Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2463 ggr
[poppen]
0

Låter konstigt

Jag behöver hjälp, det är så att min dvv Alice låter konstig. När hon springer och rör på sig så är det som att det ska surra ur hennes nos. Det låter som om hon ska vara "stockad" i näsan.

Vet någon vad det kan vara?

är det farligt? eller kan man bara vänta på att hon ska bli frisk?

Jag är så orolig!

Zvintos
0

Hur ser nosen ut, är den ren eller kletig?
Hur exakt låter hon?
Ungefär som en högljudd humla, eller på något annat vis?

Vissa kaniner har nämligen ett litet knorrande ljud för sig.
Detta är först och främst ett parningsljud, men vissa kan även använda sig utav det när de är glada.
Min hane låter ex på det viset så fort någon kommer i närheten och kan gosa med honom. ^^

[poppen]
0

Den är lite fuktig bara. Nja, riktigt som en umla låter hon inte. Men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna förklara ljudet.

[sstorm]
0

Lite OT men din dvv alice, vilken uppfödare kommer hon ifrån?

[poppen]
0

Nja jag är ju från Finland, men hon är från Solen i Vörå.

Eidesdotter
0

Svårt att säga utan att höra ljudet.

Min kanin gör "humle-ljudet" NinniH pratar om, när han är glad och tigger godis. Det låter lite som ett dovt surrande som verkar komma någonstans ifrån nosen eller halsen.

Han har ibland andra ljud för sig som jag trodde var snuva, ett slags klickande från nosen.

Vet. undersökte och kom fram till att det inte var snuva och inget från lungorna utan troligen polyper långt bak i näshålan/svalget som i vissa lägen hamnade lite i vägen. Hon trodde det kunde hänga samman med hans höga ålder.

Det kommer och går, just nu hörs det nästan aldrig.

Hoppas du får klarhet i vad det kan vara.

Om kaninen är glad och pigg i övrigt är det säkert inget farligt iaf. Lycka till.Glad

[poppen]
0

Ja hon beter sig fullt normalt, och jag hör inte ljudet mera så det kan vara att hon var gladGladJag hade ut henne att springa fritt i ett rum så hon var så full av energi att hon gjorde flera "glädjeskutt"Skrattande