hullet. Evelina Esbjörnsson är idag 16år, född 1993, och fick sin första kanin vid 2½ års ålder. Sedan 2006 har hon haft en kaninuppfödning som gått från hoppkorsningar till fina wienertecknade och japantecknade dvärgvädurar och Teddydvärgvädurar, teddys avlas ej fram i wiener!
Evelina har även haft ett omplaceringshem för kaniner. Vilket hon lyckades mycket bra med. Men då gymnasiet började så lades hemmet på is.
Evelina har under sin tid med kaniner, dvs 15år 2010, haft över 55 kaniner. I detta inkluderas kaninungar som kommit under perioden av 4år där kullar tagits 2-3st på våren, omplaceringskaniner, och kaniner som kommit för att få upp hull.
På fritiden har Evelina sitt intresse för ridning där hon tränar 2 hästar, varav en rids in av henne. Sen har hon även intresse för att köra cross och skoter. När hon kör cross hoppar hon för det mesta men har lagt hoppandet på is efter en ryggskada, detsamma gäller skoterhoppandet. Men hästhoppning är nåågot hon fortsatt med. En av hästarna har hon även kört in själv och det är hennes 3åriga fjordsto som är egenuppfött.
Hon fotograferar även väldigt mycket och har sålt en del.
Kort Intervju!
Vad fick dig att börja med kaniner? - **Jag har alltid gillat kaniner, och min pappa frågade mig en sommardag när jag och han åkte genom Vigge, om ja ville ha någonting. Och jag svarade, en kanin. Pappa sade då att vi åker in på en affär och köper en kanin. Då sa jag, Nej, jag vill ha en riktig kanin. OCh då körde vi iväg till en kompis till pappa som heter Svante och där köpte pappa min första kanin, en brun siames dvärgvädurs hane vid namn Stampe! **Hur vad din första kanin? **- Han var väldigt ilsk. Han bet och rev en så fort han kunde. Men när jag nådde 4års ålder blevjag riktigt arg på honom. Så jag bestämde mig för att riktigt få bukt med den kaninen. Jag drog på mig en tjock overall och pappas skoter handskar och mina skor och gick ut och mötte min ilskna Stampe. Han blev som vanligt arg när jag kom till buren men jag tog ur honom och sedan satte jag mig på gräsmattan och kelade med honom mer än 4 timmar. Normalt hade jag suttit cirka 1½ timme innan jag gav upp, men inte då. Efter 3 veckor med samma schema varje dag så blev Stampe världens kelgris. När Stampe sedan nådde 6år dog han tyvärr i en bilolycka då han hade smitit ut på vägen under sen eftermiddag. R.I.P Stampe <3! **Vad hette din försavelshona/hane? **- Min första avelshona köpte jag 05 på hösten. En svart dvärgvädur vid namn Alma, senare på våren 06 så köpte jag Dvärgväuren Sigge. En brun siames hane som såg exakt ut som Stampe. **Vad fick dig att välja Dvärgvädur/Teddydvärgvädur? **- Dvärgvädur var ett självklart val då jag älskar vä´durens hängöron, men jag ville ha en liten kanin. Därför började jag med Dvärgvädur. Senare 08 fick jag upp nosen för Teddydvärgvädur, en dvärgvädur med den långa päls som jag saknat sedan jag hade min hermelin fuchs kanin Minihopp. Så 09 Köpte jag mina två första teddysar. Fablernas Volvo och Berggrens Mount Makushin. **Du hjälper andra människor, med vad? **- Ja, jag hjälper nyblivna kaninägare med bland annat klippa klor, bettfelskontrolering samt hull kontrolering. Har även haft vissa kaniner hos mig under en månads tid för att få dem att gå upp i vikt. Har fått mycket god kritik av andra kaningårdar samt kaninägare för mitt hjälpande intresse =). **Hur kom du på namnet Rörösjöns? - Jag bor i byn Rörösjöns och därmed namnet =). Men pga. flytt som kommer att ske så småningom så kommer gården byta namn till ett, fortfarande oklart, annat namn.
Tack för din tid! Tack själv =)
Mer om Evelinas kaningård hittar du bland annat på: www.rorosjons.webs.com Mer om Evelinas Fotografering hittar du bland annat på: www.eephoto.webs.com
Jag har flera uppfödare jag tycker är duktiga.
En utav dem är Helena på Tazzlandet.
Otroligt duktig, har fina kaniner och en riktigt snygg och välorganiserad kaningård!
Föder upp Fransk vädur och Gotlandskanin.

#1 Att du valde mig bland alla du pratat med =D. Vad roligt, glad man blir ^^,
Jag valde Rozza´s Kaningård!
Anledningen till att jag valde denna kaningård är att jag känner stor respekt till ägarinnan Annica. Hon har ett mycket bra kunnande av kaniner och har bland dem finaste Dvärgharar jag sett! Annica är även en mycket god kompis åt mig, men det var ej av denna anledning jag valde hennes kaningård.
Jag valde Rozza´s kaningård just för att hon är en förebild just på kaninämnet, sedan är hon även en mycket duktig webbdesignare och har mycket bra kunnande om photoshop hantering. En underbar tjej som alltid ställer upp för andra!
Annica är, som många andra borde vara, en mogen och mycket god person som inte har kaniner bara för att. Utan hon har kaniner för att hon älskar kaniner och känner lycka med dem. Det är även en person som jag själv är lik på detta sätt, kaniner för kärlek och lycka, båda finner lycka i kaninens ögon som ger oss lycla och glädje.
Annica är en människa som, jag tycker, ska ha många beundrare, många fler än vad hon redan har!
En intervju har jag dock ej gjort =).
Mer om annicas gård kan du hitta under:
www.kanin.webb.se
Min idol är Louise på Tussilagons Kaningård.
Hon är verkligen otroligt duktig med kaniner (speciellt teddysar) och genetik, även en mycket bra vän till mig. Henne kan man alltid fråga om råd och hon hjälper alltid till! Hennes dvvrexar och hennes teddyvädurar är de finaste jag någonsin sätt. De är så välskötta och fina i päls och lynne. Hon är alltid lika snäll, trevlig och glad, är så glad att jag lärde känna henne! Kämpar på inom teddyvärlden och hon förtjänar verkligen mycket beröm! 
Här hittar ni hennes hemsida.
Jag gjorde dock ingen intervju jag heller =)
Det finns jättemånga som jag tycker är otroligt duktiga! Två av dem är Tussilagons kaningård & Moängsvägens kaningård.
Tussilagons kaningård: Tycker Louise är otroligt duktig med kaniner, genetik, skötsel, ja allt faktiskt! ^^ Hennes kaniner ser verkligen hur fina ut som helst på de bilder jag sett, och de lever rena lyxen! Tycker det är väldigt coolt att hon är en av grundarna till teddyklubben, hon är verkligen hur duktig som helst på teddysar, och kämpar riktigt hårt! Jag tycker många, många fler skulle vara så duktiga, trevliga och snälla som henne!
Här finner ni hennes hemsida.
Moängsvägens kaningård: Tarjas och Olleys teddysar är ju bara för söta! Långt innan jag lärde känna dem satt jag länge och tittade på deras bilder och ungar som var till salu. De är jätteduktiga inom teddyaveln och kämpar verkligen för att det ska bli en godkänd ras. Jag är otroligt glad att jag lärde känna de på Moängsvägens kaningård, så trevliga, snälla och man kan lita på dem till 100 %, minst!
Här finner ni deras hemsida.
Av dem gårdar jag haft kontakt med måste jag också säga Louise på Tussilagons och tarja & olley på Moängsvägens kaninuppfödningar
**Tussilagons kaninuppfödning
**Louise är otroligt duktig med kaniner, känner mig alltid trygg när jag rådfrågar henne. Hon är alltid snäll glad och uppåt, ch hjälper till så gott hon kan är man behöver hjälp gällande kaniner.
Hon kämpar så hårt med att få teddyväduren upptagen och hon gör ett otroligt jobb. Hon är väldigt noggrann med att hennes teddysar skall ha det så bra som möjligt och ser alltid till djurets bästa ^^
Här är deras hemsida
**Moängsvägens
**Tarja är så snäll ^^ Och hennes Teddysar ser ju helt bedårande ut. Det kommer inte en ond sak ut av denna otroligt snälla djurälskande människa, Hennes kaniner ser alltid så lugna och välskötta ut (av det jag sett på bild :)) Och såklart otorligt söta :D
Här är deras hemsida
Jag kan slänga in en till ^^,
Då valde jag Östgårdens Kaningård!
Just för att jag valde Siv´s kaningård är av den anledning att Siv är en mycket duktig kvinna på kaninämnet, hon har otroligt fina dvärgvädurar och lejonhuvade ninisar.
Hennes Russtecknade lejonhuvade kaniner är otroligt fina och med bra päls kvalité.
Siv är också en otroligt snäll person som hjälper alla som vill ha hjälp =).
Har dock ingen intervju =P.
Mer om Östgårdens Kaningård hittar du under:
http://ostgarden.dinstudio.se/
Meddelar bara att jag är samma person som rorosjons bara det att jag nu bytt till detta namn =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#6 & 7 Vad ni är gulliga! 
#9 Puss! 
Men gud, jag blir ju helt rörd av alla varma och fina ord 
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#11 Du är värd exakt alla ord! 
#11 De orden är du värd gumman