Litet mini-problem & frågor ;)
Jo, vi tar itu med mini-problemet först:
Jag har spån till min lejonhuvade dvärgvädur, men det kommer så mycket i manen och i ögonen, men jag har ju henne i en box, hur kan man undvika detta på bästa sätt?!
Frågorna:
- Kan man ge kaniner majskolv?
- Hur ofta bör man borsta en lejonhuvad dvärgvädur?
- Kan man ge havre till en kanin? (Den får hö och vatten plus grönsaker/frukt oxå)
Hoppas Ni kan svara!
Majskolv bör inte ges ofta, då majs är såpass sött.
Så bara någon gång ibland som godis.

#2: hehe mamma lade in en HEL majskolv i Dixis box, fatta vad arg jag blev på henne! Jag blev faktiskt ursinnig:)
Spånproblemet: Du kan byta ut det till torv/toalätt eller något annat, eller så kan du ha halm på :) Det blir lite dyrare men mina kaniner tycker bättre om torv. Och jag har en lejonhuvad dvv med MYCKET päls, hon har lika lång päls som en teddy förutom mitt på ryggen, Så hon har mer päls än bara en man. :)
2 När det behövs, det beror ju på hur mycket dem har och pälskvaliteten, men minst en gång i veckan om den inte får tovvor, för att förebygga, om den får tovvor så kan man kamma varje till varannan dag :D
3. Man kan ge lite havre, men det är mycket fett i det, så pellets är igentligen bättre, om du vill ge havre ge endast en liten mängd :)
Emma
Jag har spån + halm till alla mina lejonhuvade dvärgvädurar.
1. Man kan ge majskolv, men majs innehåller ganska mycket stärkelse.
2. Beror på om hon är enkelmanad eller dubbelmanad, och hur pass "bra" hennes päls är. Mina enkelmanade behövs i princip aldrig borstas, medan min dubbelmanade behöver borstas minst en gång i veckan.
3. Havre kan man ge, men det är väldigt fett, så ge inte för mycket :)

som #3 säger kan du byta ut spånet mot toa-lätt och ha halm.
- lite majs ibland, ej mycket
- borta lite dåd och då, fast det beror ju på mur mycket man hon har. Men se till att borta ibland satt det inte blir tovor.
- Det är väldigt fett och kaniner brukar bli väldigt pigga av det, men du kan ge lite ibland. Ganska vanligt å ge det innan hopptävlingar:)