STORT problem!
Jag vet att ni alla kommer tycka att jag är konstig och dumm i huvet. Men såhär är det att min kanin Sötnos har skärt upp hela nosen! antaglien bråkat med nån annan av kaninerna eftersom hon är tsm med 7 andra. Och nu till de stora problemet att mina fräldrar säjer att de kommer läka av sej själv och vill altså inte ringa vett! jag försöker säja till dom att det är olagligt att inte ringa om ett djur e sjukt eller skadat. Men dom blir bara arga och säjer "om du säjer att jag gör nått olagligt så gör jag mej av med alla kaninerna" :'( jag kan inte gå till vetten de e 5 mil. finns ingen buss för jag bor i skogen.
Har ni ingen distriktsveterinär i närheten?
Dessa brukar inte ha några direkta problem med att åka ut och undersöka.
Åtminstone gör veterinären här det.

vetinte va de e:S….men de finns ingen i närheten :(
Om du kanske kan skriva lite mer exakt var du bor kanske någon här inne vet om det finns någon distriktsveterinär i närheten. Du har ingen släkting/vän i närheten som kan ställa upp på att skjussa?

#3 jag bor i hökerum utanför ulricehamn
nej ingen :( min mamma blev presis skit arg på mej :''''(
va ska jag göra!:'(

#4 ja jag ska göra de.

hm vilken jobbig situation, vetrinären förstår säkert om du berättar hur allt ligger till. Berätta om dina föräldrars åsikter ochså. Lyckligtvis hamnar du hos en person som verkligen vill göra sitt jobb som kommer och hjälper dig.

#7 ja jag ska göra de 
#8 Det där såg inte så bra ut med tanke på att kaniner endast kan andas genom nosen.
Om dina föräldrar inte vill ringa till veterinären så kan du göra det. Kaninen ser iallafall ut att behöva akut vård. Kanske du skulle kunna rengöra såret så att det inte blir någon infektion. Även kolla igenom hagen där kaninerna går för att ta bort eventuella vassa kanter osv.
Om det blöder mycket kan du försöka stoppa blodflödet.
Förstår att det är jobbigt, lycka till med veterinär sökandet och kaninen!
Håller med Bonnie om att det där definitivt behöver veterinärvård.
Men tills dess så försök hålla det så rent som möjligt.

#10 va ! omg!
jag önska jag kunde göra nått:'( …borde jag skillja hon från dom andra? för jag vet presis vrf dom bråkar jo att jag har ju fått en ny kanin(Tindra) och jag försöker få Tindra att gå med dom andra, och då är hon i en kompostgaller hage inne i deras inhängnad. Men så fort dom ser hon så börjar dom andra kaninerna bråka med varandra. Bara för att dom ser tindra. För annars e alla jätte bra kompisar.
#11 ja hoppas jag kommer på nått.
#13: Ja, du bör nog skilja henne från resten.

Låter tufft men som 14# säjer borde du skilja henne med dom andra. Som dom andra säjer gör rent såret!
ring vetrinären och kolla. Dom kan nog ge dig råd.
Jag ringde och kolla med vetrinären när min kanin var sjuk och fråga om han fick vara i hagen.
lycka till 

ja jag ska verklien försöka smyg ringa vett eftersom mina fräldrar kommer bli arg på mej om jag ringer eller åker dit

finns ingen släkting eller annan i närheten som du vet kan hjälpa för du kan du ju kanske ta den skadade kaninen och åka/gå till den personen och ringa veterinären därifrån och ev kanske dem kan sjusa dig till veterinären?
#17 Verkade inte som det då jag frågade om det i #3.

Det är en svår situation. Försök prata lugnt och sansat med din mamma och säg att kaniner endast andas med näsan och att det handlar om din kanins bästa.Om hon inte förstår det så får du leta upp en telefonkatalog och slå numret till närmaste vetrinär. Som övriga talare har sagt: om vetrinären är seriös och önskar kanines bästa kan den nog göra hembesök.
Det är roligt att du har så pass många kaniner som kan gå ihop, men skilj dem som tyvärr inte funkar så bra tillsammans.
Lycka till!

Först och främst ska du skilja den skadade kaninen från de övriga och sätt henne i en ren bur med underlag som inte kan irritera såret, ex. spån går inte att anända. Allra bäst är tjocka lager med tidningspapper, både hela sidor som underlag och massor av rivet för värmens skull (tidningspapper värmer, precis som halm gör om din kanin bor utomhus).
Därefter är det dags att koka koksaltlösning, eller köp färdigt på apoteket. Kokar du själv så se till att det svalnat ordentligt innan du använder det. För att tvätta använder du bomullstussar eller bomullspads.
Eftersom kaniner endast andas genom nosen så är det ju väldigt allvarligt, det hade varit betydligt lättare om de även andades genom munnen. Luftvägarna genom nosen måste ju hela tiden hållas fria, annars är det riskt för kaninens hälsa och liv om den inte får ordentligt med syre. När du tvättar så är ju det svåra att det inte ska hamna vatten i luftvägarna… så krama ur bomullen ordentligt och försök att tvätta så försiktigt du kan. Gör detta flera gånger om dagen, så länge det finns ett sår, så tvätta även när det bildats en skorpa.
Ring Bagarmossen eller Albano då de har öppet dygnet runt samt är smådjurkunniga. www.djursjukhusen.se/ telefonnummer hittar du på hemsidan. Men allra duktigast på smådjur är Roslagstull och deras adress är www.djurklinikenroslagstull.se/
Att ringa och fråga kostar inget, bara förklara att du inte bor i Stockholm samt att dina föräldrar vägrar låta dig besöka en veterinär med din kanin. Och naturligtvis, gör allt för att få dina föräldrar att ändra sig!

Just det, vill tillägga att du inte ska smörja på någon savla då det ju täpper igen luftvägarna. Är även orolig för att sårskorpor kan göra det, så försök att få det att bildas så små skorpor som möjligt, naturligtvis är det jättesvårt, men tvätta ofta, ofta så att såret hålls rent och får en bra chans att läka.
Och stressa kaninen så lite som möjligt, vid stress så andas de ju häftigare och det har din kanin inte råd med just nu.
Det där ser ut att behöva veterinärvård.
RabbitLowe, jag tycker att det är strongt av dig att ta upp det här på forumet, att du i första hand tänker på din kanin och inte på hur andra människor på forumet kan reagera…
Hoppas innerligt att det löser sig för din stackars kanin! :(

#23 tack så mkt! ja jag gör verklien, verklien ALLT! Allt just jag kan om jag hade pengar skulle jag skita i hur mkt de kossta! om jag va milljonär och om de hade kosstat typ en milljon och rädda mitt djur, så hade jag gjort det! Mina fräldrar betalde ju 8000 för att rädda min katt Sissi som hade blitt påkörd. Detta är nog inte exakt lika allvarligt. Men iaf allvarligt nog för att åka till vetten!
Det är bara så jävlla svårt med mina fräldrar som inte inser
Jag ska ringa vetten imorn. Om jag lyckas göra så inte mina fräldrar hör mej.
#24 lås in dig på toaletten och ring ;)

#25 toaletten ligger presis breve köket och dom är i köket så mkt så de går inte xD får nog gå ut o ringa:)

Kan du inte lungt be dem ringa och kolla med en vett hur ni ska sköta om såret, även om de tror att det självläker så säg att det känns tryggare för dig om ni åtminstonde har ringt en vett o frågat, om de känner sig så säkra på att det självläker så borde de inte ha något problem med att ringa. såret kanske inte är så stort när ni väll tvättat det rent, det ser ju blodigt ut på bilden men såret i sig behöver ju inte vara så stort,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#27 De e lixom inte ett sår utan skinnet har lossnat eller skinnet är upprivet och hänger och det lixom som att nån skär upp er näsa skinnet sitter kvar men lixom….hoppas ni fattar ska ta en bättre bild imorn!
Mina föräldrar brukar också vara tveksamma till veterinärer. Det hände när min förra kanin slutade äta. Jag tvingade mamma att ringa till veterinären och iallafall rådfråga. Veterinären övertalade henne att vi skulle åka in med honom eftersom det var väldigt allvarligt. Så försök övertala dina föräldrar att ringa iallafall, för det ser verkligen inte bra ut :/
Mina föräldrar är tveksamma och vill hest inte till veterinären men jag tar ansvar själv (trots allt är jag inte 10) och tar bussen in till veterinären.
Om jag var du Sara :P Skulle jag rengjort såret med koksaltlösning, se till så att såret hölls rent, och ringa veterinären imorgon och rådfråga :) Försök ta bussen in till veterinären. Visst har inte du någon extra bur heller? Så det kan bli knepigt att sära kaninen från de andra :P men ta bort Tindra från hagen iaf. om kaninerna blir agressiva p.g.a henne :)

#28 kanske borde sys. har dina föräldrar gått med på att ringa? du kan väll låna telefon hoss en kompis annars, har du ingen extra bur att separera med så kanske du kan ha den på toaletten elr något annat mindre utrymme som inte har sladdar?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Fyy vad hemskt :'( Men det är ju såklart inte ditt fel! När vi såg att mina kaniner var hanar så tjatade jag på mina föräldrar att vi skulle kastrera dom, men dom vill inte! Men nu äntligen har dom gått med på det! Men gud vad synd om dig och din kanin. :'(

#30 vad är koksalltlösning? Och hur gör man de? XD nääh har inte så många extra burar. Tindra är borta från hagen nu för har nu märkt att hon inte kommer gå tsm med dom andra :/.
#28 men hon bor utomhus. Och hon e kvar med dom andra för de kommer bli jobbit för hon om jag särar dom och sen ska ta tilbaka hon. Då kanske dom inte kommer ihåg varandra och början bråka. Men dom tar hand om henne trust me. ;)

#32 Ja, det äv verklien jätte jobbit :(. Men hon mår bra har jag märkt, för hon äter och är presis som vanligt:)!
det är huvudsaken att hon inte lider iaf. Men hon kommer med stor säkerhet få en missibildad nos. Nu har hon ingen Sötnos längre. Hon heter juh så.

Koksaltlösning finns på apoteket men man även koka själv.
Koka upp 1 liter vatten och häll i 1 tsk salt och låt koka i ungefär 1 minut. När det är svalnat är det klart att använda.
Finns lite andra recept på det på nätet men detta brukar jag använda själv.
"You just have to belive…"

#35 okej!
#36 hur har det gått?

Hej!
Hur mår sötnos???
Har du fått tag på en vetrinär än?

#37 #38
Jag har försökt att förklara för mina fräldrar att jag tänker ringa vett och rådfråga vad man ska göra med hon. Och då svarar mamma såhär " men du kan inte ringa. Då säjer dom bara att vi ska åka in, och det har vi ej råd med. Och vissa vettrinärer kan va lite tykna oxå" Då sa jag " Jag vet presis vart jag ska ringa. Och om ni är så säkra på att de läker, vad har ni då emot att jag ringer och pratar med vett?" mamma sa "men det kan kossta pengar att ringa in och fråga." Jag sa " offta?! klart det inte gör" så höll vi på att tjaffsa en lång stund. Så imorn tänker jag ringa och skita i vad mina fräldrar säjer.
#39 gör så :)
Hur mår kaninen?

Det är bra att du står fast vid att ringa! Vet att det stod någonstans i tråden hur många kaniner ni hade… minns inte,, Men dina föräldrar måste väll inse att det kan behövas flera vetrinäs besök med så många små liv?
Hur ser lilla sötnos ut nu?Och hennes sår? blivigt bättre efter koksalts tvättning? Om du hunnit med det.
Svårt att man ska behöva bråka med sina föräldrar om en sådan här sak!

Hoppas det går bra iaf!!
Har man så pass många kaniner kan man räkna med många veterinärs besök även eventuella kostnader. Precis så som #41 skriver. Har man inte dem pengarna tycker jag man inte bör ha så många kaniner.
Lycka till!
Ehm ursäkta. Men vad fan ska din mamma göra om du tar telefonen och ringer? Ska hon börja skrika och ta ifrån dig telefonen när du väl pratar med veterinären eller? Nej, tror inte det.
Bara ta telefonen och ringa!? Ser inte problemet.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att det kostat pengar för att prata med en veterinär i telefon. Inte mer än samtalskostnaden förstås, så det behöver du inte vara det minsta orolig för.
Hoppas du får tag på en veterinär och att det går bra med kaninen!
"You just have to belive…"
Har du hunnit ringa än? Förstår inte hur dina föräldrar kan vara så naiva? Som Tarkie sa så är det väl bara att ta telefonen och ringa, vad skulle kunna hända? Gå ut i skogen eller något, när du väl har ringt så får de helt enkelt acceptera att det är så.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ring ute i skogen, göm dig under någon buske eller något sånt, och ring! Du behöver väl inte säga till dina föreldrar att du har ringt vetten?!

En vanligt telefonsamtal till en Veterinär kostar som ett helt vanligt samtal.
Lycka till!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Sätt kaninen på tidningspapper, det är sterilt. Även vetrinärer använder det som underlag till djuren i bland. Hund uppfödare har det till sina valpar osov. Jag tycker att såret ser ytligt ut. Tvål och ljummet vatten är bra för ytliga sår-aldrig tex jodopax det fördröjer läkningen. Badda lite svagt tvål vatten och skölj sen med vnligt vatten. Sätt inte på någon salva. År det bara i huden så läker det ganska fort av sej själv, men det kanske inte blir så snyggt som om du kunde ha fått sy det. Är det där emot djupare så att du hör/ser att det påverkar andningen, det brukar kunna höras, det låter annorlunda eller om du ser att kaninen andas fortare eller ansträngt så skulle du verkligen behöva få ta den till vetrinären. Men verkar inte kaninen påverkad så är det inte någon fara. Håll koll på det så att det inte börjar vara och håll henne i en ren bur med tidningar och sitter hon ute så måste hon även ha halm för värmens skull.
Jag tror inte att det är någon som tycker att du är dum i huvudet. Det är inte ditt fel att du inte har dina föräldrars stöd i det här.
Lycka till!

Jag har tvättat rent med koksallt lösning och det ser lite bättre ut nu. :) Jag har ringt vett idag och sagt hur de är med hon och så! Hon sa att jag skulle tvätta rent det varje dag, och att jag håller hon i ren bur.
#50 Vad bra! :D Lycka till med henne nu! :)
Emma
#50 Jättebra att du ringt! =)
Bra att kaninen verkar må bättre.
Men du borde ha ringt redan första dagen och inte flera dagar senare.
Kaniner förblöder lätt, och om det behöver sys så går det inte om det redan börjat läka.
Vad bra att du ringde. Bättre sent än aldrig

Stolt över dig rabbitlower :) Jättebra att du ringde! Hoppas nu att såret läker som det ska.
Vad bra att du ringde! Nu är det bara att hålla tassar och tummar för att det läker :)
Jag håller med de andra, hoppas nu bara att såret läker fint! :)
Kan säga att min hona fick liknande sår. Det slutade med att det blev skinn där och ingen päls. Ser lite kul ut :P

neej ush vad hemsk sara!!! Hoppas det löser sig! och finns här < 3
(Sara här, skriver från Weras konto)
Har ringt veterinären nu :) Fick bra med råd. Ska rengöra och låta Sötnos bo så rent som möjligt :) Får hoppas på det bästa och om det inte blir bättre snart åker jag in med hon.
#59 Ja :( <3
/ Sara
Hur är det med din Sötnos nu?

Jag är inte hemma. Mina fräldrar och syskon sköter kaninerna, så jag veinte riktit hur de är med hon. Eller ja….det är iaf inte dåligt. (: För då hade ju mina fräldrar sagt de.