Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2576 ggr
SsaraD
0

Byter djur hela tiden!

tycker det är skam helt enkelt!

(pekar inte ut någon nu)

Men många uppfödare av kanin byter djur efter 1.5-2år. Antigen är det för att "jag köpte en teddy" elelr " den har fel färg"

Men varför tänkte ni inte på det fårn början? om ni vill ha ex. vit blåögt, vf går ni då och köper en svart kanin som ni sen säljer?

förstår mig inte på det där riktigt :P

Det är ju inte bra för kaninen att byta hem stypikvarten för att den har fel färg!

Har uppfödarna som gör såhär inga känslor för sina kaniner? är dom bara saker som man tjänar pengar på ;/?

Menar inte nu att man byter 1 kanin, Utan har sett flera stycken som bytt 3-6kaniner på 1 år bara för det vart fel färg osv..

Zvintos
0

Tro mig, kaninuppfödning tjänar man inga pengar på.
Man går back så det heter duga. Flört

Huruvida man väljer att sälja iväg djur som gjort sitt i aveln tycker jag är upp till var och en.
Ibland kan man bli tvungen att sälja för att kunna gå vidare i aveln.
Jag har tex sålt iväg två honor som jag ville skulle komma till ett avelshem.
Den ena bor i Finland och är ägarens kelgris.
Även en hona som jag upptäckte behövde mer yta än vad som kunde ges här hemma (bor numera i ett stall och har en gigantisk hage).

Samtidigt har jag kaniner som jag aldrig skulle kunna sälja.

Trots att jag sålt några, är jag extremt noga med vart dem hamnar.

teddybaby
0

Jag har också upplevt det ibland som att omsättningen på kaniner verkar vara ganska stor ibland. Jag har själv svårt att se att jag skulle sälja min egen kanin, å andra sidan har jag ju bara ett litet fluffmoln at ta hand om. Det finns de som har många fler och som kanske måste ha en viss färg för aveln. Men då skulle de ju inte köpt/behållt den från början, visst är det så!

imsuchadiva
0

Tycker det är vääldigt många som säljer teddykaniner för att de inte längre är en teddy.
Är det då inte bättre att köpa en vuxen kanin som man vet att pälsen sitter kvar på?

Ang att sälja djur som itne längre går att avla på är ju både på gott och ont. Bättre att sälja djuren än att de kanske blir "bortglömda" men då ska man verkligen se till att det är ett bra hem och att det blir kaninens sista hem.

Att sälja kaniner pga att de har fel färg tycker jag är fel. Det är ju någon man borde tänkt på innan man köper kaninen. Och färgavlar man så borde man ju inte byta färg bara helt plötsligt?

Fatma
0

"Har uppfödarna som gör såhär inga känslor för sina kaniner?"

Som Ninni säger, måste man ibland för att komma vidare i aveln. Och man tjänar inga pengar på uppfödningen så jag tror att uppfödare har mycket väl känslor för kaninerna eftersom dom håller på med det och går inte i vinst utan för att det är en rolig hobby oftast.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

jossan84
0

Jag har flera gånger sålt djur som jag har använt klart i min Avel. Skulle man som uppfödare behålla alla djur man köpte skulle man bli sittandes med fler och fler djur. För att få ett avelsframsteg och samtidigt inte ha plats för hur många kaniner som helst, så krävs det att man byter ut sitta avelsmaterial. Ett bra djur som man har avkommor efter kan göra nytta någon annanstans istället för att bara bli sittande. Vissa har man haft speciella band till och de har fått stanna eller bott hos fodervärd en tid. Om man bara fortsätter att avla på samma djur år efter år så kommer man inte få något framsteg i aveln. Och avlar man inte för något framsteg så skulle jag kalla det att man bara avlar "för skojs skull", som folk brukar uttrycka det.

Lisa82
0

Jag håller med #5…Uppfödarna kan ju inte ha hur många kaniner hemma som helst. Det är ju oftast ett extrajobb eller en hobby. Känner man att man inte hinner med alla kaniner eller att någon kanin ska få gå i pension från aveln t ex så tycker jag att det är jättebra att man säljer kaninen istället för att man inte hinner med den.

Det handlar kanske inte om att byta färg hela tiden utan att få en bra mix och undvika inavel osv. Eller så hade kaninen ett temperament som man inte vill avla vidare på. Man vill kanske behålla någon /några ungar för att få en variation i åldrar hemma osv.

Dem flesta uppfödarna har nog valt att bli uppfödare just för att dem bryr sig om kaninerna och vill få fram friska o harmoniska djur. Får man hoppas iallafall. Samt ägna en stor del av sitt liv åt att pyssla med sina kaniner. Då är det nog ganska självklart att sälja vidare de kaniner man inte hinner med, för man vill ju ge sina djur så mycket uppmärksamhet som möjligt?

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Tarja
0

Jag har köpt många kaniner som teddysar (då uppfödarna sålt kaninerna som teddysar och sagt att föräldrarna är teddy), men som sedan fällt av och blivit fuchs-lejon, lejonhuvade dvv och liknande. Det är anledningen varför jag har sålt mina kaniner som fällt, för att jag endast vill avla på fullpälsade teddysar.

Men, jag är väldigt noga hos vem mina kaniner hamnar, hittar jag inte ett hem som jag tycker passar så stannar dem tills jag gör det helt enkelt.

Och det är inte i dagsläget speciellt lätt att få tag på vuxna som inte kan fälla eller ungar som inte kommer att fälla…

Music96
0

jag tror att det var just det här som gjorde att jag inte gillade utställningar och liknande förut. jag tyckte att om kaninen inte hade rätt färg eller rätt kropp så sålde dom den bara och så vidare… det här händer ju i hoppning ibland också, att man säljer en kanin som inte kan hoppa. jag skulle inte kunna tänka mig att sälja ett djur som inte har rätt kropp eller itne kan hoppa och vidare… men så håller jag ju inte på med Avel heller.

kan egentligen förstå varför man gör det, och vill egentligen inte hacka ner på någn så jag är ledsen om det upplevs så eller.. ja ni fattar;) säger inte att man inte älskar sina djur för att man säljer, för som sagt så förstår jag. vill inte peka ut eller säga att detta gäller alla, för detta var min åsikt förr.  

men ofta älskar ju ändå de som säljer sina djur, och anledningen till att dom säljer är ju ganska ofta att det inte blev som det var tänkt. tycker att visst, man kan köpa rätt färg direkt men så kan man ju också byta färg helt plötsligt och så… det kanske är just därför som man ibland kan märka att dom verkligen bryr sig om sina djur. även om dom älskar dom, så ska dom satsa på en annan färg och så köper dom andra och då kommer den där kaninen som har en annan färg att hamna i skymundan. :) blev lite långt, men var tvungen att säga vad jag tyckte… finns säkert de som inte "bryr sig" eller hur man nu säger, men för det mesta handlar det nog bara om kaninens bästa. :)

thexclub
0

Sålänge kaninerna hamnar i ett bra hem och inte behöver flytta stup i kvarten så tycker jag att det är helt okej. Jag tror inte så många kaniner mår dåligt över att behöva byta ägare egentligen.

Dock har jag själv alltid sett mina djur som vänner och inte något jag gör mig av med bara för att de kanske inte är idealiska hoppkaniner eller grymma inom Avel.

the vanity, it becomes insanity

Linnet
0

Även som uppfödare får man ju sina favoritkaniner, som man har svårt att skiljas från så dom får stanna, sen kanske vissa kaniner inte passar i aveln längre, man får inte vad man har väntat sig, man kanske vill satsa på andra färger, raser, det kan vara annat som gör att dom inte passar i aveln osv. Tycker inte det är nåt konstigt med det, bara man hittar bra hem åt dom.

LinneaJohaanson
0

Jag tycker att det är helt ok om man hittar ett bra hem.
Eftersom att det är väll bra om den kommer till någon som bryr sig ordentligt istället för att den bara går och "skräpar".

Tyckte och tänkte precis som du #0 men nu när jag kommit igång med vår uppfödning mer så har jag fattat mer och mer att det kan "behövas" bytas ut lite och säljas vissa ibland

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

SsaraD
0

Jag tycker som en sa längre upp att det byts VÄLDIGT många teddysar. Men vf köpar man inte en vuxen då?

Ja jag förstår att man vill komma vidare i avlen men hall man behöver ju inte byta 6 olika kaniner på 1 år liskom det är lite väl mycket :S men kanske kan byta 1 eller 2 som kanske har bliit för gammla eller inte kan få ungar osv..

Tarja
0

#12 Som jag skrev i mitt inlägg: Och det är inte i dagsläget speciellt lätt att få tag på vuxna som inte kan fälla eller ungar som inte kommer att fälla…

SsaraD
1

#13 Okej men importera då? kanske inte det lättaste men ..

tycker bara att det kommer mer och mer osäriösa köpare som säljer sina kaniner efter 1 halvår. Då jag ska börja ta kullar 2010  så vill jag hitta ett långvarit hem till dom och inte 5 olika hem liksom :/  Vad tror ni man kan göra för att stoppa all "kanin byte"?

[Bolten]
0

#14 "kaninbyte" kommer ju inte gå o stoppa. Det är inget negativt att någon säljer sin kanin till någon annan för att komma vidare i sin Avel. Så länge man ser till att djuret kommer till ett bra ställe så är det ju inga problem.

Tarja
0

#14 Det är det vi ska göra också, men det är inte alla uppfödare man kan lita på i utlandet heller så att man får fullpälsade därifrån heller..

hjartelyckanskaniner
0

#14 Tycker att barnfamiljer är duktiga med djur. De byter inte ut djuret för att det är något fel på dess färg. Barnen är ju överlyckliga över sin lilla kanin och älskar den över skyarna.

Sen om det är en hoppavelskull så brukar det inte vara så att man säljer kanien för att den är dålig. Tror inte så många som föder upp ''hoppkaniner'' bryr sig om färgen utan hur kanien hoppar, kroppsmässigt och hur föräldrarna är. Sen finns det de som inte har tiden att träna/tävla de varje helg som kaninen nästan behövs för att klassa upp sig och många kaniner gillar att vara ute på tävlingar så vissa kanske blir depremenade om de inte får tävla (hände att en blev sjuk och tappade päls för att han inte tävlade) så därför säljer man kaninen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

SsaraD
0

#15 nej det är det inte men tycker det är svinåligt (ursäkta språket) att uppfödare som ska vara förebilder byter i väg sina djur efter 6 mån :O!? bara för att komma vidare i avlen? tycker då att dom kan köpa rätt djur med en gång.

[Bolten]
0

#18 Men tex. teddysar, dom fäller av pälsen. Och som de står i något av inläggen är det ju svårt för upf. att hitta kaniner som inte har fält av o är vuxna tillsalu…

Och hoppkaniner… ja i bland funkar det inte mellan förare o hoppkanin. Så tkr jag att det är bättre om man testar lämna ut kaninen på foder/säljer till någon den passar bättre med o kan komma längre med.

hjartelyckanskaniner
0

#18 Men ett avels/utställningsdjur kan förändras under utvecklingen! Min kopis födde upp en unge som var något av det finaste man kan se! Alla sa att de skulle spara ungen men de valde att sälja den och det gjorde de rätt i. Vid 1 års ålder fick de se en bild på kaninen. De trodde inte det var sant. Kaninen var avlång, smalt huvud, öronen var både uppe och nere och svajade hela tiden. Det kunde inte vara samma kanin som den som gick på 95p på en utställning.

När man själv kommer in i hur det är att vara uppfödare och få snygga djur på utställningar, så är det inte så lätt att behålla alla. Man Väljer ju det finaste djuret och avlar vidare på den. Det är ganska lätt för dvv uppfödare för det finns oerhört fina djur i tyskland som man kan importera.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

jossan84
0

#18 Hade man vetat med en gång att det inte var rätt djur så hade man antagligen inte köpt det :)

Jag har köpt kaniner som efter flera månader visat sig få massa stickelhår. Har även varit nära att sälja en "fuling" som fick stanna och senare blev BIS med 95,5p. Så det är inte alltid man vet vad kaninen kommer att bli några månader senare. Tycker du att man som uppfödare ska spara alla dessa "missar" bara för att ha dem sittande? Min kanin med stickelhår blev en kelis :)

Music96
0

#19 självklart är det inte alltid det funkar mellan förare och kanin, och då tycker jag det är helt okej att sälja. syftade mer på att det finns dem som upptäcker att kaninen inte vill hoppa och inte tycker det är kul, och efter ett par månaders försök att få den hoppvillig ger upp och "byter ut den" mot en annan som vill hoppa.

förstår egentligen det där också, det beror ju lite på hur tävlingsinriktad man är och sådär. så har man ju inte alltid plats för fler utan att "ta bort" den som inte vill hoppa. men personligen tycker jag ändå (är dock inte så värst tävlingsinriktad) att man inte ska dömma efter om den kan hoppa eller inte, utan kaninens personlighet istället. utställning kan jag däremot inget om, har aldrig tyckt det verkar så värst roligt, inget illa menat. ;)

[Bolten]
0

#22 Ja precis som du skrvier att de bror på hur tävlingsinriktad man är. Vissa har ju kaninhoppnning som en sport för att vinna och andra bara en kul grej att göra med sin/sina kanin/kaniner :P

Och det är ju inte fel att sälja en kanin för att den inte vill hoppa ifall man har de som en sport. den kaninen får kanske mer uppmärksamhet hos en kelfamilj ;)

[Wera]
0

Inte läst igenom alla kommentarer.

Men man ändrar ju sig med tiden, alltså byter ex. intressen/inriktning? Om man har en kelkanin först så kanske man börjar intressera sig av Avel sedan efter det kanske man intresserar sig av hoppning elr så kanske man inte vill ha Avel längre och därför säljer några djur? :)

Speciellt vi som är unga byter ofta intressen, jag vela ex. ha många kaniner förut, och hade upp mot 11 st tsm med min syster men nu har vi trappat ner lite och har bara 4 st tsm :) och jag har hej och hå bytt ut djur, först hade jag kelis kaniner bara sedan avelsdjur både för utställning och kel och så har jag nu ändrat till teddys men har nu dom enbart till kel och därför har jag bara två kaniner :)

Jag har även haft ett lejon men trivdes inte med rasen så jag sålde henne? Haft Belgisk hare men trivdes inte alls med hon så jag sålde henne? Man testar ju sig fram här i livet och gör misstag, man lär ju sig av det! :)

LinneaJohaanson
0

Håller med till 100%
Bra skrivet

Och på teddyfronten.
Jag har också 2 teddysar, fäller någon av dom av/båda av kommer jag sälja den/dom och köpa in nya avelsdjur.
då jag vill avla teddy och inte "lejon" då måste ja ju kunna sälja och köpa in ny/nya? Eftersom att jag bara har en hona och en hane teddy. Så fäller en av dom av har ja inget att avla på teddyfronten. Och har inte plats att behålla.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Linnet
0

Jag föder ju bara upp till kel, dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur, så sånt som fällning spelar ingen roll, men däremot vill jag ju få fram fina färger och vill ha många olika färger i kullarna och vill även ha rastypiska kaniner med bra kropp och huvud. Har i sommar omplacerat några kaniner av olika anledningar, en hona som gav en unge med dåligt bett (inte bettfel men den fick korrekt bett först vid 12 veckors ålder) en som var lite småaggresiv, inget allvarlig hon var hanterbar och mysig, men lite vaktig i buren. Sen blev det några omplaceringar pga att jag inte tyckte deras ungar blev så bra som jag hoppats på (lite fel huvudform, dåliga öron) Sen har jag skaffat ett par nya kaniner och behållt en del ungar. Skaffar man en unge som man tänkt ha till Avel så är det ju svårt att förutse hur den kommer att bli. Men sen har jag ju behållt en hona som inte alls är så bra, men hon bär på bra färger. Det är engul/svart viltjapantecknad wienertecknad lejonhuvad dvärgvädur, med både ett blåanlag och ett zobelanlagsom tyvärr har båda öronen på flax, men hennes ungar får ändå ganska bra öron och hon kan ju ge många färger, med rätt hane. Men dom jag har omplacerat har jag lyckats hitta bra hem åt, så jag tycker inte att det är nåt fel med det. Det kommer säkert att bli omplaceringar nästa sommar. Men jag har ju några favoritkaniner, som alltid blir kvar.

Rorosjons
0

Jag säljer kaniner efter ungefär 2år för att komma vidare och inte ha samma avelskaniner hela tiden, vill gärna ha in nytt blod.
Men har ofta kvar dem över 1½ år.

Yadakaninungen
0

Jag har inte läst alla kommentarer.

Jag tycker som så att om ex. vill börja med hoppning men bara har en kelkanin så blir det lätt så att den kaninen kanske blir "satt åt sidan" för att man håller på med hoppkaninerna, då kan den få det bättre i ett hem när den får vad den är tillför: Att sprida kärlek och att få mysa mestandels. Men dom tycker jag inte att man ska sälja kaniner för att man tycker att kaninen är ful/har fel färg ( förutom i uppfödar syfte där man måste ibalnd) men kaniner dömer inte oss så varför ska vi dömma dem? Är blandras har lika mycket känslor som en fin import ! Tänk på det..

[sstorm]
0

För att kunna bedriva en seriös Avel bör man byta ut avels djuren om de inte längre passar in. De är min åsikt ;) Annars blir de bara halvdant och man får inte fram de där djuren som kmr få bra poäng på uts ;)

Saphir
0

För att gå vidare i aveln som många säger här så måste man sälja en del djur. Givetvis skall inte en kanin få ha 100 olika hem under sin levnadstid men man vill ju gå framåt i aveln inte bakåt. Man ska ju förbättra, komma på nya ideér och avla fram kaniner med fint bra temperament. Är det inte det som är meningen med Avel?