Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1613 ggr
letarhane
0

kanin hoppning

Hej,

har börjat träna min kanin i hoppning men vet inte riktig om jag gör rätt.Har ställt ut 6 kaninhinder dom är låga och hon hoppar över dom utan att riva dom.Jag säger hoppa och när hon har hoppat över hindret så berömer jag henne med att säga bra och duktig du är.Så har jag också tagit fram stegen som hon hoppar mellan pinarna som hon tycker är jätte roligt.Gör jag rätt eller?

Har ni några tips? också som ni lärde era kaniner att hoppa?

Music96
0

jag har inte lärt min kanin så mkt, men känner en som är mkt aktiv med hoppning. jag tror du gör rätt, lät så i alla fall.

ngt som många missar dock, särskilt då man höjer hindren, är att start och mål hindren (som är väldigt låga) är minst lika viktiga som de andra. har sett många kaniner som hoppar jättebra på "själva banan", men som tvekar på mål och start som är de minsta :P om man snackar banor altså.

sen, om hindren är hemmagjorda så ska dom gå att riva från båda hållen. tränar du henne i sele elr är det utan?

letarhane
0

Jag tränar henne i sele

Music96
0

okej. :) spelar ju egentligen inge roll, det är liksom ingen skillnad med träningen för det. men vissa kaniner har typ svårt för att hoppa i sele. min kille hoppar inte om han har sele, lite märklig… ;P

tänkte bara om du tränar för att d är kul, elr om du tänker börja tävla?

[BonnieL]
0

Låter bra som du gör! =)

letarhane
0

Jag tänkte börja tävla henne i sommar eller i vår.

Idag när hon hoppade så hoppade hon jätte bra och lixom flög över hindrerna det gick super bra.Hon älskar också att hoppa hon blir jätte glad :)

Music96
0

#5 vad kul. :) det är ju bra att hon tkr det är kul att hoppa, det är ju också viktigt. :)

jag tänkte bara det där om att du säger åt henne att hoppa? gör du det varje gång, elr bara då o då? för som jag har fattat det får man inte säga åt dem att göra det, elr låta varje gång de ska hoppa, tex klicka med tungan. i alla fall är det så här uppe… (?)

letarhane
0

Säger det bara två tre gånger ibland så hinner jag bara säga det en gång

EmmaJb
0

Om du har rätt mått mellan hindren så är det super, senare kan du kanske träna på att inte säga "hoppa" eftersom att det på tävling och även träning kan stressa en del kaniner.

Lycka till i framtiden:)

[BellaO]
0

Tycker det låter bra som du gör, vet ej om du gör det, men även fast hon hoppar luftigt så höj inte hindrerna! Håll dig i lättklassen så länge, annars kan hon tappa lusten eller om du hoppar högt så när du börjar tävla slarvriver hon;)

Vet ej om du vet det, men skriver det iaf;P

Längt mellan hindrerna minst 220cm

minst 8 hinder

max 30cm

Kommer inte ihåg längden på hindrerna…

Men bara satt du inte tränar på ett sätt och så blir det helt annorlnda när du börjar tävla:) lycka till!

kaninsnobben78
0

man kan säga bra till kaninen  efter hoppning men man kan putta kaninen i rompan ta inte med foten med hjälp  det är bra att klappa kaninen efter hoppning det gör jag med mina kaniner,

Jag har börjat tävlat i 29 Augusti  2009  det va skoj ska göra mera till våren.Kom i håg inte hoppa för ofta med kaninen  jag har en hoppklubb

letarhane
0

Jag tränar henne ungerfär 2dagar i veckan en halv timme.

Sen så tränar jag henne med lydnads träning som tex stanna och gå och vänd.Stanna och gå lyder hon jätte bra på men att vända tycker hon är lite svårare.Behöver nästan bara späna kopplet lite så fattar hon att hon ska stanna och när jag sen släpper efter så förstår hon att hon ska gå.

Undrar om bogsele är bättre att ha när dom hoppar eller vanligt h-sele?

EmmaJb
0

Tränar du såsom "vänta" - när man väntar på att få startar för dommaren på tävling?

letarhane
0

Nej det gör jag inte men jag säger nu stannar du här till jag säger till och då stannar hon men ska absolut träna henne med vänta.

Va på en husdjursmässa idag i stockholm/kista och då kom jag på att man måste använda det ordet så det ska jag absolut träna henne me

[BellaO]
0

#13 a det är bra att börhja träna med det då det är viktigt att lära kaninen lydnadsträning, det är jätteviktigt!:) Annars kommer det inte bli något vidare på tävlingen…

Men låter iaf bra som du gör med lydnadsträningen:D Om du hoppar två dagar i veckan kan du några andra dagar träna lydnad (då såklart utan hinder);)

När den lärt sig att hoppa och lydnadsträning kan du träna på olika material, sätta på en radio, kanske nån kompis eller nåt stå och prata/klappa händerna, för då kommer den vara beredd på det som kommer på tävlingarna:)

letarhane
0

Hon lär sig ganska snabbt när det gäller lydnasträning

hjartelyckanskaniner
0

Hur långt är det mellan hinderna? Det är 2-3 meter mellan varje hinder på en tävling. I Lätt är det 8 hinder ink start och mål.

Min ena kanin förstår ''vänd'' vilket är väldigt bra att kunna i krok. Min ena kanin förstår dirkekt hur hon ska hoppa krok utan att ens ha sett hur hinderna är plaserade.

Man kan inte räkna med att det går lika bra på tävlingarna som hemma. Det finns så många dofter, oerhört stressande för vissa kaniner och mindre strassande för vissa. Man vet aldrig hur kaninen är på en tävling. Kaninen kan vara jätte stirrig ena gången och cool lugn andra.

Har tävlat i ca 3,5 år nu och det är lika roligt på varje tävling. Finns alltid någon man skrattar och har roligt med.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

letarhane
0

Undrar en till sak som jag och min pappa undrar.

Kostar det att tävla? Vet att man ska betall 200-100kr i års avgift på sin läns hoppklubb.Men kostar det just den dagen man ska tävla? och så fall hur mycke är start avgiften på?

Sen när man åker och tävlar så får man inte ha spån eller halm eller något liknande strö i transportburen.Får man ha hö med sig i en sån där hö boll?

minkaninester
0

#17:

Jag är medlem i skåneskaninhoppare, och när klasserna är som vanligt kostar det 20 kr /klass. I cuper 50kr /klass.

:)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

EmmaJb
0

ja det kostar, det är olika men miniklass är 15 sen blir det högre och högre, om du går in på ditt läns kaninhoppares hemida kan du läsa det där. Det kostar inte alls särskilt mycket.

letarhane
0

okej

MajaL
0

Skulle vilja tipsa om Kaninhoppning.ifokus, där kan du säkert få all hjälp och svar på dina frågor som du behöver. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Music96
0

#7 okej, men då är det väl ingen fara. ;)

#11 om man ska ha bog - sele elr H-sele är ganska olika från kanin till kanin. bog-selen ska inte "dra" lika mkt i "springiga" kaniner. fast vissa kaniner har jättelätt för att komma ut ur dem… fast den går snabbare att ta på… så det är olika. det går annars lika bra att hoppa med h-sele. :)

håller med #21; kolla in Kaninhoppning iFokus, där finns det en massa bra råd! :)

[BellaO]
0

#17 om det är en cup brukar det kosta ca 40kr och annars är det runt 20kr i startavgift (per kanin alltså) Höboll är absolut tillåtet:) Höboll är det vanligaste och tycker själv att det är det bästa. Vet ej om du har, men ett tips? e att köpa en bur matta att ha på botten, jättebra tycker jag. Fast tidningspapper funkar oxå bra, bara att den brukar grävas, käkas och flyttas av vissa kaniner:P

alwiz
0

Till burmatta så klippte jag från en dörrmatta som vi inta annvände längre, det ser ut som riktig burmattor :) Både billigt och bra :)<3

EmmaRJV
0

jag sydde några burmattor på syslöjden :) och så brukar jag ha tidningspapper i burarna. Då det är jobbigt när dom kissar.

Yossesin
0

Glöm inte att träna upp konditionen (att gå i trappor är väldigt effektift) och att sluta när det är som roligast:)

hjartelyckanskaniner
0

#22 Vi i SKH får vi betala 50kr för en cup. Finns dyrare och billigare. På SM tex kostar det upp tll 100kr/kanin/klass

Ang. strömaterial i buren så vill de som håller i tävlingen oftast inte ha det då det skitar ner så mycket. Tänk om 200 kaniner skvätter ut en massa spån ifrån burarna. Det blir mycket att städa. Vi har en ''regel'' i skåne, eller vad man ska säga, att man ska ha hö i höbollar för att kaninen inte ska dra ut en massa hö. Men samtidigt så skulle det inte spela någon roll för kaninerna drar ändå ut hö:t ifrån bollarna och har det i transportburen. Alla i SKH, eller nästan alla. har tidningspapper. Man byter sedan det efter tävlingen eller när tidningen är äcklig.

Mvh Emma

EmmaJb
0

Jag andvände handukar när jag började, det funkar bra eftersom att om kaninen äter tidningpappret kan den bli sjuk, men det funkar säkert oxå.
men om di har tex. en dörmatta rätt tunn så kan du (om den är över) klippa ab den oh ha som botten, föressten berädd på att du kommer att känna att en kanin är förlite;)

hjartelyckanskaniner
0

Ja, man kommer ju ihåg när man började tävla=P Alla andra hade en massa kaniner och man själv hade 1. Kändes som en evighet innan man fick starta med sin kanin=P

Nu har jag 4-5 st som hoppar. Fast det känns som en lång väntan i Msv med Glader. I Lätten är det okej med 3-4 st. Men bättre att vänta än att stressa när man har 6-8 st i varje klass. Finns 2 som stressar nästan alltid i Eliten.

Mvh Emma

EmmaJb
0

Precis:P

EmmaRJV
0

har hört att det inte är giftigt om kaninen äter det tidningspapper som vi nu har i dag?att det inte är giftigt, att förr var det giftigt

eller har jag hört fel ??

hjartelyckanskaniner
0

#31 Har också hört det! Jag använder tidningspapper. Sålänge kaninen har hö så låter de tidningepapperna vara.

Mvh Emma

EmmaRJV
0

Det kan vara bra att ge kaninen beröm när den hoppar, och man ska hålla sig helst på en sida och inte hålla på och byta mellan hindrena. Och Man får inte använda foten. Men man får putta med handen på rumpen, eller ta den lite under magen. Dock har jag aldrig behövt röra min egen kanin för att få honom gå fram. Han har förstått det här med att inte stanna för mycket. Du får inte heller lyfta kaninen för mycket på banan. Man börjar  då i klassen lätt ny/lätt det beror på om lätt ny inte finns så startar man i lätt. i min klubb så har dom oftast lätt ny och lätt för dom som har uppflytningspinne :)Men finns inte lätt ny, så startar man i lätt:)oftas har man 2 minuter på sig att ta sig igenom banan. Det gäller att inte stressa. Utan ta det lugnt.

Music96
0

annars kan man väl läsa om "regler" på hemsidan för ens län? går det här i alla fall. :)

EmmaJb
0

Annars kan du skriva ut/ läsa Reglementet för kaninhoppnig, googla - Kaninhoppnings reglemente (det är gumlt på framsidan) den finns oxå att köpa på tävling