Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1572 ggr
Emiizan
0

Fel kön! Hjälp!

För ca. 5 månader sedan köpte jag två kaniner.Vi kollade könet och var säkra på att det var honor. Det var ganska svårt att se när dom var så små, men ägarna var iaf säkra på att båda var av samma kön.

MEN, när jag klippte klorna på kaninerna för någon dag sedan, så upptäckte jag att det var två hanar! :O

Jag vet inte hur jag ska göra, ska jag kastrera dem eller hoppas att dem kan leva tillsammans ändå?

Rorosjons
0

Om du kastrerar i tid så kan det gå bra, men det kan även gå riktigt dåligt. Det finns endel som har hanar tillsammans och det går utmärkt.
Och sen om dem är äldre kan det gå om deras "okastrerade hansida" försvinner efter kastreringen.

Detta var bara min erfarenhet och personligen skulle jag inte sätta ihop hanar. Men det är jag det.
Hoppas dem med hanar tsm kommer in och kan ge råd, och även många andra.

Zvintos
0

Jag skulle särat på de för säkerhets skull.
Chansa och hoppas på att de kan leva tillsammans är ingen bra idé.
Två okastrerade hanar kan vara riktigt elaka mot varandra när slagsmål väl bryter ut.
Har man tur kastrerar de enbart varandra.

Det kan gå om de kastreras så fort som möjligt, men det finns ingen garanti för att de kommer kunna gå ihop efter det.

MajaL
0

Jag skulle också särat på de, annars är risken att de fixar det där med kastreringen på varandra själva. =S

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[sstorm]
0

Jag skulle också särat på dem.. Om de redan nu fällt ned pungen (?) är de bara en tidsfråga innan de börjar slåss, och då kan de troligtvis inte gå ihop mer, även om du kastrerar dem.

Em--ma
0

Säger som dom andra, att du särar på dom, två hanar går inte att lita på att ha tsm ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zvintos
0

Här finns en undersökning ang problematiken att ha hanar ihop.
Väldigt läsvärd.

Ida-M
0

Jag skulle också särat på hanarna.

Linnet
0

Jättejobbigt när sånt händer, som uppfödare måste man ju kunna könsbestämma sina kaninungar och om man kanske bara tar nån enstaka kull och inte kan, så måste man ju be om hjälp. Men det händer alltför ofta att kaninungar könsbestäms fel. Sen är det ju viktigt att man upplyser sina köpare om att två hanar inte kan gå tillsammans, en familj tog två ungar av en granne, två bröder som gick tillsammans och det slutade med att dom slogs så den ena dog och den andra fick avlivas. Dom hade tydligen inte alls kunskap om att man inte kunde ha två hanar tillsammans.

Jag skulle inte ha dom tillsammans okastrerade, dom kan slåss på liv och död om det vill sig riktigt illa.

MajaL
0

#8 Ja jag tycker med det var lite konstigt att du fick ungar där båda könen var fel.

Hört av dig till uppfödaren?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emiizan
0

#9 Nu är det ju så att jag köpte inte mina kaniner från en uppfödning, utan från en gård där dem tar hand om djur som blivit misshandlade. Det var mamman till mina kaniner som hade blivit sparkad i magen bara för att hon inte kunde bli uts. kanin (lång historia), och efter det fick hon sex ungar.

Det fick jag reda på precis efter att jag hade bestämt mig för att köpa kaniner, så då tog jag ju chansen och frågade om dem skulle sälja kaninungarna! Det skulle dem, och varje gång jag hälsade på kaninerna kollade vi könet på dem jag skulle ha. Ägaren sa att hon inte riktigt var 100% säker på att det var två honor, men hon visste att båda var av samma kön.

När jag hade upptäckt att det var två hanar så ringde jag självklart "uppfödaren" direkt, och hon sa att jag skulle vänta lite och se om dem var snälla mot varandra.Om dem började bråka minsta lilla skulle jag kastrera dem, men själv har hon två okastrerade hanar som går att ha tillsammans hur bra som helst :)

MajaL
0

#10 Aha, jag förstår.

Jag som övriga står nog fast vid att det är bäst att sära på de. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Emelie
0

#10 Ja att chansa är bara dumt då det kan skapa onödigt lidande. Så försök att förebygga det som kan bli ett problem redan nu :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Em--ma
0

#11 låter bra det =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Emiizan
0

Ja, jag förstår er alla. Jag vill ju absolut inte att det ska hända nåt med kaninerna, det är min ända kaniner som jag någonsin haft. Det konstiga är bara att innan vi såg att dem var hanar, så var dem alltid snälla mot varandra. Efter ett vi hade sett det så började dom försöka para sig med varandra (för att dem ville ha revir) , men nu är dom jättesnälla mot varandra igen :O

Music96
0

jag vet att alla redan har sagt det, men jag tycker också att du borde sära på dem. det är klart att du kan prova att ha dem tillsammans och se om det funkar, men jag skulle nog inte tagit risken. :) 

tycker heller inte du ska vänta så länge med att se efter, om kaninerna är vana vid att bo två kan de ju bli deprimerade om dom helt plötsligt blir "ensamma". tror ju inte du behöver vänta så länge för att se om det går, dom verkar ju ganska…. ja hittar inte riktigt ordet jag söker, men du fattar nog ;)

vill också säga att även om de var snälla förut, kan ju det ändras ganska fort. det är ju egentligen inte förrän dom blir könsmogna som dom börjar bråka om reviret… (eller har jag helt fel nu?) det där om att dom försöker para sig med varandra… det är något som alla kaniner som bor två gör på varandra ibland (enligt min erfarenhet), till och med honorna.  :)

Emiizan
0

#15 Okej :) Jaa, det är ju svårt att veta om man kan ha dem tillsammans eller inte, men hur gamla är dem när dem är könsmogna?

Zvintos
0

#16: Det är lite individuellt.
Men mellan 4-6 månader brukar vara vanligast.
Sen finns det vissa individer som blivit könsmogna såpass tidigt som 10-12 veckor.
Så om dina inte redan är könsmogna, lär de bli det ganska snart.

Emiizan
0

#17 Okej, men hur vet man att dem är könsmogna?

Zvintos
0

#18: Det kan ibland vara svårt att veta.
Det är därför det är en sådan risk att ha 2 okastrerade hanar ihop, just för att det kan vara svårt att märka när de blivit könsmogna, innan slagsmålet brutit ut.

Tecken på könsmognad kan ex vara att kaninen börjar skvätta, vissa börjar rida på varandra (kan dock även bero på dominansbeteende eller liknande).

fripe
0

Jag tycker också som de andra att du särar på dom.

Men det ser du ju själv om det funkar eller inte.

Lycka till:)

Lole
0

Man kan kastrara dem och sedan låta dem gå tillsammans igen. Det bör väl gå?

Annars kan man bygga en dubbelbur där det bara är ett galler i mellan dem, så kan de ha sallskap ändå och man kan vara säker på att de inte börjar bråka :)

Men två okastrarade hanar tycker jag absolut inte att du ska ha tillsammans, de kan som sagt ha ihjäl varandra…

Lycka i a f till :D

Zvintos
0

#21: Fast med enbart galler emellan kan det bli bråk ändå.
Plus stressande, om hanarna inte längre skulle komma överens.
Så det bästa är en trävägg.

Lole
0

#22 Ok :)

Jag vet dock någon som hade det så. 2 hanar som trivdes jätte bra ihop genom gallret, som fanns mellan dem. När den ena dog sörjde den andra och blev deprimerad…

Men alla trivs väl inte så ;D

Music96
0

man kan inTe sätta galler och så en liten "glipa" mellan, också ett galler till? så kmr de ju inte år varandra genom gallret i alla fall, när det är mellanrum sådär. (?)

annars är ju träväggen en smart lösning. :)

Fralice
0

En riktigt duktig uppfödare sa att dt inte är några problem,hon hade själv hanar tsm!

Zvintos
0

#25: Fast 99% av resterande uppfödare hävdar motsatsen.
Det finns till och med en studie gjort ang att ha hanar ihop, som jag länkat till i inlägg #6.

Fralice
0

Ja det är konstigt ! :P

Det har iallfall gått för denna kvinna som jag var hos.

Music96
0

vad jag vet funkar det för vissa, men inte för alla. det är ju inte direkt ngn garanti för att det skulle funka bara för att det funkar för en person. det växlar väl mellan individerna.

Emiizan
0

Okej, tack för alla svar & ni får gärna tipsa om mer ;)

Nu har jag bestämt mig för att dom ska kastreras, men det kan jag tyvärr inte göra exakt NU :( Så vad ska jag göra nu när dom är okastrerade (om dom börjar bråka) ?

saandrra
0

Sära på dom kanske?

(Har haft ett lika dant problem som du nästan. Köpte en hane, så döpte han till Bamse, men då när vi skulle kastrera han så kolade veten och de var en hane, sen sövde dom han och vi for. Sen när vi kom tillbaka hade han inte oppererat, han hade inte märkt att när han inte var sövd att det inte var en hane utan en hona?!
Tycjte de är lite oansvarigt. Han borde jiu ha kännt om de var en hane eller en hona. Så vi kom hem med en Hona istället för en kastrerad hane! ;) )

Emiizan
0

Okej :O Men du var väl nöjd även om det var en hona? ;)

saandrra
0

Ja, självklart! ;)
För mig spelade det ingen roll vilket kön kaninen var. Utan det var mer mamma som ville ha en hane! ;)
men man vartt lite paff när det inte var en hane som man kom dit med!

Emiizan
0

#32 Okej, ja jag förstår ju det! x) Själv blev jag jättepaff när jag fick se att mina honor egentligen var hanar. Jag fick ändra lite på deras namn och det är så svårt att vänja sig!

saandrra
0

Haha ja! xD
de var riktigt svårt att tänka sig byta namn, så min fick heta Bamse-Lina! ;) Men hon vart endå kallad Bamse, precis som innan!

Emiizan
0

#34 haha okej xD Det blir ju rätt svårt att hålla reda på namnen (x

Cecettan
0

Är kaninerna syskon? Om de har vuxit upp tillsammans så kan det fungera hur bra som helst. Jag har fyra stycken hanar i samma bur(misstolka mig inte, det är en väääldigt stor bur) och det går jättebra =) Så länge dina kaniner inte har visat någon aggressivitet så tror jag absolut att det ska fungera. Gör det inte det, så kan du sära på hanarna och kastrera dem. Sedan så tycker jag att du ska köpa varsin hona till dem. Det brukar fungera jättebra med en hona och en kastrerad hane. Lycka till! =)

Emiizan
0

#36 Ja, mina kaniner är syskon :) Jag har hört det, alltså att det kan fungera med två hanar som är syskon. Men jag börjar bli lite osäker på det.. Dom juckar på varandra HELA tiden, speciellt den ena. Och igår tetsade jag att en av dom (den bråkigaste) i transportburen i 1½ timme, men när jag satte ner honom hos sin kompis så blev det full fart på dom! Då blev dom lite "stygga" mot varandra :S

Annars är det bra mellan dom, för det mesta så är det inget allvarligt som händer men det är väldigt jobbigt när man går och oroar sig hela tiden :( Därför tycker jag att det varkar säkrast å kastrera dom(:

Lole
0

#36 men det kanske är lite onödigt att köpa en hona till varje kanin. Man ska ju ha tid att ta hand om dem också ;)

Det säkraste är väl att dela på dem innan kastreringen. Det hade jag gjort… Sätt de i burar nära varandra så de vänjer sig vid varandra, det borde väl fungera?

Det blir jätte bra ;P

Cecettan
0

Jo, det är klart =) Det är nog bäst att göra så, man måste ju ha tid till alla kaniner =) Lycka till!