Synfel
Någon mer en jag som vet hur det är att ha en kanin som ser dåligt/är helt blind? Skulle vara roligt att dela erfarenheter. :)
Min lille Fidde har haft ledsyn sedan födseln och pga av det (och för att jag fäste mig allt för mycket vid honom) valde jag att behålla honom. Hans lins är så pass grumlig att den inte går att se igenom vilket gör att veterinären inte kunde veta hur mycket han ser.
Han ser inte mycket alls, om ens något men han är oerhört duktig iaf! Han springer runt och gör glädjeskutt och vet direkt när något är på G, jag pratar alltid och förbereder honom innan jag gör något, klappar eller lyfter upp tex. Han har också lärt sig på mina ord och hur jag rör mig på vad som väntar.
Men självklart är jag oerhört rädd om honom och ibland märker man verkligen av hans synfel. Här om dagen lämnade jag fackdörren öppen när jag böjde mig ner för att ta upp pellets (vilket jag alltid gör). När jag vände mig igen satt han i hökorgen (som sitter fast på gallret) jag han bara se det innan han hoppade rakt ut och landade på golvet. Han gjorde inte illa sig men såg en aning förvånad ut, och jag fick självklart extremt dåligt samvete.. Men eftersom min andra kaniner ser utan problem händer det att jag inte tänker att Fidde faktiskt inte är som dem. Det är just vid sånna tillfällen man märker av det.
Sedan är han verkligen en liten gosbjörn och är snäll mot allt och alla, men han tyr sig till mig lite mer en vad de andra kaninerna gör.
Någon som känner igen sig i detta?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Min kompis kanin är blind, han har haft kronisk ögoninflamation hela livet . Han klarar sig bra han med bara han får ha maten och vattnet på samma plats hela tiden :) Han rör sig dock försiktigt och kan inte gå i stegar, men det är inget som beskymrar honom efter som hans matte lyfter ner honom :P
Låter som han klarar sig fint även trots det att han har synfel, det låter häftigt måsta jag säga att han ärt sig olika betydelser av dina ord. Det är rätt fantastiskt hur en kanin kan klara sig i alla fall utan synen. Men de utvecklar de andra sinnena mer och lär sig lyssna bättre och känner av dofter ännu bättre. Min kompis kanin var helt blind men hade inga så större problem hoppade till och med över låga hinder :)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Min franska vädur Frasse blev blind vid ca 1,5 års ålder. Det började med drag som aldrig ville ge med sig, trots alla salvor och ögondroppar vi fick av veterinären. Han klarade sig finfint i början, men sedan blev han blind på båda ögonen, slutade äta och blev "deppig". Så vid 2 års ålder fick han somna in hos veterinären.
Vila i frid <3
#3; Vad tråkigt :(
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Min kanin har fått sämre syn med stigande ålder. Det senaste halvåret eller så har jag märkt det mer, t.ex. genom att han blir väldigt överraskad om jag kommer in i köket utan att han har märkt det (hörseln verkar lite si så där också).
Mat eller godis som ligger på golvet ser han som regel inte, han får leta sig fram med hjälp av luktsinnet. (Men kaniner kanske är så närsynta även i normala fall? Hm…, fast jag tycker det har blivit värre med åren.)
De senaste dagarna har jag märkt det på nya sätt: han krockar med min utsträckta hand när jag ropar att det är godis. Han ser var jag är, hör att jag säger godis, men ser uppenbarligen inte handen. Jag får börja tänka på det och se till att hålla handen nere på golvet innan jag ropar, så han inte kan få den rakt i pannan mer…!
Är lite rädd att han ska må dåligt av det, men det verkar inte så. Han vet vart allt finns i hans "kanin-land", han ser tillräckligt bra för att pricka rätt när han hoppar ut och in i buren och han gör små glädjerace när han är på det humöret.