Mat till kaninerna
Jag har för ett tag sedan slutat med att ge mina kaniner pellets. Eller iallafall dom två jag har hos min pappa. Jag slutade p.g.a att min hona alltid nästan var dålig i magen och hon stank ganska mycket utav det. Hon har ett bra tag varit så och jag har försökt minskat pellets och andra saker.
Inget funkade så jag började att ge dom mindre pellets till att till slut inte ge något alls.
Nu gör min hona jättefina runda, torra kulor och t.o.m min hane gör sådanna nu också så han har då också igentligen varit lite dålig i magen.
Den pelletsen vi gav var en helt random pellets ifrån en djuraffär så inte den bästa.
Jag undrar bara lite då, jag måste väl inte ge pellets? Dom har fri tillgång till hö och vatten och dom får mer grönsaker och frukter nu också.
Jag har också märkt att min hona har blivit mycket piggare! Hon är inte lika lat längre, och hon är känd för sin lathet. ;) Jag fick en bok om kaniner i födelsedagspresent och där i läste jag om sjukdomar och läste då om diarée och tarmkatarr (det satt ihop) och det det stod om tarmkatarr stämde in typ nästan 98% helt på min hona, så det känns jättesorgligt att hon kanske haft det och det isåfall var mitt fel :(
Jag är bara glad att hon är piggare nu, och som sagt, hoppas att det inte gör något att dom inte får pellets? Tror ni att hon kan ha haft tarmkatarr?
Det räcker med hö och grönsaker. men alla jag känner ger sina kaniner pellets på kvällen .
vad för pellets gav du till dina kaniner innan ?
Så länge kaninerna klarar av att hålla hullet är pellets inget måste.
#1 Tja det var bara någon pellets i en djuraffär, typ brunt papper vad det inpackat i.
#2 Okej, då får jag kolla så dom gör de :)
Det är många som ger sina kaniner bara hö, vatten och grönsaker och det går alldeles utmärkt att göra!
#4 ok vad bra! :D
Dock då till det andra. Jag tror ju att min hona kan ha haft tarmkatarr utav denna pelletsen, är det något som gör att hon har försämrats eller att hon får/har fått något "men" för livet?
Är ju inte hundra på att hon haft det men vad jag läste så stämde det in med allt.
Om kaninen bajsar fina kulor nu så är hon troligtvis frisk igen, det finns ju inget som irriterar tarmen längre.
Innekaniner och kaniner som inte får ungar behöver inte pellets alls om de får ett bra hö och lite grönsaker då och då.

Tarmkatarr tror jag inte att du ska vara orolig över, eftersom hon blivit bättre. jag tror inte att det skulle försvinna så jag har svårt att tänka mig att hon hade just det. "förhoppningsvis" var det bara rubbningar i tarmsystemet =)
Okej, tack så mycket! :D

Hahaha den knasigaste av mina honor började bitas när inte hon fick pellets, så jag var tvungen att ge henne det igen..
Hon är lite egen, det ska vara som det alltid har vart, jag kan inte ens flytta på huset inna hon blir helt pissed of och försöker flytta tillbaka huset.. pfffth xD