Klicket träning?
Hur klicket tränar man en kanin igentligen? XD
Här hittar du lite bra information!
http://www.freewebs.com/trixkanin/klickertrfrkaniner.htm
hittade en artikel om klickerträning här!
Mvh Linnea Matros
Hur vet man när kaninen har fattat klicket=godis?
Asså hur märker man det? :P
?
Förlåt att jag snor tråden, men vart kan man köpa sådana här klicker saker?
#4 i djuraffärer, finns bland hundsakerna, går även att köpa över nätet på bl.a börjes tingsryd tror jag ;)

man klickertränar precis som man gör med hundar:)
Första gångerna så har man ca 10 godisar. Klicka en gång och ge en godisbit direkt. Gör samma sak med resten av godisbitarna med ca 10-30 sek mellanrum. Då börjar kaninen förstå att ett klick betyder godis.
Träna på det sättet en gång med några dagars mellanrum. man kan också göra ett klick när man ger kaninen dens vanliga mat.
När kaninen helt har fattat galoppen så kan man börja med enkla trick. det första jag lärde mina var att stå på två ben.
- visa godisen, gör ett klick och ge den.
- Håll godisen framför kaninens nos och dra godisen långsamt uppåt. Då kommer den förhoppningsvis följa med och lyfta frambenen från golvet. säg komandot "upp" klicka och ge godis.
- Gör likadant med nästa godisbit, lyft den framför kaninen så att kaninen följer med för att komma åt den. säg "upp", klicka och ge godis:)
- Vänta några dagar till nästa träningstillfälle och gör övningen lite svårare för varje gång när kaninen gör som du vill. lyft godisen lite högre så att kaninen står helt på två ben.
- förstår kaninen precis vad du vill, så kan du göra det ännu lite svårare och då får kaninen bara ett klick om den står upp när du säger komandot "upp", det krävs verkligen tid:) men man blir jätteglad när man inser att man lärt den något nytt, och man får jättebra kontakt med sin kanin på köpet!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#6 om kaninen inte gillar godis då?
#7 haha har samma problem här just nu, dem nobbade frukt å gott utanför buren, men jag ska ge mig på jakt efter supergott godis å prova om jag kan hitta nåt dem gillar ;)
Godis är ju det som ger djuret motivation, så om du kan få fram motivationen på nåt annat sätt skulle det ju kunna funka ;)
#6 ja jag har ju klicket träna båda våra hundar så ;)
Undra mest om det var nåt speciellt med just kaniner :P
Men det verkar vara lika :D

#7 :) Då kan man ge något annat som kaninen gillar t.ex att bli kliad på huvudet. Oftast har kaninen någon favorit bland grönsaker eller frukter.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus