Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 666 ggr
chris65
0

Hej är ny här!

Är ny här på kanin i fokus men har varit mycket inne på sidan och läst om tips? och råd.

Skulle vilja ha lite hjälp då jag igår morse hittade fem små kaninungar inne i Märtas(mamman) bur. Det var inget planerat och det finns en lång historia bakom. Iaf så är pappan en hittekanin så vi vet inte riktigt hur gammal han är men jag tippar på att han är ca 6 mån nu. Ska kastreras nästa vecka. Vi har bara väntat på att han ska få åldern inne. Men som sagt han var för snabb och nu ligger här fem små ungar som vi vill ta hand om på bästa sätt nu när skadan redan är skedd. :)

Är det något speciellt vi ska tänka på? De är innekaniner så jag tror de är tillräckligt varma.

Hur ska vi hantera mamman? Hon får mycket mat och vatten för hon verkar kräva det. Något annat vi bör göra för henne?

Undrar  också om det kan bli några problem med ungarna då kaninerna är olika raser. Mamman Märta är dvärgvädur och pappa Nino är hermelin.

Tacksam för råd/ Chris

Nickel
0

Välkommen. :)
Hon kanske inte ska ha fri tillgång på pellets men lite mer än normalt. Och sen när ungarna börjar äta så behövs det mycket mer. Man ska inte hålla på och störa jätte mycket nu i boet innan dom kommer ut av sig själv. Men om mamman tycker det är ok kan man ju ta upp dom lite och titta på dom.
Det blir inga problem för att dom är olika raser. :)

Zvintos
0

Önskar dig också välkommen hit.

Precis som Nickel säger behöver du inte göra något direkt.
Bara se till att mamman har lite extra mat.
Mina dvärgvädurar får ca 0,75dl pellets medans ungarna är små.
Ju äldre ungarna blir, desto mer ökar jag givan.
Brukar även ge lite torkade hallonblad för mjölkproduktionen, om jag märker att honan har dåligt med mjölk.

Att föräldrarna är olika raser är inget som gör någonting, speciellt inte två raser som ligger såpass nära varandra rent viktmässigt.

Så det är bara att ta det lugnt och njuta av ungarnas uppväxt. ^^

chris65
0

Oj!

Var inne och tittade till ungarna nyss! Nu är där 6 ungar? Kan hon ha fått en till under natten? Igår fanns där bara fem. Är helt hundra för vi kollade väldigt noga./ Chris

Zvintos
0

#3: Ja, hon kan ha fått en till under natten. =)
Ibland kan honorna ta en liten paus i födandet.

pigelina
0

Välkommen:)

och lycka till med dom små:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[BonnieL]
0

Välkommen säger jag också! Har inte så mycket att tillägga om de små, men jag hoppas allting går bra! =)

Ida-M
0

Välkommen, hoppas du ska trivas! :D

hugoochip
0

Välkommen!Skrattande

Qepta
0

Välkommen och lycka till med de små.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

chris65
0

Tack för råd och välkomsthälsningar!

Alla ungar lever och mår bra än så länge. Två av dem är dubbelt så stora som de andra. Glad

Brownie
0

Välkommen hit! Lycka till med ungarna nu :)

MixiDixi
0

Välkommen hit! =P

Roligt att du fått ungar på din nin!

Yadakaninungen
0

Ser du vad det är för färg på de små? Mörka,ljusa, fläckiga? :d

[sstorm]
0

Välkommen hit får väl jag med då säga :)

Fick även jag kaninungar härom dagen :) Ett tips? är att inte röra ungarna mer än nödvändigt, och se till att de inte ligger döda ungar i boet :) Annars sköter nog mamma kanin allt de andra utmärkt :D