Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3348 ggr
malin--a
0

Deppig kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir galen på min lilla kanin snart… Ända sen vi avlivade Vilma har Jocke (dom bodde tsm) knappt gjort annat än att deppa. Han sitter och tittar bort mot extra hagen som om han tror att hon ska komma tillbaka. Det gör så ont att se att han är så ledsen :( Han har blivit mkt skyggare oxå, rädd för allt och alla. När jag hade köpt Bella 2 dagar efter Vilma avlivades, skuttade han överlyckligt, rakt fram till henne och slickade henne. Men när han märkte att de inte va Vilma blev han ledsen och deppig igen.

Är de någon de har hänt samma sak för som kan berätta vad den gjorde för att de skulle bli bra igen eller något liknande? Känns som om jag har testat allt men bara misslyckas :(

teddybaby
0

Aw :( Du tror inte att han skulle bli glad av att få en ny kaninkompis? Kanske att han skulle vänja sig vid sin nya polare? Jag vet inte mycket om kaniners minne och så, men jag tänker att han lär ju inte tänka "nej jag vill inte ha en ny kompis, jag vill ha tillbaka Vilma" i all evighet. Men vad vet jag… :/

malin--a
0

han har en ny kompis, men hon är ingen jättefavorit hos honom. han kan slicka henne lite ibland, men mer än så är de inte… :/

Zessan
0

hände mig när en kanins kompis dog och de levt tillsammans i nio år… Hon satt bara i ett hörn, åt inget brydde sig inte om att man kom osv. Men i köpte en ny liten unge, i början kom de inte så bra överens (lyfte bort dom) men sen så blev de jätte bra vänner och honan blev tom piggare än innan och de hade jätte kul tillsammans!:)

malin--a
0

dom bodde ioförsej bara tsm i ca ½ år, men dom va tsm heeelaheeela tiden, varenda gg man tittade ut satt dom tillsammans och slickade varann.

de är inte så att Jocke & Bella (den nya) bråkar eller så, dom kommer bra överens men dom är inte så tajta och så är dom just nu varandras motsatser. Jocke vill bara ligga och sova/deppa. och Bella vill springa omkring och busa.

Emmiekarsberg
0

Samma med min kaninhona, var tvungen att avliva hennes kompis (en kastrerad hane) och dom kom superbra överens efter ett tag tillsammans. Inte för att dom var tsm så länge, men jag upplever att hon har dragit sig tillbaka och mest sitter i sitt hus. Så jag tror nog nästan kaniner kan bli deprimerade. Tror ni det hjälper med att skaffa en ny? :) Det är ju inte de att hon inte har kontakt med någon annan kanin, har 3st till i buren brevid, men de kommer ju inte i kontakt med varandra.

Fralice
0

Åhh nej så sorgligt det låter !:(

Då vill man ju nästan inte testa skaffa en till ifall det händer så …

Jetaime
0

Jag har en hona som blev otroligt depprimerad när hennes ungar flyttade. Hon slutade äta, satt bara i ett hörn och gjorde ingenting.

Några veckor efter hennes ungar flyttat, så flyttade en av mina kastrerade hanar (som bodde inne då) ut. Och tänkte att han kanske kunde gå tillsammans med min hona. (Mor och son).
Det funkade jättebra, dom trivdes verkligen i varandras sällskap.

Men nu då Elliot blev avlivad så går hon själv igen, hon trivs inte alls med nånting. Äter dåligt och sitter mest i ett hörn och kurar.

Kastrerade en av mina andra hanar för ett tag sen, som jag tänkt sätte ihop med henne och hoppas på att hon ska bli som vanligt igen.

malin--a
0

jag vet inte vad jag ska göra :( har ni själva kunnat göra ngt så de har blivit bättre? utan att skaffa en ny kanin då..

pigelina
0

Pigge blev väldigt ledsen när hennes mamma dog i januari förra året, Hon åt inget och satt bara i ett hörn,

Men jag har tat ut henne extra mycket, kelat med henne mm, kanske minst en halvtimme dag. Nu är hon glad igen ifl:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jetaime
0

Jag skulle bara gjort lite extra mycket med kaninen, kelat, gått i sele och tagit ut den mer och så, gjort saker som den tycker är roligt:)