Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2696 ggr
riiffen
0

Hur ser din "kanindag" ut?

Hur ser din kanindag ut? Vad gör du med din/dina kaniner dagligen och när?

medarbetare på allergier.ifokus .

riiffen
0

På morgonen så får Riff nytt hö och vatten, och grönsaker/frukt och vi kelar lite. Eventuellt får han springa lös lite inomhus innan jag går till skolan, på sommarhalvåret förstås:) Sen när jag kommer hem från skolan släpper jag ut honom i hagen och "fuskstädar" hans bur, dvs tar bort kissig halm och spån och fyller ev på med lite nytt, om det behövs. Sen släpps han antingen i hagen eller lös inomhus. Eventuellt går jag ut med honom i sele också/istället. På kvällen byter jag vatten igen, ger honom mat och kelar lite :) Buren städas en gång i veckan.

medarbetare på allergier.ifokus .

Noa-Nisse
0

en vanlig dag:

Morgonen börja vid halv sju på morgonen med att jag bytar vatten fyller på hö och pellets + öppnar burdörren så att skalman kan hoppa ut i hagen.

kommer hem vid halv ett efter jobbet, tittar till honom, byter vattnet ifall det frysit.

Vid ca 18:00-20:00 tiden så tittar jag till honom igen. bytar vatten om det behövs, fyller på med pellets och hö + att jag stänger burdörren så han bara är i buren och inte har tillgång till hagen.

sen är det olika när och hur mycket jag kelar med honom under dagen.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fralice
0

På morgonen gör jag "allt", ger foder,hö,vatten,frukt/grönsak, byter toalettlådan.

Sen när jag kommer hem sätter jag han i hagen, sen när jag går ut och går med honom är ju olika,nu på lovet varje dag ! :)

minkaninester
0

På morgonen går jag ut och ger henne vatten, påfyllning av hö och en halvmorot om det inte är minusgrader.

Ev. tömmer jag hennes toalett om det behövs och hon får även springa i rasthagen i ca 15 min.

Sen när jag kommer hem från skolan, går jag först in och fixar allt som har med skolan och göra, sen går jag ut och springer lite i sele & koppel, (är det dåligt väder, så att det spöregnar eller är storm så undviker jag det helst ;P).

Sen får hon springa i rasthagen runt 30-40 min och då fyller jag ev. på hö, ger pellets, nytt vatten och tömmer toalådan om det behövs.

Såklart kelar vi alltid! ;)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[BonnieL]
0

Morgon: Fyller på hö, nytt vatten + 0.5 dl pellets.
Eftermiddag: Nytt vatten, ev. mer hö, någon grönsak + beroende hur mycket läxor jag har, en stund i rasthagen.
Kväll: Nytt vatten.

Jag kammar och borstar alla mina kaniner från 1-7 dagar i veckan och byter toaletterna varje dag. Kelar gör jag så ofta jag hinner, tyvärr blir det lite ont om tid på vardagar, men för det glöms dem inte bort!

Sweetienin
0

På morgonen klockan halv åtta får dom nytt vatten och hö, och så varannan dag byter jag i toalådan.
På eftermiddagen när jag kommer hem går jag ut med dem i hagen eller kelar, det beror på hur mycket läxor jag har.
På kvällen får dom nytt vatten och klockan fem varje dag får dom 0,5 dl pellets var och mera hö. Sedan innan jag går och lägger mig ger jag dem nytt vatten. :)
Fasst på helger och när jag är ledig är jag med dem lite extra mycket!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

teddybaby
0

Morgon: Ger nytt vatten, och ger en bit grönsak. Hö har han buren full så han får inte nytt varje dag. Ska dock ändra på detta, för det var inte världens bästa idé att ha på det viset.

Eftermiddag: När jag kommer hem så öppnar jag burdörren direkt och han hoppar ut och leker. Han brukar plocka kvistar ur min vas, springa runt och undersöka eller lägga sig och vila. Jag brukar även träna honom i att komma när jag ropar (vilket han blivit väldigt duktig på) eller gosa med honom i knät. Efter en eller ett par timmar så brukar han själv hoppa in i buren och då ger jag honom pellets. Resten av kvällen är det upp till honom vad han vill göra, inne eller utanför buren. Klockan 23.00 så är det dags att gå och lägga sig. :)

Helgerna: De ser annorlunda ut, då umgås jag med honom hela förmiddagen oftast, tar ut honom i sele och försöker aktivera honom på andra sätt. Jag ser verkligen fram emot i vår och sommar när han och jag kan vara ute hur länge vi vill! Då ska vi mysa  i naturen och äta jordgubbar tillsammans…^^

twinkime
0

morgon halv 8: På morgonen tänder jag lampan i kaninhuset och ger kaninerna mer hö/fyller på vatten om det behövs och klappar de lite snabbt på huvudet. 

Eftermiddag efter halv 4: Byter jag vatten oh ger foder, fyller på hö och städar ur kisslåderna. Går ut med kaninerna en runda i sele oh koppel oh kelar med de små pluttarna och kanske tar in dom en stund så de får springa av sig.

kvällen efter klockan 6: På kvällen tränar vi kaninhoppning/kaninagility

Senare på kvällen 10: Träna klickerträning och kolla så att alla mår bra och sedan släcker jag lampan i kaninhuset och dags att sova.

Helger: Får kaninerna vara ute i hagen och tränar kaninagility,klikerträning oh Kaninhoppning.  På kvällarna är de offtast inomhus med mig oh ser på tv oh myser.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Kristall
0

Morgon (ca kl 6-6.30): ger Curry frukost (torkat bröd, lite RR).
Eftermiddag (ca kl 16): ger Curry hö, nytt vatten, oxbow-pellets. Honorna sköts om (orkar inte skriva allt ;), efter det får Curry grönsaker och jag städar hans bur & Hage.
Kväll (ca kl 21-23): Curry får kvällsmat (RR + bitar av torkat bröd utspritt i hagen).

Curry får även springa fritt i mitt rum när jag är där, dock inte på bestämda tider utan just när jag råkar vara där. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)