Börja hoppa
Jag tänkte börja hoppa med min kanin så jag har lite frågor:
1. Nästa år så tänkte jag börja hoppa så vilken tid på året ska jag ta ut henne för att börja hoppa? (nästa år så är hon 1 år)
2. Vilket hinder är lättast att börja hoppa?
3. Hur högt ska jag börja hoppa med henne?
4. Hur ska jag få henne till att hoppa för först gången?

Putt :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
börja på lätta låga hinder, altså inga svåra och höga kombinationer;)
utan räker med en bom på 10 cm kanske, om du har seltränat henne kan du börja hoppa med henne efter hon fyllt 4 månader,
När hon fattar att hon ska hoppa över hindrena(ha flera hinder framförvarandra)
när hon förstått kan du höja hindrena lite, träna inte förofta räker med 1-2g/veckan dom andra dagarna kna du låta henne springa i sele ellr ngt annat,
Hoppa inte högre en 30cm om du ska tävla:)
skrev lite konstigt men du kan gå in på Kaninhoppning.ifokus.se så finns det artiklar på hur man lär kaninen hoppa:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#3 okej tack :)
Kan kolla där :)

1. Är det en innekanin? Isåfall ska du helst vänta tills det blivit lite varmare ute (april/maj/juni, beror på vart du bor och så). Om det är en utekanin så kan du börja i princip närsomhelst.
2. Mina kaniner har alltid haft lättast för att hoppa bron när de varit nybörjare, tror det beror på att den är mer "naturlig" än till exempel ett rätuppstående. Givetvis kan du börja med ett rätuppstående om du vill.
3. Så lågt som möjligt, brukar vara 5 cm på de flesta hinderna.
4. Låt henne undersöka först, stressa inte. Ha gärna två, tre hinder på rad så hon lär sig att gå emellan hinderna och inte stannar efter varje hopp. Om höjden ligger på 5 cm borde hon bara kunna gå över, men om hon inte förstår alls så kan du helt enkelt lyfta henne över. Fortsätt så tills hon själv hoppar banan utan problem, då kan du börja höja/lägga till fler hinder.
the vanity, it becomes insanity

#5 ja hon är innekanin och jag bor i skåne )
Okej då vet jag, tack för svaren :D

Börja hoppa lågt. Som du själv känner för det.
Sedan kan du börja med att lyfta över henne/honom och låta kaninen hoppa ner själv. Sedan kan du putta på rumpan så den hoppar. Efter det kanske den börjar hoppa. Om inte gör om det andra igen.
Börja låga hinder max hjöd 10cm med rättuppståde hinder om kan ska hoppa putt med handen lite, Det gå utmärkt träna kaninen är 1år me.Det sund du inte vara med min hoppklubb http://kaninklubb.zoomin.com
jag bor på tjörn!