Kaninplaner 2010
Startade en tråd för några dagar sen som heter: Kaninåret 2009, där skulle man skriva om året som varit.
I denna tråd ska ni skriva om kaninået som kommer, dvs vad ni har för planer med era kaniner under 2010. Ex. bygga burar/hagar, köpa nya kaniner, ta kullar, ställa ut, hoppa mm
Kastanjegårdens Kaniner
Vi håller på med en ny 6-fackare, som snart är klar. Sen kommer det komma tre kullar;
Vichy + Amulettens Albert - Lejonhuvade dvärgvädurar.
Stories Lyn-Z + Amulettens Albert - Lejonhuvade dvärgvädurar/lejonhuvade
Happybunnies Våfflan + Amulettens Albert - Lejonhuvade dvärgvädurar.
Jag kommer nog ta det rätt lungt med kaninerna i år. Kommer inte, som det ser ut nu köpa in någon ny kanin heller, ev om jag sparar en unge ur en av mina kullar, men känner att jag inte vill ha fler kaniner än jag har. Som det är nu iallafall.
Kommer öppna upp två fack i 9-facksburen så det blir en stor och 7 små (använder dock inte dom tre översta burarna så det blir igentligen 5 burar).
Billie (Tussilagon´s Reason To Believe) och Holly (Tussilagon´s Heaven Here) kommer få vars en kull nu till våren/sommaren. Vet inte vilken hane det blir till töserna.
Gramet (lätt 1p/lätt 1p) kommer fortsätta hopptävlas, och jag hoppas på att hon kommer klassa upp sig till MSV innan falsterbo HS så vi kan tävla där även i år när dom tagit bort lättklassen. Även Årissa (lätt ny/lätt ny), som jag inte var säker på om hon skulle tävlas mer, kommer fortsätta tävla till våren. Sen hennes burkompis Elliot blev avlivad är hoppning nästan det enda hon tycker är roligt. Hon är kanske inte jätteduktig, men bara hon tycker det är roligt så. Mål är väl att bli placerad i både rak och krok. Gucci (som igentligen inte är min, men som jag tävlat nästan hela förra året) kommer ja även tävla i år, då hennes matte ska till england. Hon är just nu msv (1p)/msv så förhoppningsvis får hon några pinnar till i år och kommer ev testa längd/höjd med henne. William (lätt 2p/lätt 1p) som var min första kanin jag tävlade med var rätt trött på hoppningen ett tag och har inte hoppats eller tävlats på ett par månader, så vi får se om han fått tillbaka lusten att hoppa sen i vår :) Dom andra kaninerna här hemma tränas lite på mini-nivå mest för skojskull.
Ska beställa nya selar till kaninerna som tävlar, har skullat göra det hur länge som helst nu.
Sen kommer jag inte på mer just nu :p
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Kommer att köpa in fler japantecknade lejon. Främst vit japaner som de ser ut nu. Kommer ta kull mellan Omar och Nicole, samt para July igen senare. Med vilken hane är lite oklart ännu. Kommer även att kanske köpa en 3 fackare idag, sen ska jag bygga eller köpa en 4 facks bur. Så vi får se när de blir klara.
Ska även hjälpa min syrra och hennes dvv att börja hopptävla lite smått nu, så vi får se hur de går för dem :)
Kommer nog köpa (ev.bygga) någon fler bur, det skulle värkligen behövas fler burar hos mej, hihi ;) Till sommaren kommer jag nog bygga en betesbur.
Om det blir som planerat kommer jag låna ut Pilot till Avel på min kommpis fina hopptjej :)<3 Får se om jag behåller en unge där ifrån, som sagt hänger det på att jag behöver fler burar...
Kommer nog även spana efter någon liten hoppbebis och kanske ta en kanin på foder om jag kan fixa fler burar ;)
Inget av det här är då helt bestämmt men en sak jag ska fixa är fler burar så fler kaniner rymms här hemma ;P
Jag ska bygga lite fler burar tilldvärgvädurarna, vet dock inte hur många ännu. Ska bygga lite hagar och fixa i ordning den hagen vi redan har, ska även köpa fler kompostgaller så att jag kan ha några fler sådana hagar. Ska ta ungefär fyra kullar.
Komma igång med utställningar och hopppas på bra poäng så att jag kan regga de som ännu inte är reggade innan de får ungar!
Ska förmodligen även börja hoppa med de tre av kaninerna här hemma!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Mamma sa igår när det var som kallast: "Till nästa vinter bygger vi om 'garaget' till kaninhus!" ("garaget" är eg. ett gammalt skjul). Så det blir väl ett projekt, och sen skulle jag själv vilja bygga ett par nya burar och sälja fyrafackaren men jag tror inte att jag får det. 
Vet inte hur det blir med aveln… ska börja studera till hösten så det känns inte riktigt som rätt tidpunkt att skaffa nya kaniner.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Kajsa fick sin kull 27 dec så blir att se till att få de ungarna sålda och ev ställa ut dem.
Sen ska Mirella paras med Dobby, ev ska Doris paras med Dobby om jag inte hittar en annan hane.
Ev ska även Kajsa paras igen i sommar.
Några kaninburar ska även byggas och rashagen ska fixas lite.
Hoppas även att jag har råd att köpa minst 1 tre facks bur.
Största planerna i år är väl dock att hitta ett minre hus på landet så man kan utöka kaninaveln.
Titta gärna in på min hemsida s ni vet vilka kaniner jag pratar om :)
www.nogg.se/tartanskaningard
Under 2010 kommer jag att få hem mina 3 importer, ta kull på Sessan (Tussilagon's Fluffy Princess), Fia (Tussilagon's The good thing), Bella (Tussilagon's So Beautiful), Ällie (Tussilagon's Be My Escape), Steffi (Hochtiedswald's Steffi) & Lies (Cheyenne's Lies), bygga eller köpa 2 6-fackare.
Det är nog det som jag har planerat för år 2010, sedan kommer det säkert att hända mer saker men ja.
Jag kommer få hem en Teddyvädur! :] Vet dock inte från vilken uppfödare än, men det lär lösa sig. Det jag vet är att det blir till våren någon gång. Har tänkt träna lite hoppning med den här tussen så vi får se hur det går ;) Måste köpa in sele och lite annat smått och gott samt fixa till Nalles gamla bur lite. Hoppas på ett mysigt år med nya tussen ^^ Kan knappt vänta!
#9, Haha, det behövs såklart hinder till hoppning, så det får jag fixa på något sätt. Om det blir till att bygga eller köpa får jag väl se. Glömde nämna det ;)
Jag ska ju flytta så kaninerna får flytta ut till hästboxar. Jag ska skaffa en fransk vädur (havana eller havana manteltecknad <3) som ska bli frigående i mitt rum. Sen ska vi nog ta en kull på Nessie, vi har inte riktigt bestämmt oss när bara. :P Mellan Alex och Nessie, för Alex har bättre päls än Junior ;) Dem är ju bröder så annars gör det inte så stor skillnad ;D Han är lite lugnare med :) Tror det kommer att bli fina ungar! :D Och så ska vi behålla en unge om det kommer någon hona :) Som kommer att få bo med mamma Nessie ;D
Det är allt än så länge ^^
Emma
Koppel träning för Lukas del och sen ska han tränas att vara ute mer än på alltan. Kanske lite hinderhoppning men än ligger det på hyllan.
Jag ska ta några kullar, åka på utställningar och ställa ut de kaniner som förhoppnngsis föds, fixa bättre burar och hagar.
Sen så ska jag fotografera mängder av bilder! =)
Kastanjegårdens Kaniner
Vi ska bygga ny/nya burar med farfar :D
Sen ska vi renovera de burar vi har nu och sälja, och sedan bygga/köpa in fäbodenburar, 4 fackare :)
Ta några kullar, har skickat in ansökan om uppfödarnr, så förhoppningsvis märka de kulalr som bli lovande och ställa ut.
Både jag och Linnea ska ta det lite lugnare med hopptävlingarna och satsa mer på utställningar. Vi har precis köpt varsin L:a tysk vädur som kommer efter Landsutställningen.
Jadu, sen kanske fixa lite bättre rasthagar, flera framförallt. 
Sen kommer jag skaffa in lite fler teddysar, 100 % teddy ;)
Sen är det nog inte så mkt mer 
Jag ska äntligen börja med min uppfödning och första parningen kommer ske i slutet av februari som det ser ut nu. Thea ska bli parad av Pepsi och jag hoppas att det skall gå bra eftersom det är Theas första kull.
Ska försöka börja hoppa lite smått med Pepsi och Teo då jag tror båda har potential för det. Kanske starta någon lättare tävling om allt går bra.
Kanske köpa in en ny avelshona med gulanlag så jag kan få fram isabellafärgade bebisar.
I övrigt blir det till att köpa flera kompostgaller så flera kaniner kan rastas samtidigt :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
jag ska äntligen få hem min kaninbur, ska hämta den imorgon, sen så i vår kommer kaninen, sen ungifär mitt på sommaren ska jag kanske köpa en till :)
Tillägg till #1.
Kommer köpa en japantecknad teddyvädurs hona från Moängsvägens kaningård.
Det som är planerat:
Få några kullar (dock ej så många i år), spara en unge ur en av kullarna, fixa färdigt 4-fackaren, fixa färdigt min hemsida, blí mer aktiv i stkh och kommer skaffa en japantecknad vädurskorsning (dock ej bestämt var ifrån)… Det är väl det som är planerat i stora drag;)