Lejonhuvad
Skulle vara kul,& veta om ni som har Lejonhuvad kanin ger t.ex annorlunda fodring, hur ni sköter pälsen och så! :D
Jag har en löwen som heter Ritchie, han är väldigt skygg men försöker borsta han en gång i månaden åtminstonde.
Jag ger han en dl av en foderblandning jag inte minns namnet på, han tycker inte om pellets och vissa frön så det är lite svårt att hitta nått bra. Kan kanske lägga upp en bild på han sen när jag kommit hem.

Okej (:
Vi är i Sverige, det heter Lejonhuvad här.

Ja vet de, men kallas Löwen?
#4 Nej, det är det tyska namnet för lejonhuvad.
Jag vet också det men jag och min syrra brukar säga Löwen för det är kortare än lejonhuvad

Alla mina kompisar säger Löwen, så trodde det var typ 'smeknamn'.
#1 Ge inte foderblandning, det leder till övervikt, fetma och att kaninen dör i förtid. Ge ett rent pellets istället, du kan läsa om olika foder i Foder test 1 och 2.
#7 Nope, tyska namnet för lejonhuvad somsagt.
Jag har en lejonhuvad kanin. Jag sköter och utfodrar henne precis som med mina andra kaniner.

jag föder upp lejon och jag utfodrar dom exakt lika dant som jag gjort med mina andra kaniner. Bosrtar gör jag 1-2 gånger i veckan :)
#8 Han äter inte pellets

#8 Okej, jag har köpt mat från Ica t.ex där är det ju blandat.
Så det är inget bra?
Vi köper i från zoo
nej sköter inte mina anorlunda imot andra knainer, men har halm eftersom sågspån fastnar i pälsen, använder pelletsen Edel, dom har fin och glansig päls och borstar dom ca 1 gång i veckan om det behövs:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#11 #12; Nej, inga foderblandningar är bra! Om ni vill ha något annat än rent pellets kan ni testa Rabbit Royale som innehåller torkade örter odyl, med en fetthalt på 2,5 %.
Löwen betyder Lejon på tyska och det är ju vanligt att folk kallar Lejonhuvade kaniner för "Lejon" här i sverige också.. Eller att de i England kallar sina för "Lions" ibland då rasen där heter Lionhead.
I Tyskland (där rasen inte är godkänd i standard) så kallas rasen oftast för Löwenkopfkaninchen, men även Löwenmähnenzwergkaninchen eller Löwenmähnenkaninchen. Och därav kommer kortformen "Löwen" hos dem.
Innan rasen blev godkänd i standarden i mars 2003 här i Norden så rörde det ju sig oftast om att det var importerade djur från bl.a Tyskland som låg bakom rasen och då innan namnet Lejonhuvad kanin blev klart så kallade man dem för Löwen här i Sverige också.
Men om man idag i Sverige kallar en kanin för "Löwen" så betyder det med största sannorlikhet att det rör sig om blandraskaniner med man…

En fråga bara :D!
HAr ni toalätt till era kaniner? asså en plast låda som doms ka kissa o bajsa i? Eller låter ni dom bajsa direkt i halmen/höt/spånet?
Och isånnafall vad har ni i eran toalätt?
#17 ja:) har sågspån:)
// Hanna
#17 Nej jag har ingen, men ska skaffa och då ska jag köpa sand till toaletten ifrån zoo
#19 Köp inte sand. Om dem råkar få i sig det kan det bilda klumpar i magen=förstoppning.
Ha toa-lätt (papperspellets) eller sågspån eller liknande istället :P
Emma
okej, tack för infon
Jag använder toa-lätt i själva buren så då behöver jag inte köpa för sig

Japp, har en kattlåda med sågspån i som jag byter varje dag, och han är helt rumsren!
Har oxå en fråga, om man har innekanin, jag vet att man inte kan ta ut sin kanin på vintern eftersom det är så stor skillnad mellan tempraturen.
Men på sommaren, kan man ta ut dom då om man vill fota eller så?
Funderar på att isf ha en utebur som han kan vara ute på dagen och ta in på kvällen, så att det inte kommer nån räv eller så.
Men går det?

OKej :) Funderar på att ha, Halm/spån i buren och sen i toalätten ha papperspellets. Och sen ha hö hack med hö i och hö i "sov delen"
#22 ja det funkar:)
// Hanna

#20 sand kanske inte är så praktiskt som toalett men jag tror inte att man behöver oroa sig för att de ska äta den. Vilda kaniner lever helst i sandrika marker eftersom det är grävvänligt. Vore lite opraktiskt om de gick och dog av förstoppning för att de ätit sanden :)
Mina kaniner hade en del av sin rasthage i sand och älskade att rulla sig där.
#25 Menade mer kattsand ;) vanlig sand skulle inte vara någon fara ^^ det är ju inte klumpbildande 
Emma
#26 jag menade inte heller kattsand