Avlivning
Det har nu gått så långt på min kanins sjukdom att jag har insett att det är dags att låta honom gå :(
Men vad kostar det att avliva kanin hos vet?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Det är nog väldigt individuellt, dvs från veterinär till veterinär.
Här kostar det ca 400-450kr.
Tack Ninni
Här kostar de 700 :/
♥
Här ligger det på 605.

Oj vad det kostar hos er andra!
Jag fick tyvärr avliva en kanin hos veterinär i går och totalt för avlivningen och kremering av kaninen betalade jag 320kr. Hade jag valt att inte låta honom kremeras hade det kostat ca 200kr.

Vad tråkigt Linnea! 
Ring och hör med olika Veterinärer så kan du kika runt lite och kolla vilket som känns lättast.
Hoppas det går bra!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Vad tråkigt! :(
Här kostar det iallafall ca 200 kr men det är ju olika hos olika veterinärer.
// Emma :D
350 kostade det när vi avlivade Felix hos veterinär.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
En kompis till mig åkte in akut och avlivade sin kanin, gick på 950kr. Bor i Eskilstuna.

Men shit! Jag tycker det är skrämmande att det kan kosta så mycket! Risken är ju stor att folk struntar i att åka in och avliva när det verkligen behövs och i stället låter kaninen ligga och plågas tills den självdör! 
Eller går man till en uppfödare som tar död kaninen på 0000,1 milli sekunder och den märker ingenting. Slipper man se den somna sakta.. Man slipper stressen. Kaninen fattar ingenting.. Vilken kanin fattar att den ska dö när den sitter på ett bord ute i trädgården.. Men när man åker in fattar den ju direkt att ngt ska hända..

#11 Jo, det är nog det bästa, snabbt och smärtfritt, men det känns inte heller kul. Men då ska det ju vara nån som kan göra det.
Hos oss kostar det ungefär 250.
#11: Det tycker jag helt klart är det bästa.
Det var så Pelle fick somna in här hemma.
Av just den anledningen har jag även själv tänkt lära mig avliva.
Vill inte stå handfallen när veterinärerna inte går att få tag på, utan kunna göra det på en gång här hemma.
Jag har fått lära mig att avliva småungar. Men efter 4 veckor så kan jag inte. Då ber jag andra att göra isf (om ngt händer).
Det är så skönt att veta att man kan ta död på nyfödda ungar om det är en tjuvparningskull snabbt :)
Tycker att man kan ha en artikel om avlivning, menar då som man gör själv, ifl hur man avlivar ungar.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#16: Tror det finns en diskussion inne i den låsta delen som handlar om hur man avlivar själv.
#17 ok:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Tack alla!
Jo ja tycker det är bättre med avlivning hemma men har ingen som kan göra det som jag litar på eller ja ingen överhuvudtaget.
Och även om ja skulle kunna göra det så inte på honom.
Han är den bästa vän jag någonsin haft, jag står där jag står idag pga av honom.
Måste säga att det låter ganska äckligt att avliva själv. Creds till er.
Tycker det är bättre att avliva själv, dock skulle jag aldrig kunna göra det, men min honas unge fick en kull och en utav ungarna bet sönder nosen/ögonen på henne så dom avlivade henne själv. Det gick så snabbt och inge smärta i kraken.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Vad tråkigt Linnéa :( <3
Jag vet inte riktigt vad det kostar här, har aldrig klarat av att vara med vid en avlivning hos veterinär.
Nelly avlivades igår och det kostade ca 300 kr. Vi kremerade henn också och då lades det ju till en liten slant på summan.
Jo det känns för tråkigt :/<3
Beklagar sorgen :/
Tack alla

Ursäkta för att jag ställer denna frågan, men hur menar ni med att avliva själv? Alltså på vilket sätt? Det skulle vara helt omöjligt för mig att knäcka nacken av mig egna kanin, om det är på det sättet ni menar.. "/
Har betalat 350kr och 700kr. Väldigt olika! Men då jag betalade 700kr lät jag kaninen vara kvar hos veterinären… vet inte om jag fick betala extra för det…
#17 Lite OT hur får man tillgång till den låsta delen?
#27 Du skriver i den tråden som finns, heter Åtkomst till produktionsforumet har jag för mig eller så mailar du till sajtvärd/medarbetare så fixar de det :)
#25: Bryta nacken är olagligt för kaniner över 1kg.
Det finns en lag som reglerar just hur man får och inte får avliva.
Personligen kommer jag införskaffa en slaktpistol (kallas även bultpistol) och en vass jaktkniv att avliva med, samt gå "kurs" hos en erfaren person.
Gör man rätt går det blixtsnabbt.
Har själv fått en kanin avlivad på det sättet av en bekant.
#27: Man skriver i tråden "tillgång till produktionsdelen 2" som finns i tråden Viktig info - vänligen läs. =)
väljer också att avliva själv just för att det är dyrt hos veterinär och jag har ingen lust att betala för att få se min kanin stressad och sen sakta somna in. Men jag förstår verkligen er som väljer att åka till veterinären för det är inte alla som klarar av att ta bort själv, speciellt inte om kaninen har varit en kär familjemedlem.
jag avlivade två av mina kaniner förra veckan, den ena var min favorit vän här hemma…visst är det lite jobbigt men man får försöka stänga av känslorna och sen är det bara att köra. Snabbt och smärtfritt och kaninen märker ingenting =)
Har än så länge lärt mig att avliva ungar samt vuxna på upp till 4kg (samt avbloda, flå, ta ur och stycka upp köttbitar) Himla bra att kunna.
Jag tyker att avliningen ska gå snabbt och smärtfritt för kaninen så länge kaninen inte lider när den avlivas så tyker jag inte det spelar någon roll om det är hemma eller hos vetrinären. Har avlivat en kaninunge och måste säga att det var verkligen en hemsk upplevelse men jag vet att kaninen slapp lidandet som den hade när den levde.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Okaj då vet jag. Jag tror ändå jag inte skulle klara det, har svårt att bara sälja iväg småttingar ;)
Tack för alla svar…nu är han död..så tråden kan låsass