Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 627 ggr
LinaIsabell
0

Gosigare kanin?

Min kanin är rätt blyg, även om jag haft henne två månader.
Hon sitter i famnen, och ser inte rädd ut alls, och hon springer inte iväg när man går fram och klappar henne.

Men det är inte så ofta hon frivilligt kommer fram till en.
Hon kommer till fötterna på morgonen när det är matdags, och ibland kan hon nosa lite när man sitter vid datorn, men hon kommer aldrig fram och ber om kel, som elevhemskompisens kanin gör.

Och hon är så bunden till golvet. Det är lite tråkigt. Min kanin har aldrig försökt hoppa upp på någon möbel, och hon bryr sig inte.
Medan en väns kanin i samma ålder hoppade upp på sängar och fönsterbrädor redan första dagarna.

Hur kan jag göra för att få henne keligare?

[BonnieL]
0

Det är ju olika från indvid till indvid. Vissa kaniner gillar att kela mer, och andra mindre.

candycandye
0

Det finns ett gäng liknande trådar här om du letar:)

Man kanske skulle försöka samla ihop trådar om att få en "tamare" kanin?

Du kan försöka få henne mer van vid dig, och du kan ge henne aktivering med kartonger,grenar, tunnlar osv.

Om hon låter dig klappa henne och trivs med det tycker jag du ska vara glad,  det är som ovanstående säger att det varierar från individ tilll individ. Kanske hon inte är den extremt keliga typen?

Jag tror att rolig aktivering kan få henne mer "aktiv" och när det kommer till att kela så tror jag nyckeln till kel är att hon blir van vid dig!

Du har ju inte haft henne så länge än, jag lät min kanin vänja sig ordentligt vid mig fösta månaderna och var hos honom så ofta jag kunde, pratade, gjorde leksaker och lät honom lukta på mig.

Nu puffar han på mig hela tiden för att få klappar och mys:)

riiffen
0

Mitt problem har snarare varit tvärtom, det finns inte en möbel i mitt rum där min kanin inte redan har varit och härjat, han har till och med varit i min fönsterkarm och i "skohängaren" i min gardrob xD Men ett tips? om du vill att din kanin ska komma fram till dig mer: lägg lite godsaker i ditt knä, kanske en liten bit gurka, flingor, russin etc. Sätt ner kaninen i ditt knä (med godis) varje gång du ska släppa honom/henne och se till att du alltid har lite godis i fickorna som du kan lägga runt dig/på dig el liknande. Funkar bäst om din kanin är matglad färstås :P

medarbetare på allergier.ifokus .

[aammE]
0

Vad är de du har för ras? Vissa raser är mer eller mindre keliga överlag (men självklart är det olika från individ till individ).

LinaIsabell
0

Lejonhuvad.