köpa kanin?
funderar på och köpa en kanin
vilkenras är bäst och enklast för "Nybörjare"
jag haraldrig haft kanin jag har fåglar och tre hamsterburar just nu men snart så är det bara två hamsterburar =/
hur gammla blir kaniner?
hur små burar är max?
kan man ha sågspån som botten?
vad kostar det att ha enkanin genosnittligt per år?
kommer säkert på flera rågor senare =)
tack för svar!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
vd ska man tänka på när man köper kanin??
vad är ett måste för kninerna?
L?ttaste kanin att b?rja med ?r dv?rgv?dur . Eftersom den ?r l?ttl?rd och lugn;) kaniner lever olika fr?n Vilken ras? dom ?r till hur ofta man h?ller p? med dom. Kaniner lever faktiskt l?ngre om man inte h?ller p? att konka dom fram och tillbaka hela tiden. Genomsnitt ?r v?ll 8-11 ?r tror jag :) minsta m?ttet f?r en dv?rg kanin ?r 50 bred , 100 l?ng , 50 h?g (cm) och ja du kan ha s?gsp?n som botten ;) det beror hur mycket en kanin kostar om ?ret. Men skulle chansa p? att en kanin skulle korta 150-300 kr/m?nad
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ras som många tycker är en bra nybörjarkanin är Dvärgväduren.
Kaniner kan ha spån i buren.
Kaniners ålder varierar, jag har haft kaniner som blivit 10-12 år gammla.
Ett måste för kaninen är hö och fri tillgång till vatten som alla andra djur ska ha.
När du ska köpa kanin, fråga om föräldrarna, hur deras temprament är. Kolla så kaninen inte bär på sjukdommar eller bettfel.
Jag rekomenderar att du köper din kanin hos en uppfödare där du får en kanin som passar just dig! Djuraffärer är oftast oseriösa men visst finns det seriösa och bra djuraffärer med.
Minsta mått på buren beror helt på kaninens storlek.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
tack så mkt =)
Fri tillg?ng till vatten OCH h? :) och skrev tidigare att man kan ha sp?n . Men vill bara varna att om man bara Har sp?n i buren s? KAN dom f? skabb. Men tror inte det e s? vanligt Men den kan f? det :-P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Enklaste ras för en nybörjare enligt mig är en dvärgvädur, de har lagom trevligt temprament och är en rolig kaninras som passar som allaroundkanin.
Kaninens levandsålder: i genomsnitt 6-10år
Vad man ska tänka på när man köper kanin:
- Har jag ekonomi att försörja en kanin under hela dens liv?
- Har jag tid för en kanin?
- Vad vill jag ha kaninen till utställning, Kaninhoppning, Avel?
- Vill jag köpa en hona eller en hane och vad är för och nackdelarna med hane/hona?
- Vill jag hålla på med pälsvård på kaninen?
- Vilket sorts temprament/personlighet vill jag att min kanin ska ha?
- Har man tagit reda på hur kaninen lever, vad den dricker/äter?
Ett måste för kaniner
- alltid ha tillgång till friskt vatten och hö
- ha utrymme att röra sig på
- städat och rent i buren
- Ha ett gömställe där kaninen kan gömma sig på
- Ha tillgång till att gnaga på något som tex en pinne
- ha något att hopp upp på i buren som te x kaninhus.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
bottenmaterial i buren finns som t ec:
- halm
- spån (spån är allergiframkallande för alla smådjur)
- torv (tar bort urinlukten mycket bra om man har innekanin)
- toalett (ihoppressat papper i avlång pellet form suger upp urin bra)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Tack så jätte mkt! :D
Man behöver inte ha en bur som är 100x50x50 man kan lika gärna ha en bur som är 75x75x50, bottenytan blir desamma på båda burstorlekarna ;) fast man kan nog inte köpa en 75x75 bur ^^
Emma
Jag tycker personligen att de finns fler raser än bara dvv som passar som första kanin. Huvud saken är nog bara att köpa en kanin från en uppfödare där kaninen har blivit hanterad och har bra föräldrar och lynne. Jag köpte själv en lejonhuvad kanin som första kanin och de är de kaninerna jag föder upp just nu.
Ang. bur storlek för dvärg raser är de minsta lagliga 0,5 kvm och 50 cm höjd på buren :)
håller med #11
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus