Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1320 ggr
Muumintrollan
0

Frukt och grönsaker

Vilka frukt och grönsaker är INTE bra att ge till en kanin och vilka brukar ni ge?

Lista på några bra….

Äpple
Päron (små mångder för magen)
Banan (små mångder för sockret)

Paprika
Sallad (ytterst lite för magen)
Persilja
Basilika
Selleri
Morot

…ja fyll på……det var bara en liten start

KajsaM
0
  • tomat (små mängder)
  • Gurka
  • Palsternacka
Tina-A
0
  • Broccoli (i små mängder)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

hmm. det står helt still just nu. kommer inte på fler grönsaker. haha

KajsaM
0
  • Kålrötter
  • Betblast
  • Jordärtskocka
  • Majskolv
  • Selleri
  • Blomkol (små mängder)
  • Blast från rädisor och rädisor
  • Brysselkål (små mängder)
  • Jordgubbar/Hallon m. blad
  • Ananas
  • Melon
  • Persika
  • Grön paprika

Källa: http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

KajsaM
0

Lite ätliga växter

• Gräs (ej nyklippt)

• Groblad

• Maskrosblad (små mängder)

• Maskrosblommer

• Späda tistlar

• Lomme

• Persilja

• Vallört

• Kriskål

• Vicker (t.ex Häckvicker)

• Rölleka (Kan ges färsk eller trokad. Är lungdande vid gaser tarmsjukdom)

• Nate eller våtarv

• Ljung (bra vinter foder)

• Harkål

• Dill

• Rödklöver

• Kummin

• Malört

• Spenat

• Nässlor och unga nässelskott ( Mycke näringrika! Om du torkar dem bränns de inte. Brännässelhö är bra foder på vinter)

Källa: http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

Hopi
0

Är det vitklöver som är bra, men INTE rödklöver? Trodde det var tvärtom……. =( Gav Dennis mkt blad av rödklöver i somras…

KajsaM
0

#6 Ja, det står så på sidan Fundersam fast om Dennis lever så var det nog ingen fara :)

Hopi
0

#7; Nej det har du rätt i Kajsa_! hehe Han lever och mår bra och han ÄLSKADE rödklöver-blad!

KajsaM
0

#8 Då ska jag ändra :P

Zvintos
0

Mina niner har alltid fått rödklöver och de är hälsan själva. Glad Kanske handlar om att ge rödklöver med måtta?

KajsaM
0

#10 Ja kanske det :P Men jag har ändrat nu i #5 =)

Zebben
0

Är sallad inte bra i stora mängder?? Då har jag haft kaniner med stålmagar. Min kanin jag hade som liten fick nästan dagligen 2-3 blad och hon dog när hon var 12 år.

Kaninen jag har idag får också 2-3 blad nästan dagligen och är en pigg 9-10 åring.

Någon som vet om russin är farligt att ge? Min kanin är såå tråkig och äter INGET hö eller grönsaker. Undantag då sallad. Sen äter hon endast lite skorpor, kex och så ett speciellt pelletsfoder.

Tina-A
0

#12: Nej, sallad är inte bra i stora mängder pga kaninerna lätt får diarre utav det. Men då kanske dina haft stålmagar, för ingen utav mina har klarat mycket sallad utan att bli lite risiga i kistan :)

Hakefjordenskaniner
0

äpple ska man inte ge för mycket max 1/4 på en dvärgkanin i veckan!

Matilda_91
0

#12: Om man vänjer dom med sallad som du gjort går det nog bra. Albin fick också massor med sallad i somras och har aldrig haft magproblem. Det är nog mer i början man ska vara väldigt försiktig. Att ge kaninen 3 salladsblad första gången kan nog ge diarre..

Men hö är viktigt!

Hopi
0

#14; Varför ska man inte ge för mycket äpple? Jag ger mina hermeliner ca 1/4-1/2 äpple nästan varje dag! Dom älskar äpple! Dom har hittills inte varit dåliga i magen iaf.

KajsaM
0

#16 Hampus får varje gång han får äpple (han är inte så värst förtjust i äpple) så får han 1/4 :) Och han mår bra :D

Matilda_91
0

Jag ger också Albin en hel del äpple..

Zebben
0

#15 Ja, hon har aldrig fått diarre av sallad. Hö däremot äter hon inte. Oavsett vilken typ av hö det är´, har provat alltifrån grovt till ängshö från blöt till torrt. Hon äter inte hö. Så mer kan jag inte göra.

Muumintrollan
0

Vår förra kanin var väldigt känslig för sallad….märkte direkt att hon trummade på nätterna med benen och fick diarre efteråt….Men det är väl olika….

Matilda_91
0

#19: Vad konstigt, det är ju väldigt viktigt. Albin åt inte speciellt mycket hö förut men sen jag minskade på pelletsen har han börjat äta betydligt mer..

Tina-A
0

Hö är superviktigt, gräs också (men nu är det ju vinter så det är lite svårt) eftersom det faktiskt är den största delen av kaninens naturliga föda. Väldigt bra för tänderna och för bettet också!

Noa-Nisse
0

#2.. får man bara ge broccolie i små mängder ?! :S för jag har gett ganska mycket då skalman älskar det!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Hopi
0

#23; Jag tror att om en kanin är van vid broccoli är det nog ingen fara, annars borde ju Skalman ha blivit dålig! Broccoli är ju en kålväxt som kan vara lite gasbildande, så när man börjar ge sin kanin det, ska man bara ge i små mängder. Men det är kanske inte bra att ge föör mycket ändå, pga av gasbildningen. Men som sagt, är man van vid det, då märker man det inte! =) Magen tål det, utan att bli gasig. (Fråga mig jag är ju vegan! hahahahoho)

Vitkål ger jag inte alls, inte bönor o linser heller. Det är nog inte alls bra för en kanin.. Vitkål i små-små mängder kanske men absolut inte bönor!

Noa-Nisse
0

#24. nä jag ger heller inte vitkål, linser och bönor, har hört att det inte är så bra,, har också hört att blomkål inte är så bra?!?!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Hopi
0

Vitkål o blomkål går nog bra att ge, men i väldigt små mängder. Speciellt om dom är ovana vid det..

Frida-L
0

Vet inte om ni redan skrivit det (har inte läst allt) men jag brukar ge mina kaniner vitkål (i små mängder), de älskar det. 

Rana-E
0

kan man ge granat äpplen?

KajsaM
0

PUTTAR ifall någon kan svara på Rana-E´s fråga :)

Lotta_A
0

#28: Jag vet inte riktigt. Jag tror att man borde kunna göra det. Eller jag vet inte riktigt vad som skulle vara så farligt med det, förutom att kanin kanske inte gillar det. Kanske är för surt. hmm. Någon annan som vet?

Clariiz
0

Mina får mormot som tillskot har fått äpple ibland på sommarn. (hem odlat)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#31 Får som inge annant? ;P

Clariiz
0

Jo då! dom får torkat.. kmr ej ihåg namnet men det är nyttit! dom får gräs, hö allt jag kommer väll inte ihåg allt :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Hehe ne det är inte lätt :)

Clariiz
0

;P dom får med på sammarn, fast endå inte ;P dom får nog rätt jämt ;)så fort man ger morot kastar dom sej över den! rikitga gotte grisar! typ 5 minuter så är en hel morot slut och dom hjälpsåt! men även om man typ delar den eller så ska dom allatid ha samma bit! om den ena byter ska den andra ocks vara på den! knäppa ;P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Rocola är en popis hos Hampus iaf :)

Clariiz
0

oki kanske skall prova det då!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Jupp ;)

Clariiz
0

haha

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Pehpsii
0

m in Chewie gillar rucola, fast lite starkt e det nog för han gåt alltid och dricker direkt efteråt. men han vet direkt när den kommer fram för när jag e längst ner i kylen så e det ruccola dags och då e han runt fötterna på en på 2 sekunder

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

twinnie
0

min kanin får massor med olika saker ;)
pellets & hö (självklart)
maskrosblad, klöver, morötter, kiwi, isbergssallad, havregryn, russin, banan & massor med annat smask..

Clariiz
0

kiwi ska jag prova också :P idag ska dom nog få prova en bit banan också! å havre grynsgröt. brukar ibland ge endast havregryn ska prova som gröt :P pelletsen tog slut igår och vi åkte för att köpa! sen visade det sej att affären det var slut å klockan var ganska mkt å ala affärer stängde! då får man göra egen nyttig mat :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

twinnie
0

#42 kiwi älskar min kille ;) lite surt, men han smaskar så sött när han äter det ;) grööt e gott tkr båppi. men det fastnar så i pälsen ;D